PUNKTLIGHET: Er det viktigst at flyet tar av eller lander på rute? SAS og Norwegian har ulike definisjoner på punktlighet. Foto: JAN OVIND

Norwegian og SAS krangler om hva punktlighet er

Begge er best etter egen definisjon.

VG Nett) Når SAS snakker om punktlighet, handler det om at flyene lander på rute. Hos Norwegian handler det om at flyene faktisk går, og at de forlater flyplassen til oppsatt tid.

Tidligere i januar ble SAS for tredje år på rad kåret til det mest punktlige av Europas store flyselskaper. Det var det uavhengige observasjonsselskapet FlightStats som sto bak kåringen.

Dette vil høyst sannsynlig gi fortsatte reklamekampanjer der SAS bruker seieren for alt den er verdt.

AVREISEPUNKTLIG: Norwegian var bedre enn SAS på avreisepunktlighet på Avinors flyplasser i 2011. Foto: JAN OVIND

Norwegian mener derimot at FlightStats statistikk er urettferdig. På sine nettsider viser de i stedet det de kaller «sannheten om punktligheten til norske flyselskaper» i det såkalte «sannhetsspeilet». Her kommer de marginalt bedre ut enn SAS.

Det har SAS' informasjonssjef Knut Morten Johansen lite sans for.

- Norwegian har selvsagt behov for å skape tvil og forvirring rundt punktlighetsmålinger siden vi har oppnådd så bra resultater over lang tid, sier han til VG Nett.

«Sannheten» til Bjørn Kjos & co. forteller nemlig ikke når deres fly lander på bestemmelsesstedet. Den viser kun avreisepunktlighet og regularitet på Avinors flyplasser. Det vil si når flyene har forlatt gate ved flyplasser i Norge, utenom Torp og Rygge som ikke er Avinor-eide.

FlightStats måler derimot punktligheten både ved ankomst og avreise - på alle flyplasser både i inn- og utland.

Ankomstpunktligheten bruker de til å rangere flyselskapene, og avreisepunktligheten bruker de når de rangerer flyplassene. (Gardermoen ble kåret til Europas mest punktlige flyplass i 2011.)

Likevel mener Norwegian at Avinors statistikk er den som gir det mest rettferdige bildet av punktligheten til norske flyselskaper.

- For Norwegians del viser ikke FlightStats hele bildet fordi et stort antall flygninger er utelatt av målingene deres. Ifølge FlightStats hadde Norwegian 89.000 avganger i fjor, mens det faktiske tallet er 125.000. Dette viser at FlightStats tall ikke er helt til å stole på for vår del, da de baserer sine undersøkelser på et statistisk utvalg og ikke faktiske avganger, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

I fjor var Norwegian litt bedre enn SAS på avreisepunktligheten fra Avinors flyplasser.

- Men forskjellen er marginal. For rutetrafikken med avgang fra Avinors lufthavner i hele 2011 hadde Norwegian en punktlighet på 89,3 prosent, mens SAS var moderate 0,3 prosentpoeng bak, forteller pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen.

ANKOMSTPUNKTLIGHET: SAS var best blant de store flyselskapene i Europa på ankomstpuinktlighet i fjor. Foto: JAN OVIND

- Lite relevant

Knut Morten Johansen i SAS mener at Norwegian og Avinors statistikker er lite relevante for kundene, og kommer med to eksempler:

- Du kan spørre en flypassasjer som sitter i et fly på Gardermoen og takser ut 10 minutter etter rutetid, via de-icing-plattformen og blir stående der i 15 minutter, før det lander 25 minutter etter tidtabellen på Flesland, om flyet hans var på rute. «Nei,» svarer han. Men i statistikken til Avinor og Norwegian er det det.

- Et annet fly forlater Gardermoen til riktig tid, men lander i Molde i stedet for Ålesund på grunn av dårlig vær. Passasjerene tar buss til Ålesund og er fremme flere timer senere enn planlagt. På Avinors og i Norwegians statistikker er dette flyet i rute. Men hva tror du passasjerene vil si? spør Knut Morten Johansen i SAS.

For en flyplass er det viktig at flyene går til oppsatt tid. Derfor bruker også flyplasseier Avinor avreisepunktligheten i sine offentlige statistikker.

Men selv om Avinors offentlige statistikk viser punktlighet ved avreise, registrerer de også ankomstpunktligheten. Og når det gjelder den samlede ankomstpunktlighet for hele 2011, kan Sindre Ånonsen fortelle at SAS var tre prosentpoeng bedre enn Norwegian på Avinors flyplasser.

- I fjor hadde SAS 87,2 prosent ankomstpunktlighet på Avinors flyplasser, mens tallene for Norwegian var 84,3 prosent, sier han.

- Regularitet viktigst

Likevel: Uansett hvor punktlige flyselskapene er når det gjelder avgang og ankomst, mener Norwegian at det er mest interessant å se på regularitet.

- Regularitet, eller fravær av kanselleringer, sier noe om evnen et flyselskap har til å gjennomføre sine planlagte flygninger. I 2011 hadde Norwegian en regularitet på 99,7 prosent, noe som vil si at vi kansellerer kun tre flyvninger per 1000 avganger. For oss er det viktig at passasjerene kommer seg dit de skal, og vi mener derfor det er bedre med en liten forsinkelse enn ikke å komme fram i det hele tatt. Å pynte på punktlighetsstatistikken ved å kansellere flygninger, skjer ikke hos oss, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Men informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er ikke imponert.

- Ankomstpunktlighet handler om kundefokus i forhold til passasjerene som reiser. Regularitet handler om flymaskiner. Å kansellere eller omdisponere en flymaskin, betyr ikke det samme som at passasjerene som opprinnelig satt på det flyet blir forsinket. SAS som har hyppige avganger, kan ved for eksempel tekniske problemer omrokkere fly og overføre passasjerer til et annet, så nært som mulig opptil det rutetidspunket passasjeren har i sin billett, sier han.

- De færreste kjenner rutenummeret de skal fly, og bryr seg heller ikke om det. Men de vet når flyet skal lande på bestemmelsesstedet. Det er det vi som flyselskap er kontraktsforpliktet til å oppfylle, sier Knut Morten Johansen i SAS.

FØLG VG REISE PÅ FACEBOOK

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder