FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Oslo Lufthavn feirer 20 år

Av Carina HunshamarAv Maria Aarli-Grøndalen07.10.18 15:01 | Oppdatert: 28.11.18 12:19

Del saken på:

Da den åpnet, førte tekniske problemer til at pilotene måtte springe rundt med mobiltelefoner for å finne flyene. Nå baserer flyplassen det meste på teknikk som fungerer. Dessuten er den et miljøfyrtårn.

Mandag 8. oktober er det 20 år siden Oslo Lufthavn åpnet dørene for første gang.

Midt på natten ble hele flyplassen flyttet fra Fornebu til Gardermoen. Daværende lufthavndirektør på Fornebu og senere Oslo Lufthavn, Nic Nilsen, husker natten godt.

Annonsørinnhold

– Fornebu var i drift samme kveld. Siste flyet til Bergen gikk klokken syv på kvelden, vi hadde selvsagt begynt før det, men det var da den store flytteprosessen begynte, forteller han til VG.

Flytteprosessen

En hel flyplass skulle flyttes oppover E6 i løpet av natten. Nilsen forteller at det var en nøye og lenge planlagt prosess. 500 lastebiler, 10 000 tonn utstyr, over 100 tungtransporter med opptil 40 tonn tunge «push-back-traktorer» på svanehengere kjørte fra Fornebu til Gardermoen gjennom natten.

– Det var en kjempebegivenhet og det var folk som sto langs veien og over broene og fulgte med på flytteprosessen, forteller han.

Neste morgen var den nye flyplassen i drift.

– Jeg husker godt at da vi kom til Gardermoen, hadde det i løpet av natten gått fra å være en byggeplass til å bli en flyplass!

Sammenlignet med OL

– Dette er et storverk som skal bli til nytte for hele Norge, sa kong Harald da han åpnet Gardermoen som Norges nye hovedflyplass.

Festpyntede mennesker i bunader og dress var samlet i flyplassens store ankomsthall for den offisielle åpningen. Kong Harald trakk paralleller til åpningsseremonien av OL på Lillehammer.

– Med noe av den samme lagånd og godvilje som ble vist på Lillehammer, er det mitt håp at den krevende innkjøringsfasen her også vil bli vellykket, sa
Kongen i sin åpningstale for Oslo Lufthavn.

Treg start

Første ordinære rutefly landet på Gardermoen fire minutter over halv syv på morgenen. Det var et SAS-fly fra København. En passasjer på flyet fortalte VG at før de landet på Gardermoen, fløy flyet lavt inn over gamle Fornebu og viftet farvel med vingene.

Nilsen forteller at den første dagen Gardermoen var i drift gikk bra, selv om alt ikke gikk helt etter planen i starten.

– Braathens-ansatte var i streik. Streiken ble satt i gang den syvende oktober og varte gjennom den åttende, så vi hadde bare halvt volum den første dagen. Streiken ble over fredag niende oktober, og da fikk vi kjenne på trykket. Det var en del problemer med IT og skjermer.

Den 10. oktober 1998 skrev VG om timelange forsinkelser, informasjonstavle som ikke fungerte, kansellerte avganger og telefonproblemer.

– Så fikk vi en tidlig vinter og fikk tidlig avdekket at kapasiteten vår for vinteren ikke var god nok. Vi måtte for eksempel øke kapasiteten på avising, forteller Nilsen.

Værforholdene på Gardermoen bød på mer av snø, tåke og regn enn de var vant til fra Fornebu.

– I etterpåklokskapens lys kan man kanskje si at det hadde vært lurere å åpne på våren. Men det tok bare tre år, så var Gardermoen Europas mest punktlige flyplass. Det er vi kjempestolte av, sier Nic Nilsen.

– For meg har det vært et privilegium å få være med på å sette i gang noe så stort i drift.

Mye har skjedd

Nåværende konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, var pilot i SAS under åpningen av Oslo Lufthavn i 1998.

– Alt var så mye større og finere enn på Fornebu. Men vi slet noe veldig med teknologien i starten. Systemene for å vise hvor flyene sto, var ofte nede, så vi sprang rundt og lette febrilsk, «Har noen sett flyet mitt?» mimrer han.

De tekniske problemene førte til at flyene ofte ikke kom av gårde når de skulle, og gjaldt ikke bare internkommunikasjonen.

– Høyttaleranlegget ved gaten hadde innlagt forsinkelse. Du skulle holde inne en knapp og snakke inn i en mikrofon, og først når du slapp knappen, gikk meldingen ut over anlegget til passasjerene. Men det ble bare tull, så personalet ved gaten fikk utdelt manuelle roperter i stedet, forteller Falk-Petersen til VG.

Og allerede året etter åpningen, besluttet flyplassledelsen at de ville utvide terminalbygningen med 1000 kvadratmeter. Det ville ha mer plass til butikker og flere spisesteder.

Frustrerte passasjerer

Utvidelsene gikk ikke bare smidig. På «domestic transfer», altså passasjerer som kommer utenlands fra, og som skal videre, var det misnøyde i flere år.

– Domestic transfer ble bokstavelig talt en lang reise, det har vi fått mye pepper for. Men etter tre år med jobbing, ser det nå ut til å fungere bra. Stopp i bagasjesystemet har vært et annet problem, sier Falk-Petersen.

Ting som kan virke som bagateller, et bagasjebånd som stopper her, en sluse som ikke åpner seg der, slike ting forplanter seg som ringer i vannet og trekker ned reiseopplevelsen.

– En smidig hverdag med sikker og stabil drift, er jo det aller viktigste. Det høres banalt ut, men det er der det ligger. Hvis det lugger i trafikken, hjelper det ikke med fine strategier for hvor vi skal være i 2025, sier han.

Store kjendisbegivenheter kan også være en prøvelse for lufthavnens logistikk.

Rybak-kaos

Lørdag 16. mai 2009 jublet hele Norge da Alexander Rybak vant Melodi Grand Prix. I vill gledesrus inviterte Rybak like godt hele Norge til Gardermoen for å ønske ham velkommen.

Flere tusen fans sto som sild i tønne bak provisoriske sperringer innendørs. Også utenfor flyplassen var menneskemengden så stor at bussen som skulle transportere Alexander og bandet videre, nesten ikke klarte å komme seg ut av parkeringsplassen.

– Herregud, hva har jeg gjort? smilte Alexander til VG da han så den hylende og ropende folkemengden.

Trøblete vinter

Hardt vintervær har vært en annen utfordrer for flytrafikken og dens punktlighet. Men etter hvert begynner Avinor å få dreisen på norsk vinter.

Falk-Petersen minnes med glede at et TV-team fra den amerikanske kanalen CNN, kom og filmet vinteroperasjonen på Oslo Lufthavn i 2013.

– Saken gikk på at i USA skaper vintervær store problemer for flytrafikken, men det gjør det ikke lenger i Norge. Det var en stor opplevelse å bli lagt merke til utenfor landegrensene fordi vi er blitt gode på snørydding, sier han.

Verdens grønneste

Det passer sjelden å snakke om flytrafikk og miljø i samme setning, men når det gjelder Oslo Lufthavn, er det faktisk et poeng.

– Norge kan være veldig, veldig stolt av Gardermoen alt i alt. Vi er en av de lufthavnene i Europa som har gjort mest for klima og miljø, og har lave utslipp, sier Falk-Petersen.

Flere miljøtiltak er under utvikling. Akkurat nå borres det 1600 meter ned i bakken på Gardermoen etter jordvarme.

– Det er banebrytende, vi henter jordvarme til oppvarming av terminalen vinterstid. Til å kjøle den ned om sommeren, skal vi bruke snøen som falt i fjor. Snøen kjøres til et deponi og dekkes med sagflis. Prosessen krever mye smarte folk og god innsats, men lar seg absolutt utføre, sier han.

Fakta:

  • Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet i oktober 1998
  • Gardermoen ligger cirka 50 kilometer nord for Oslo
  • I 2017 hadde OSL 27,479.921 passasjer
  • Gardermoens betjener årlig mer enn 25 millioner flypassasjerer, og er Nordens nest største målt i antall reisende.

(Kilde: SNL.no)

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon