FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
DRØMMEJOBBEN: Martin Solhaugen reiser verden rundt og ønsker å bidra til utviklingen av det norske reklamemarkedet. Foto: Privat

Satser på reisedrømmen

Av Malene Emilie Rustad07.03.18 09:06 | Oppdatert: 14.03.18 08:47

Del saken på:

Martin Solhaugen (23) fikk smaken på å reise da han bodde på Hawaii. Nå er videoene hans plukket opp av Facebooks største reisekanal.

Martin Solhaugen flyttet til Hawaii for å studere reklame og massekommunikasjon. I dag er filmene hans plukket opp av Facebooks største reisekanal UNILAD Adventures med nesten fem millioner følgere. En av reisevideoene hans havnet også i UNILAD Adventures «Our Top Travel Destinations Of 2017»-video. I skrivende stund har Solhaugens første video nesten tre millioner visninger og han følges av over 70.000 på bildedelingstjenesten Instagram.

– Det å bli plukket opp av UNILAD var veldig stort og førte til at andre store nettverk som National Geographic og Bored Panda også var interessert i innholdet mitt, forteller Solhaugen.

Annonsørinnhold
REISEGUTTA: Martin Solhaugen og Kim Sørensen vil produsere reklame på en nyskapende måte. De har gjort seg bemerket internasjonalt. Foto: Privat

Han synes også det er ekstra stas å bli plukket opp med et innhold som ikke inneholder den typiske humor-kategorien en gjerne ser i sosiale medier.

– Det betyr litt ekstra når det er innhold som er skapt med stort engasjement og lidenskapen jeg har for reise, forteller Solhaugen.

Totalt har videoene han har filmet – og som ble delt, blitt sett av over 8,3 millioner mennesker.

– Det er utrolig mange mennesker og er veldig gøy, sier han.

Alt startet på Hawaii

Da Solhaugen flyttet til Hawaii ble han introdusert for et unikt tankesett – spesielt når det gjelder sosiale medier.

– USA ligger minst fem år foran Norge når det gjelder markedsføring utført av privatpersoner, sier Solhaugen.

I løpet av tiden på Hawaii begynte Solhaugen å satse aktivt på Youtube og Instagram. Han utvidet nettverket sitt og fikk etterhvert avtaler med blant annet Visit Sri Lanka og Visit Britain som sponset ulike reiser.

– Jeg gjorde også et konsept for det svenske klokkeselskapet Daniel Wellington hvor vi kjørte fra New York til Los Angeles i en svær iskrembil. Det var her jeg innså at en kan markedsføre seg selv på bakgrunn av personlighet og erfaring. For meg er dette drømmejobben, forteller han.

Solhaugen og kompisen Kim Sørensen er influencere på sosiale medier og har nå valgt å satse på eget selskap – kalt Reisegutta. Sammen ønsker de å være et moderne reklamebyrå samtidig som de vil inspirere andre til å reise. Målet er å ha selskapet som levebrød og fulltidsjobb innen 2019.

– Jeg tror at for å leve av reise i dagens marked må en profesjonalisere alle ulike aspekter av det. Vi lager konsepter for kunder vi vil jobbe med, produserer de og promoterer de gjennom ulike private kanaler.

PARADIS: Martin Solhaugen mener at Hawaii er verdens fineste sted. Her ble han inspirert til å følge drømmene. Foto: Privat

Ønsker å bidra

Solhaugen mener det finnes utallige jobber som ikke eksisterer enda, men som vil utvikle seg de neste fem årene.

– Jeg ønsker å bidra til utviklingen av det norske markedet og sørge for at de kuleste konseptene kommer fra «lille» Norge.

Personlig er målet med reisingen økt selvinnsikt og internasjonal kulturell forståelse.

– Jeg elsker å bli fortalt hvorfor ting blir gjort annerledes i andre deler av verden, høre historier om utvikling og nye ideer. Jeg ønsker å bidra med motivasjon og en ny vri på at det vi har blitt fortalt er rett.

Kan utfordre bransjen

Gunn Enli, professor hos Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, har forsket på sosiale medier og har tatt en nærmere titt på Solhaugens profil i sosiale medier og er imponert over kvaliteten på bildene og filmene som er delt.

– Mange av komposisjonene fremstår som spektakulære, nyskapende og humoristiske. Denne typen personlig reisereklame kan være med på å utfordre den etablerte bransjen, mener hun.

Martins topp fem destinasjoner:

1. Hawaii. Verdens fineste sted med en helt unik lokalbefolkning. Aloha!
2. Sri Lanka. Ydmyk og inspirerende kultur med en helt vill variasjon av klimasoner.
3. Japan. Mitt drømme reisemål som jeg ikke har fått reist til enda – jeg drømmer om å oppleve kulturen der.
4. Mongolia. Fjellfolket og deres enkle livsstil fascinerer meg.
5. Jeg ønsker å gå til Nordpolen. Litt fjernt mål, men jeg tror det kunne blitt veldig spennende.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon