FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Over 120 kroners prisforskjell i Taxi-Oslo

Av Mona Langset04.02.14 11:36

Del saken på:

En pristest på taxier i Oslo, viser store forskjeller selv på korte turer fra sentrum til få kilometer utenfor bykjernen.

VG testet taxiselskap på kort tur i hovedstaden

TAXIER: I Oslo varierer prisene mye. Foto: MONA LANGSET

Selv når taxiene ble bestilt på samme tid, fra den samme adressen i byen, og kjørte til det samme huset utenfor sentrum, varierte prisene med mer enn 120 kroner.

Se tabell nederst på siden

Annonsørinnhold

Testen viser at Christiania Taxi er den klart billigste innad i Oslo på dagtid. I alle fall når du ringer etter taxi, slik vi gjorde.

Da gir selskapet 20 prosent rabatt, noe det ikke gjør dersom du praier en av bilene deres på gaten.

Beste priskalkulator

Testen viser også at hvis du vil vite prisen før du velger taxiselskap, får du et riktigere anslag ved å bruke den nye appen TaxiAdvisor, enn ved å sjekke Norges taxiforbunds egen nettside Taxikalkulator.no.

At taxiprisene i Oslo kan variere stort fra selskap til selskap, er en kjent sak.

Taxiprisene er i tillegg sammensatt av flere elementer: En startpris, en kilometerpris, og en minuttpris, som attpåtil varierer til ulike tider på døgnet. Det gjør det svært vanskelig å sammenligne priser hos de ulike selskapene

Det var bakgrunnen for at to unge Oslo-menn fikk ideen til å utvikle appen TaxiAdvisor som gir deg mulighet til å sjekke hva turen vil koste hos de ulike selskapene før du setter deg inn i bilen. Appen ble lansert i forrige uke.

Overrasket

I november i fjor lanserte Norges Taxiforbund en nettside som tilbyr en lignende tjeneste: Taxikalkulator.no.

Både appen og nettsiden skal kunne sammenligne priser i hele Norge, både for direktebestilling og forhåndsbestilling til alle tider på døgnet.

Kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund er overrasket over at den nye appens prisoverslag stemmer bedre med virkeligheten enn deres egen priskalkulator.

- De skal jo være basert på de samme priser, kalkulasjoner og kartopplysninger fra Google Maps. Vi samarbeider gjerne med dem for å analysere forskjeller og finne mulige feilkilder. De bør jo vise det samme, sier han.

Taxiforbundets Taxikalkulator.no viste for lav estimert pris hos fire av fem selskaper, men for høy pris hos Christiania Taxi.

Hagtun forklarer feilberegningen hos Christiania Taxi med at deres rabatter på bestillingsturer ikke fanges opp av kalkulatoren.

Han påpeker også at prisene kan skille seg fra beregningen ut fra trafikkforhold og andre tilfeldigheter. Det blir det også opplyst om på Taxikalkulators nettside.

Politisk valg

Ifølge taxiforbundets kommunikasjonssjef er de store prisforskjellene i Oslo et resultat av konkurranse og fri prissetting som ble politisk vedtatt i 1999.

- Det er også et politisk valg at det er blitt så mange og små sentraler. Konkurransen ville ha vært mer effektiv med færre og større sentraler, mener Hagtun.

Når prisen varierer så mye som i dette eksempelet tror taxiforbundets kommunikasjonssjef likevel at det må skyldes en ekstraordinær årsak.

TAXIMANGFOLD: I Oslo er det fem taxiselskaper. I tillegg tar taxier fra nabokommunene med passasjerer fra sentrum. Foto: MONA LANGSET

By-taxi: - Ikke bra

- Slik skal det ikke være. Nå må vi se på om kurset alle våre sjåfører må igjennom er godt nok, sier daglig leder i By-taxi Jarle Kanaris

Han tror at sjåføren som valgte den lengste ruten til bestemmelsesstedet, og dermed fikk den dyreste turen i VGs test, kan ha være en helt ny og uerfaren sjåfør hos By-taxi.

Samtidig understreker Jarle Kanaris at når du som passasjer setter deg inn i en bil, er du kunde hos den enkelte sjåføren, og ikke hos selskapet.

Sjåføren er enten løyvehaver med eget organisasjonsnummer selv, eller så er han ansatt av løyvehaveren.

- Hvor stor sjanse er det for å få nye og uerfarne sjåfører når man kjører med By-taxi?

- Vi har både erfarne sjåfører som har kjørt i årevis for andre selskaper, og nye. De nye skal både ha godkjent kjøreseddel og et eget kurs i vår regi. Nå må vi vurdere om opplæringen må bli bedre, sier han.

Jarle Kanaris er klar på at sjåfører til enhver tid skal velge den raskeste veien. Hvis passasjerene mener at de ikke har gjort det, kan de klage på prisen til sentralen.

- Når sjåføren VG kjørte med skjønte at han hadde kjørt for langt løste han det på en fin måte, sier daglig leder av By-taxi, Jarle Kanaris.

Se estimert pris og hva vi betalte i tabellen under

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon