FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
POPULÆR: Instagram påvirker reisevanene mener ekspertene. Her fra øya Santorini i Hellas. Foto: Camilla Jorddal

Instagram endrer reisevaner

Av Sara Berge Holmberg12.04.2018 15:59

Del saken på:

Telles egentlig ferien din om du ikke poster innlegg på Instagram?

Annonse

En «geo-tag» er det nye postkortet, og den visuelle medieplattformen påvirker hvor vi reiser, skriver Popsugar.

Nettmagasinet fastslår at Instagram endrer reisevanene våre, og førsteamanuensis, dr.art. ved institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo, Anders Fagerjord, forteller at det kan se sånn ut.

Annonsørinnhold

– Reiselivet forteller at turister som kommer til Norge ønsker å dra til dramatiske steder de har sett på Instagram, og så ta bilde av seg selv på de stedene. Røde Kors har for eksempel måttet hjelpe dårlig utstyrte turister ned fra fjellet ved Preikestolen og Trolltunga. Det er god grunn til å tro at nordmenn lar seg påvirke på samme måte, sier han.

Annonse

Det handler om hvilke kanaler som påvirker oss og hvor vi er, kan trendforsker Gunn-Helen Øye fortelle.

– Vi er på sosiale medier. Blant annet Instagram, hvor bilder er det sterke. Mange følger såkalte «world travelerers» på Instagram, og de setter igang fantasien vår. Vi lar oss bergta og veldig mange av de som er profesjonelle på Instagram er fantastisk flinke til å ta bilder. Man kan nesten lukte at man er på stranda, sier Øye.

Virale destinasjoner

Du har sikkert sett bilder av den blå byen Chefchaouen i Marokko, utstillingen til japanske Yayoi Kusama med evighetsrommet, hotellet La Mamounia i Marrakech eller den greske øya Santorinisom i 2016 var på listen over de 50 vakreste stedene i Europa.

Annonse

Alle disse stedene er svært populære fotomotiv på Instagram, og er blitt delt av alt fra profesjonelle influencere til helt vanlige turister. Det er steder som har noe unikt ved seg, som er visuelt vakre og har fine mønstre og farger. På grunn av sosiale medier tror trendforsker Øye at vi er er fått et større fokus på ting som arkitektur, fotografi og design, og at vi er blitt bedre på det og ønsker mer kunnskap om det.

Hoteller og restauranter designes Instagram-vennlig

Nå er det blitt sånn at også hoteller og restauranter innredes og velger meny med hensyn til å være bildevennlig.

– Akkurat det har jo flyttet makten over fra de som tror de har makten – bort fra de som spiser mat og tar bilder. Jeg tror det er sant, og det er jo ekstremt spennende, for vi blir jo lurt. Vi tror det er vi som bestemmer alt, men vi blir forført igjen, sier trendforsker Øye.

London-restauranten Sketch er blant stedene som er populære for influencere, og det florerer av bilder fra den milleniums-rosa restauranten. Dette er hva vi kan kalle et «Instagram-vennlig» spisested – og om du lurer på hva det betyr, skriver Popsugar at restauranten møter kravene med sitt slående fargeskjema, et uventet element, noe bevegende en kan lage «Boomerang» av, over-toppen bra mat og smarte beskjeder på vegger og krus.

Alle disse tingene er med på å sette restauranten på listen over steder en er nødt å sjekke ut, og ikke minst et sted en er nødt å poste bilde fra.

Det er ikke bare i utlandet de designer hoteller og restauranter med utgangspunkt i å lokke frem telefonkameraene. Også i Norge gjør de dette, blant annet på nyåpnede hotell Opus XVI i Bergen.

– Det er ingen tvil om at bruken av sosiale medier også påvirker hvordan vi tenker innredning, farger og design, sier Alexander Grieg, managing director på hotellet.

Han fortsetter:

– Først og fremst er vi naturligvis opptatt av å finne et uttrykk som passer vårt konsept og som kler bygget man driver hotell i. I vårt tilfelle er dette et ærverdig bankbygg og vårt konsept er blant annet knyttet til vår familiearv og historie. Likevel har vi alltid i baktankene hvor lett det er å knipse et bilde og dele dette på sosiale medier. Vi har lagt opp vårt nettverk slik at dette er åpent og med svært god hastighet. Med andre ord slik at terskelen for å komme på nett er lav, og dermed er det enkelt for våre gjester å dele opplevelser knyttet til hotellet, sier Grieg.

Kan reise bli mer homogent?

Det at alle reiser ut ifra hva de ser på Instagram kan gjøre reiselivet mer homogent, skriver Popsugar. Førsteamanuensis Anders Fagerjord forteller hvordan det kan gjøre at mange ønsker å reise til steder som er lette å fotografere slik at de tar seg bra ut på Instagram, men er i tvil om at reiselivet vil bli mer homogent.

– Det er mange slike steder i verden, så om det blir mer homogent kommer mye an på hvilke kontoer folk abonnerer på bilder fra. Man kan like gjerne tenke seg en større spredning i reisemål, eller at det er andre reisemål enn før som blir populære, sier Fagerjord.

Her finner du mer reiseinspirasjon
Annonse
 
Klikk deg frem til din drømmedestinasjon