FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

En av verdens skumleste flyplasser stenger

Av Jostein Matre 08.02.13 13:50 | Oppdatert: 08.02.13 14:13

Del saken på:

(VG Nett) Neste uke vil et fly for siste gang lande på Mariscal Sucre i Quito i Ecuador. Da stenger nemlig det som av mange er regnet som en av de skumleste flyplassene i verden.

men pilot hevder den nye flyplassen kan bli enda skumlere!

Høyt oppe i de vindfulle Andesfjellene ligger Mariscal Sucre-flyplassen plassert mellom vulkanfjell og høyhus.

På 2800 meter over havet gjør vanskelig innflygning og ustabile værforhold at flyplassen har fått et heller dårlig rykte. Det er kanskje ikke helt ufortjent når man vet at det i løpet av de siste 30 årene har vært ni dødsulykker der.

Annonsørinnhold

Krasjet i bygninger

For å lande har piloter måttet svinge rundt en tett befolket fjellside, før de lander på en rullebane som ligger midt i byen.

Etter take-off må de raskt stige for å unngå åssidene, noe som går hardt utover flymotorene, som ikke kan gå for full kraft på grunn av den tynne luften i høyden.

Det var en utfordring å lande og ta av på flyplassen allerede da den åpnet i 1960, men det har ikke blitt bedre med årene. Byen har vokst rundt det som en gang var en flystripe på utsiden av sentrum.

Fire ganger siden 1984 har fly streifet borti eller regelrett krasjet i nærliggende bygninger. Til sammen har 135 mennesker mistet livet i disse ulykkene. Andre ulykker har kommet på grunn av navigasjonsfeil, slik at flyene har krasjet i de vulkanske fjellene.

Dermed er det sikkert mange som er glade for at flyplassen nå stenges, og erstattes med en ny flyplass som ligger 20 kilometer utenfor byen. Den nye flyplassen får 1000 meter lenger rullebane, og ligger 400 høydemeter lavere.

Ny og verre?

Ifølge Sydney Morning Herald er det rett nok kapasitet og ikke sikkerhet som er hovedårsaken til at Quito får ny flyplass. Den gamle hadde rett og slett nådd sitt maksnivå, og det var ikke mulig å bygge ut.

Helt ukontroversiell er dog ikke den nye flyplassen heller. Infrastrukturen mellom byen og flyplassen sies å være dårlig. I rushtrafikken kan det derfor ta halvannen time å komme seg inn til byen.

Sikkerheten blir det også stilt spørsmål ved, selv om lokalmyndighetene hevder den nye flyplassen er mye tryggere.

- Det er ikke piloter enige i. Mikroklimaet i dalen der den nye flyplassen ligger er veldig komplisert, og det er dårlig sikt 80 prosent av året. Den gamle flyplassen er blant de fem vanskeligste å lande på i Latin-Amerika, og den nye kan bli enda mer utfordrende, hevder en pilot.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon