FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Nordmenn krever bedre service av charterselskap

Av Malene Emilie Rustad10.07.18 15:01

Del saken på:

Etter at et norovirus brøt ut på et populært charterhotell i Bulgaria, har flere prøvd å avbestille turen.

For tredje år på rad har det brutt ut magevirus på et Ving-hotell i Bulgaria. Flere norske gjester kontaktet VG forrige fredag og var fortvilet over det de mente var mangelfull hjelp.

Nå har flere kommende gjester prøvd å ombooke eller avbooke turen til White Lagoon Beach i Bulgaria. En familie på fire bestilte tur allerede i mars, men oppdaget medieoppslagene fra tidligere år kort etter.

Annonsørinnhold

– Etter at kona mi oppdaget de gjentagende utbruddene av virus og magesjau allerede i mars, tok vi kontakt med Ving for å prøve å bytte reise. De nektet kontant og var avvisende på at det ikke var et problem, sier mannen.

I loggen som VG har sett, svarer Ving at White Lagoon Beach ble delvis renovert i 2015 og at det sist sommer ikke var mye negative kommentarer om hotellet.

– Vi forstår nok at det ikke nødvendigvis er på hotellet utbruddet startet, men det er lite tillitsvekkende når det skjer igjen og igjen. Vi har barn på tre og syv år, og er redde for at de skal bli smittet, sier familiefaren.

Krever bedre service

Barnefamilien fra Oslo skal egentlig reise om to uker, og har prøvd å endre reisemålet gjentatte ganger. Tilbudet ble et annet hotell på Mallorca med en reiseregning på 20.000 i tillegg til reisen på opprinnelige 40.000 til Bulgaria.

– Omkostningene er helt greit, men Ving skal i tillegg ha et gebyrbeløp på 8000 kroner, og det synes vi er dårlig service. Lysten på å reise er veldig lav nå, og Ving burde forstå at vi er redde for at våre små barn på tre og syv kan bli smittet.

Barnefaren mener at Ving burde be om unnskyldning og være mer behjelpelige mot gjestene som nå skal reise ut.

– Det er ingen tvil om at de er klar over hotellets utfordringer. Det har vært skrevet om dette før. Det jeg synes er rart, er at de ikke legger seg flate og ber om unnskyldning. På Hurtigruta la de seg paddeflate etter samme virus.

– Folk blir hentet med sykebil ut fra hotellet og Ving later som om ingenting har skjedd. De er mer opptatt av å fortelle oss at vi ikke har rettigheter, enn å prøve å berolige oss.

Familien har nå bestemt seg for å avlyse turen.

– Vi valgte å avlyse reisa og heller tape pengene, det ble en prinsippsak, men vi ønsker ingenting med Ving å gjøre. Så nå står vi på null, med litt mindre penger og mulighet til å feriere i Norge.

Har høyt fokus på renhold

Presseansvarlig i Ving, Marie-Anne Zachrisson, sier at kundeservice svarte barnefamilien i mars.

– I mars hadde vi ingen forventninger om problemer i sommer. Vi har hatt opplæring av de ansatte på hotellet og alt var klart for sesongen og etter at viruset ble oppdaget har all fokus vært rettet mot å begrense smitten på hotellet.

Ving-hotellet fikk en henvendelse torsdag 28 juni om magesyke på White Lagoon Beach hotell. Siden har 46 personer blitt smittet, opplyser Zachrisson.

– Den siste rapporten sendt i går kveld viser at det nå er ni syke totalt på hotellet. To av dem er norske. Så langt har 46 personer vært eller er syke i løpet av de elleve dagene som har gått etter at viruset ble oppdaget.

– Hva skal dere gjøre for å hindre at det skjer igjen?

– Vi skal fortsette med høy fokus på renhold. Det gjelder både i restauranten, på rommene og på fellesarealene. Vi har hatt ansatte på hotellet som har hjulpet barna med å forsyne seg av buffeten. Ellers fortsetter vi med informasjon til gjesten på hotellet om hva en kan gjøre for å unngå å bli smittet eller spre smitte.

Zachrisson bekrefter at flere gjester har kontaktet Ving etter utbruddet. Om barnefamilien på fire uttaler hun følgende:

– Jeg regner med at de har spurt på salgsavdelingen og fått beskjed om hva som er mulig og ikke. Det er dessverre ikke mange steder nå som er ledig og mulig å booke om til da vi har meget fulle fly i sommerferien.

– Hva med andre som vil avbestille eller booke om?

– Vi forstår at kundene er bekymret. Men vi har ikke forandret på vilkår for avbestilling eller ombestilling. Om vi har kunder som har spesielle behov eller er ekstra bekymret med avreise i denne uken så får de gjerne ta kontakt med oss så får vi prøve å hjelpe de, sier Zachrisson.

VG har vært i kontakt med det aktuelle hotellet hvor utbruddet fant sted. Der skriver de at rundt 10 gjester av totalt 750 ble syke, og at de øyeblikkelig desinfiserte samtlige rom på hotellet. De sørget også for å ta prøver fra maten sin og hyret inn ekstra personale og kjøpte inn flere desiinfiseringsbeholdere for å unngå ytterligere smitte. Hotellet sier videre at de reagerer på at gjester som ble syke skapte det de betegner som panikk blant de andre gjestene.

«Situasjonen var veldig ubehagelig for oss, men som du vet kan folk bli syke overalt i verden», skriver hotellet i en e-post.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon