FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Med skandaletoget i ruslefart gjennom Puglia, Italia

Av Lillemor Hestvik 21.08.18 16:20 | Oppdatert: 22.08.18 09:31

Del saken på:

Lenge var den Italias lengste private jernbanelinje, inntil bunnløs gjeld og angivelig svindel i milliardklassen førte den over på statlige hender. Men fortsatt kan du krysse Puglia på kryss og tvers med toget Ferrovie del Sud Est.

– Jeg tror vi må gå av igjen.

Han er lett svett, australske John Nave, idet han bukserer koffertene gjennom midtgangen med kona Eginia hakk i hæl. Vi befinner oss på jernbanestasjonen i Maglie, langt sør i italienske Puglia, og det er minst 30 grader inne i den lille jernbanevognen. Utenfor er det antagelig et par grader varmere.

Annonsørinnhold

– Dette toget går til Lecce, og vi skal til Gallipoli. Det er merkelig, for vi fikk beskjed om at det var dette toget.

Her kan du lese om flere togturer du sent vil glemme

I ruslefart

Så kommer ekteparet tilbake, lemper koffertene opp på hattehyllen igjen, og dumper ned i de samme setene de forlot få minutter tidligere.

– Jo da, vi må ta dette likevel, og gå av i en by som heter Zollino. Så kommer det et annet tog som går til Gallipoli, forklarer John mens han tørker svetten av pannen.

Ekteparet har vært på Europa-tur i fem uker, og sverger til offentlig kommunikasjon. Fra Palermo på Sicilia har de tatt buss til Lecce, en tur på 12 timer. Sånn sett er de perfekte passasjerer for toglinjen Ferrovie del Sud Est, der togvognene lunter av gårde i en hastighet på 40 kilometer i timen. Med nær 500 kilometer jernbanespor var dette Italias lengste private jernbanelinje inntil skandalen i vinter var et faktum.

Falske signeringer

Første februar i år sprakk nyheten. Elleve personer, deriblant selskapets administrerende direktør, den tidligere regjeringskommissæren Luigi Fiorillo, var arrestert, siktet for bedrageri mot selskapet på over 300 millioner euro.

To år tidligere hadde staten gått inn på eiersiden for å berge den regionale togbanen fra konkurs. Kort tid etter valgte myndighetene å åpne etterforskning av selskapet. Der avdekket de blant annet at Fiorillo personlig skal ha signert for personalkostnader i forbindelse med bygge- og anleggskontrakter for mer enn 70 millioner kroner, for arbeid som aldri var blitt utført.

I dag sitter Fiorillo i såkalt «arresto domiciliaro» - husarrest. Det gjør han så lenge etterforskningen pågår.

«Et skikkelig matfat»

Men de loslitte togvognene rusler fortsatt på sporene i Puglia. For maskinist Paolo Solombrino og togsjef Guiseppe Caforio er ikke det noen overraskelse. De har jobbet på jernbanen i henholdsvis 32 og 30 år, og frykter ikke for fremtiden.

– Våre passasjerer er i stor grad skoleelever og studenter som skal til og fra skoler i alle byene rundt i Puglia. Nå er vi kjøpt opp av Staten, som ikke ønsker en utvikling med færre tog, sier Paolo.

På nesten hver eneste stasjon er det turister som samler tingene sine og forlater toget, for så noe forvirret å komme om bord igjen etter å ha tatt feil av hvilket tog de skal følge.

Det er juni, og jeg skal ta toget til regionhovedstaden Lecce, også kalt Sør-Italias Firenze på grunn av sin rike barokkarkitektur. John og Eginia skal derimot til havnebyen Gallipoli, med sin fortifiserte gamleby og sitt fiskemarked.

I tillegg til å binde sammen de tre store byene i Puglia; Bari, Taranto og Lecce, kan man med dette toget bevege seg på kryss og tvers av Italias hæl, helt ned til Puglias sørligste punkt Santa Maria de Leuca.

– Vi valgte å reise til Puglia fordi vi hadde hørt at det var et rikt landbruksområde. Og det er et skikkelig matfat, slår John fast.

Ikke vent på stasjonen

Om han og kona hadde avlagt stasjonsbaren i Maglie et besøk før han gikk på toget vites ikke. Den ble nylig kåret til en av verdens beste jernbanekafeer av den britiske avisen The Guardian. «På vei fra omtrent hvor som helst i denne delen av Italias hæl, må du bytte tog i den lille byen Maglie for å nå (gjennom endeløse olivenlunder), vakre Otranto og strendene. Ikke vent på stasjonen sammen med alle andre – Maglie er mer enn verdt å besøke. Og et av høydepunktene er dette utsøkte lokalområdet Bistrocafé Stazione di Maglie rett overfor billettkontoret,» lyder omtalen i The Guardian.

Snus inn duften – og drikk

Og kaffen – selvfølgelig skikkelig italiensk espressokaffe – er virkelig god.

– Vi har en metode for å lage kaffen der vi er ekstra nøye med å veie inn kaffemengden, forklarer Mattia Tranc, som gjerne gir nordmenn i Italia et lynkurs i hvordan nyte den sterke, italienske kaffen.

– En godt laget kaffe er både bitter og søt på samme tid, og serveres alltid med et lite glass vann. Vannet drikkes først, for å rense munnen, for dermed å bedre kjenne smaken av kaffen. Så løfter man koppen til munnen, snuser inn den gode lukten – og drikker.

Så lunter altså toget av gårde, stopper på små stasjoner der passasjerer går av og kommer på igjen, før det etter en times kjøring gjennom det vakre kulturlandskapet ankommer Stazione sentrale i Lecce.

Fra stasjonen er det en ti minutters spasertur gjennom gamlebyen til det sentrale torget Piazza Sant’Oronzo, der sulten kan stagges med den salentinske spesialiteten rustico. Den lille ovnsbakte butterdeigskaken fylt med mozzarella, tomater og bechamelsaus bør absolutt nytes sammen med en flaske kald Nastro Azzurro – det lyse, italienske ølet. Og avslutter man det hele med en kremfylt pasticiotto er lykken komplett og man kan ta nok en time på Ferrovia del Sud Est.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon