RYANAIR: Det irske flyselskapet frykter ikke SAS sin nye satsing. Foto: Jan Ovind

Ryanair frykter ikke de nye rutene til SAS

(VG Nett) Det irske lavprisselskapet mener det er skivebom av SAS å satse på nye ruter til Europa dersom målet er å tjene penger.

Jostein Matre

- SAS har ikke klart å konkurrere med Ryanair eller Norwegian på minst fem år på grunn av de høye prisene de opererer med. Ser man hvordan de andre klassiske selskapene tjener penger så er det på langdistanse. Det er der SAS også bør satse, mener Ryanairs kommunikasjonssjef, Stephen McNamara.

Til VG Nett sier han at hans selskap på ingen måte føler seg truet av at SAS nå har lansert 45 nye direkteruter, hovedsakelig sommerruter til typiske feriedestinasjoner i Sør-Europa, fra Skandinavia. 17 av disse fra Norge. McNamara mener det virker som at SAS ikke evner å ha selge billige billetter.

- De klarer ikke det på kortere ruter. Dermed klarer de heller ikke å tjene penger på slike ruter. De burde heller tatt opp konkurransen med British Airways, KLM, Lufthansa og Air France på langdistanse ved å lage et bedre produkt enn de andre klassiske selskapene der. Det er på langdistanse ting som businessklasse og komfort er viktig. Folk bryr seg ikke om det når de skal fly i to-tre timer. Men skal de fly opp mot ti timer så er det viktig, mener McNamara.

SAS selv er naturlig nok ikke enig med McNamara. De har sett en årlig passasjervekst og mener de har et produkt som folk er interessert i.

- Vi tilbyr noe helt annet enn lavserviceselskapene. Uten at jeg vil peke på noen konkrete selskap så er det en tydelig forskjell på hvem som tilbyr full servicepakke og hvem som ikke gjør det. Kundetilfredshet er på et rekordnivå. Det beviser at vi er på rett spor, sier pressekontakt Tormod Sandstø.

- Innarbeidde Norwegian-ruter

Heller ikke Norwegian føler seg spesielt truet av SAS sine nye ruter. Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen mener det er lite nytt og revolusjonerende i det SAS i dag har lagt frem.

KONKURRENTER: SAS og Norwegian vil begge ha deg som passasjer. Foto: Jan Ovind

- Dette er jo egentlig bare en rekke godt innarbeidde Norwegian-ruter. De skal få konkurranse fra oss i kampen om de feriereisende i sommermånedene , sier han, og legger til at Norwegian ikke er et lavservisselskap, slik han mener konkurrenten prøver å fremstille dem som.

- Det er en utdatert retorikk. Vi tilbyer våre reisende et folkelig kvalitetsprodukt.

Norwegian har selv lansert 18 nye sommerruter fra Norge neste sesong. De utelukker ikke at det kan komme flere etterhvert.

- Men ikke som et svar på det SAS nå har presentert. Vi har vår egen strategi. Vi satser på direkteruter fra Oslo og distriktene i Norge, uten mellomlandinger i for eksempel København. Hva SAS gjør er i utgangspunktet ikke så interessant, sier Sandaker-Nielsen.

Billetter i salg

Av de 45 nye SAS-rutene er altså 17 av dem fra Norge. Fra Oslo vil man fly til følgende destinasjoner: Salzburg, Berlin, Budapest, Santorini, Cagliari, Palermo, Pristina, Valencia, Malta, Lisboa, Athen, Tenerife og Pula.

Fra Bergen blir det fly til Dubrovnik og Antalya, mens Trondheim får en rute til Split og Stavanger en rute til Antalya.

Til enkelte av rutene er det allerede mulig å kjøpe billetter på selskapets hjemmeside, men offisielt er det først fra mandag av SAS legger dem ut for salg.

De nye rutene kommer bare dager etter at selskapet unngikk konkurs.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder