FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
INNRØMMER: SAS vedgår at de overbooker en del avganger av økonomiske årsaker, men understreker at de aller fleste aldri blir overbooket. Her fra en SAS Airbus A330-300. Foto: Jan Ovind , VG

Flyselskapene selger setet ditt to ganger

Av Anne BergsengAv Dag Fonbæk19.11.15 19:23 | Oppdatert: 02.12.15 15:38

Del saken på:

Har du billett, så er du garantert plass i flyet. Trodde du kanskje. Men sånn er det ikke.

Flyselskapene selger seter to ganger for å øke fortjenesten. De satser på at noen ikke møter opp til avgangen.

– Flyselskapene vet at de tar en risiko når de overbooker, og at det kan koste dem dyrt. Likevel kalkulerer de med at enkelte passasjerer ikke møter opp. Slik kan de selge flysetet to ganger og dermed øke fortjenesten, bekrefter Rolf Forsdahl, administrerende direktør i Norsk Reiselivsforum, som drifter sekretariatet i blant annet Flyklagenemnda.

Annonsørinnhold

De fleste som havner i uføre ved overbooking ordner opp direkte med flyselskapet. Blir man ikke enige, kan du ta saken til Flyklagenemnda.

– I snitt får ca. 40 prosent av klagerne medhold i nemnda, men i saker som dreier seg om «nektet ombordstigning» vil jeg tro at antallet klagere som får medhold er noe høyere, sier Forsdahl til VG.

Les også: Du kan bli avvist, selv med billett!

Hemmelige tall

Kravet til inntjening er blitt skjerpet, dermed fristes flyselskapene i enda større grad til å overbooke flyene sine. Samtidig gjør datasystemene det mulig å beregne mer nøyaktig hvilke flyruter og -avganger som kan overbookes uten for stor risiko.

Hvor mange seter på hver flyging som overbookes, vil ingen ut med.

– Jeg har aldri sett noen offisielle tall for dette. Flyselskapene holder nok tallene for seg selv, sier redaktør Flemming Lundberg Poulsen i InsideFlyer International til VG.
Siden det ikke er noen rapporteringsplikt for overbooking, har heller ikke Avinor, IATA eller Luftfartstilsynet tall.

– Det handler om bevisst gambling fra flyselskapenes side, og er ikke nødvendigvis alltid god butikk. Før ble det i luftfartskretser hevdet at overbookingen lå på 5–10 prosent, men personlig tror jeg ikke det er så utbredt, sier Forsdahl.

Ordningen med overbooking er eldgammel, og flyselskapene følger ulik praksis, ifølge den erfarne reisebransjemannen. Graden av overbooking varierer fra flyrute til flyrute, og enkelte avganger overbookes i større grad enn andre. De mest overbookede flyrutene er typiske business-flyginger i travle rushtidsperioder.
Weekend-flyginger overbookes i mindre grad, ettersom folk som flyr i helgene stort sett møter til avgang.

Les også: Salget av New York-reiser stuper!

Klare rettigheter

Enkelte flyselskaper overbooker mer enn andre, men i klagebunken finnes det ingen utpregede verstinger, skal vi tro Forsdahl. EU har utarbeidet passasjerrettigheter som presist fastslår hva passasjerer som må stå igjen, skal ha av penger, mat og annen godtgjørelse.

– Vårt inntrykk er at flyselskapene følger reglene og vet hva det koster å etterlate passasjerer. Reglene beskriver også klart hvordan overbooking skal bekjentgjøres for passasjerene ved «gaten», sier Forsdahl.

– EUs passasjerrettigheter er jo nå til revisjon. Ligger det i kortene at kravene til flyselskapene skjerpes?

– Når det gjelder forhold rundt «nektet ombordstigning» er det så vidt jeg vet ingen endringer på gang, svarer Flyklagenemd-veteranen.

Les også: SAS lanserer ny billigklasse

Forbrukerrådet: – Overbooking uakseptabelt

KRITISK: INgeborg Flønes er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Hun mener flyselskapene er forpliktet til å holde avtalen med kundene som har kjøpt billett. Foto: Håkon Mosvold Larsen , NTB scanpix

– Dette er en praksis vi ikke kan akseptere. Når man har kjøpt en flybillett, skal det ikke være et sjansespill om man kommer med flyet eller ikke. Norwegian avviser at de overbooker flyene sine.

Det sier Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice i Forbrukerrådet. Hun er svært kritisk til at flyselskapene overbooker flyene, slik at man risikerer å ikke komme med. Flønes mener flyselskapene er forpliktet til å holde avtalen med kundene som har kjøpt billett.

PLASTER PÅ SÅRET: Brødrene Fredrik (10) t.v. og Kristian Kleivdal (8) som kom til overbooked London-fly i høstferien og gikk glipp av en fotballkamp. NFF ordnet det så de fikk møte sin helt Martin Ødegaard. Foto: Bjørn S. Delebekk , VG

Nylig skrev VG om familien Kleivdal fra Oslo med to fotballglade gutter som ikke fikk plass på London-flyet til SAS i høstferien, selv om de hadde kjøpt flybilletter for et år siden.

– Når vi kjøper en vanlig flybillett, så forventer vi at flyselskapet tar oss med. Det er en avtale vi inngår med flyselskapet som vi forventer at de holder, sier Flønes til VG.
Hun sier hun har forståelse for at selskapene vil fylle flyene sine, men å spekulere i å overbooke slik at det er et sjansespill om vi kommer med, går ikke an.

– Flyselskapene må finne en annen praksis, sier hun.
For noen år siden kunne man kjøpe såkalt «sjansebillett», en rimelig flybillett, hvor man risikerte å ikke komme med flyet. Da var det akseptabelt at man av og til ble stående igjen.

– De bør vurdere sjansebilletter igjen. Da er forventningene annerledes hos forbrukerne, foreslår Flønes.

Hun oppfordrer flyselskapene til å gå gjennom praksisen sin og finne bedre løsninger enn overbooking.

– Det er også viktig at forbrukerne setter seg inn i hvilke rettigheter de har til å få kompensasjon, mat og drikke om de blir stående igjen på bakken, sier hun.

Les også: Hotell-lukus for en tusenlapp!

Økonomiske tap

SAS på sin side sier de kun overbooker i begrenset grad:

– De aller fleste avganger blir aldri overbooket, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Han understreker at når passasjerer med plass ikke møter opp til avgangen, så fører det til store økonomiske tap for flyselskapene.

– Å fly med tomme seter samtidig som det finnes noen som gjerne skulle ha kjøpt setene, er hverken bra for kundene eller flyselskapet, sier Johansen.
Han mener det er viktig å påpeke at passasjerer kan bli nektet å fly, selv om det ikke er bevisst overbooket fra flyselskapets side, f.eks. ved et flybytte.

– Føler dere ingen moralske betenkeligheter med å hive av folk som har kjøpt billett av dere?

KLAR FOR Å FLY: Hvert år rammes en rekke flypassasjerer av overbooking. Man møter opp på flyplassen, men blir avvist. Da har man visse rettigheter. Foto: Dag Fonbæk , VG

– Jo, det å selge plass på et fly, og ikke kunne levere den varen, er selvsagt ikke bra. Det er nettopp derfor vi tilstreber gode rutiner, og har så høye kompensasjonsbeløp at det i de fleste tilfeller dekker inn hele kostnaden på flyreisen, sier Johansen.

– Er det mulig å «styre» overbookingen slik at det går mindre ut over ferie- og fritidsreisende og barnefamilier?

– Ja, vi har klare rutiner på hvem som skal skjermes fra å bli berørt. Barn og barnefamilier er blant disse.
SAS har ingen planer om å gjeninnføre de såkalte «sjansebillettene».
På spørsmål om hvor mange overbookinger SAS har gjort de siste tre årene, svarer Johansen at det tallet er umulig å kalkulere.
Også Widerøe overbooker svært lite, fordi flyene deres er små.

– Overbooking skjer bare på avganger der vi historisk har mye "no show", sier Widerøe-talsmann Richard Kongsteien.

Hverken Norwegian eller Ryanair overbooker flyene sine.

– For oss er det helt naturlig at når du har kjøpt og betalt for en flyreise, så skal du ha plass på flyet og ikke risikere at andre tar plassen din, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til VG. Heller ikke lavpris-konkurrenten Ryanair overbooker sine flyginger, sier selskapets Skandinavia-sjef Hans Jørgen Elnæs til VG.

Les også: Her er verdens verste flyplass!

OVERBOOKER: British Airways overbooker rundt en halv million seter i året, ifølge den britiske avisen Daily Mail. Her fra første klasse om bord. Foto: British Airways ,

Hevder British Airways overbooker en halv million seter

British Airways, som flyr mellom Oslo og London, overbooker nesten rundt en halv million flyseter hvert år, ifølge avisen Daily Mail.

Ifølge den britiske avisen overbooker BA en prosent av setene sine, ifølge opplysninger tabloiden hevder å ha innhentet hos flyselskapet.

Med 48 millioner passasjerer årlig, fordelt på 530 000, blir tallet på overbookede seter ca. en halv million.

– Overbooking er en vanlig policy blant flyselskaper flest. Vi ønsker at alle skal få muligheten til å reise, og minimerer derfor antallet tomme seter om vi kan, sier Peter Rasmussen, BAs kommersielle direktør for Nord-Europa til VG.
Daily Mails tall vil han ikke gå god for. De står for avisens egen regning, sier Rasmussen til VG.

– Vi gjør vårt ytterste for å matche antall tilgjengelige seter med antall passasjerer som vi forventer dukker opp til flyturen, legger han til.
Brussels Airlines, som også flyr fra Oslo, overbooker bare afrikanske flyginger, opplyser de til VG.

–Dette er et fåtall flyginger som vi av erfaring har mye «no show» på. Det skyldes at passasjerer fra Afrika må kjøpe flybillett før de kan søke visum. Hvis visumet ikke blir klart i tide, får passasjeren heller ikke brukt flybilletten sin, forklarer Norge-sjef i Brussels Airlines, Jan-Otto Hermansen. Selskapet innser at det gir dårlig PR å etterlate passasjerer med billett.

– Det er fullstendig imot vår kundebehandlings-filosofi, sier Hermansen til VG.
Air France/KLM bedyrer at de overbooker i veldig lite omfang. Når det skjer, setter de alt inn på å booke om passasjeren til en nærliggende avgang og følge EUs kompensasjonsregler, sier deres nordiske talskvinne Carina Bergquist til VG.

Les også: Lev som en lord!

PÅ BAKKEN: Du risikerer å bli stående på bakken dersom flyet er overbooket. Flyselskapene har retten på sin side, men praksisen er omstridt. Foto: Jan Petter Lynau , VG
Klikk deg frem til din drømmedestinasjon