FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Råd og rettigheter på årets travleste reisedager

Av Mona Langset17.12.18 22:00 | Oppdatert: 17.12.18 22:55

Del saken på:

Kommende helg skal store deler av Norges befolkning på reise med julegaver i bagasjen. Fredag blir den aller travleste reisedagen.

Fredag 21. desember er det ventet nesten 100.000 passasjerer på Norges hovedflyplass. Torsdag blir også en stor reisedag med nærmere 90.000 passasjerer. Flyerstatningsselskapet AirHelp advarer om mulige flyforsinkelser og lange ventetider. Årsaken er blant annet flystatistikk fra de siste fire årene, som viser at punktligheten faller med mellom 10 og 20 prosent i julen sammenlignet med året ellers.

Her er Forbruker Europa og Oslo Lufthavns råd til alle som skal reise med fly i julen:

– Vår jobb er å sørge for at reisen går som planlagt og vi har tilpasset bemanningen til antall reisende. I tillegg har vi julepyntet terminalen og lover god og hyggelig julestemning for alle som skal til eller fra Oslo Lufthavn, sier Joachim Wester Andersen. Torsdag og fredag blir det korkonserter for passasjerene på flyplassen, og begge dagene vil maskoter dele ut juleeffekter til barna.

Forbruker Europa håper at alle skal komme frem til forventet tid. Men hvis noe skulle gå galt er det lurt å huske på flyrettighetene.

– Det er mange som reiser i julen, og med familier som venter og bagasjen full av gaver er det nok ekstra kjedelig hvis noe går galt, sier direktør Ragnar Wiik.

Flyrettighetene kan du lese om lenger ned på siden.

Først Oslo lufthavns råd for at reisen skal flyte best mulig:

  • Hvis alle forberede seg litt før de kommer frem til skranken i sikkerhetskontrollen kan det bidra til å korte ned køtiden. Alt av metall skal fjernes fra kroppen og legges i plastbrettene. PC, nettbrett, mobiltelefon og fotoutstyr skal også opp av bagen. Du sparer også mye tid i sikkerhetskontrollen hvis du ikke har med ting som omfattes av reglene for væske eller skarpe gjenstander.
  • Mat er i utgangspunktet tillatt i håndbagasjen, men krem klassifiseres som flytende, så kremkaker bør vertskapet stå for der du skal.
  • Verdifulle gaver bør legges i håndbagasjen, forutsatt at det er tillatt. Gaver med flytende innhold i mengder over 100 ml må sendes i innsjekket bagasje. Andre populære gaver som spekematsett med kniver kommer heller ikke igjennom sikkerhetskontrollen.
  • Har du på deg julenisselue på Oslo Lufthavn kan du gå igjennom julenisseslusen. – Dette har blitt en hyggelig tradisjon som etter hvert har blitt ganske godt kjent, sier Joachim Wester Andersen.
  • De som benytter flyplassens selvbetjente løsninger for bagasjeinnlevering oppfordres til å knyte sammen lange remmer, hemper og stropper slik at de ikke henger seg fast i bagasjebåndet. Det gjelder spesielt for sekker og bager.
  • Benytt tidspunktene med lavest trafikk på flyplassen. Morgenrushet starter klokken 06,00. Midt på dagen er det en nedgang i trafikken, før det tar seg opp igjen på ettermiddagen. Etter klokken 22 er det også rolig. Et annet godt tips er å reise på lørdager. Da faller passasjertallet med en tredjedel.

Forsinkelser og kanselleringer

Hva du har krav på hvis flyet er forsinket varierer etter lengden på flyturen og hvor stor forsinkelsen er. På Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator kan du taste inn avreise- og ankomstflyplass, og hvor mye du er forsinket. Da får du beskjed om hva du har krav på.

  • Ved forsinkelser har du generelt krav på informasjon, mat og drikke. Hvis flyet er mer enn 3 timer forsinket kan du i tillegg ha krav på kompensasjon og erstatning
  • Ved kanselleringer har du krav på informasjon, mat og drikke, pluss omruting eller refusjon.
  • Hvis du må overnatte på grunn av forsinkelse eller kansellering har du krav på hotell dersom du ikke valgte refusjon av billetten.

Mistet, forsinket eller skadet bagasje

Hvis bagasjen er skadet, forsinket eller forsvunnet kan du kreve erstatning av flyselskapet. Du må melde fra om hva som har skjedd med bagasjen på flyplassen. Dette gjør du ved å fylle ut en Property Irregularity Report (PIR) i hjelpeskranken, som gjerne befinner seg i nærheten av bagasjebåndene.

Ta vare på boardingkort og PIR-en. Når – eller hvis – de finner bagasjen din, skal denne leveres hjem til deg. På utreise har du krav på erstatning for nødvendige utgifter. Det er ikke fastsatt noe eksakt beløp til nye innkjøp ved forsinket bagasje, men du må begrense deg til det som er helt nødvendig.

Hvis bagasjen ikke har kommet til rette innen 21 dager, regnes den som tapt og du har krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen. Flyselskapene opererer med svært korte frister i bagasjesaker, så her er det viktig å klage så fort som mulig!

Skadet bagasje: Du må klage til flyselskapet innen 7 dager.

Forsinket bagasje: Erstatning for utlegg må kreves innen 21 dager etter at bagasjen har kommet til rette.

Mistet bagasje: Den absolutte klagefristen er to år, men vi anbefaler å kreve erstatning så fort som mulig etter 21 dager.

Følg VG Reise på Instagram under navnet @vgreise for reiseinspirasjon. Hvis du tagger bildet ditt med #vgreise kan det bli repostet av oss.