FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Avinor lover bedring i flytrafikken - neste sommer

Av Jostein Matre 19.07.12 16:27 | Oppdatert: 19.07.12 20:06

Del saken på:

(VG Nett) Også til helgen må flypassasjerer forvente forsinkelser. Og slik kan fort resten av sommeren bli.

- Det må fremover påregnes noen trafikkreguleringer som vil føre til forsinkelser i rushtiden. Særlig på morgenen og ettermiddagen. I aller nærmeste fremtid ser det greit ut i dag og i morgen, men i helgen er det mye trafikk. Det kan bli utfordrende. Spesielt på Gardermoen, opplyser kommunikasjonsdirektør i Avinor Ove Narvesen til VG Nett.

Etter en krisesommer i luftfarten ble det i dag holdt nok et møte mellom Avinor, NHO Luftfart og flyselskapene. Problemer med å fylle vaktlistene for flyveledere både på kontrollsentralene og i tårnene på flyplasser har ført til en rekke forsinkelser sommeren gjennom.

Onsdag kveld var nok en vanskelig dag på Gardermoen, med forsinkelser på opp mot en time. Også i dag har flyselskapene fryktet forsinkelser.

Ved ett tilfelle ble også deler av luftrommet stengt.

Etterspør statsråden

Det lover Avinor at ikke skal skje flere ganger i sommer. Samtidig lover de at årets problemer ikke skal gjenta seg neste sommer.

- Det har vi forsikret flyselskapene om i møtet i dag, sier Narvesen.

Han peker på flere faktorer som skal være med å forhindre dette. Blant annet vil Avinor forsøke å forsere utdanningen av flyveledere, de vil også forbedre planleggingsverktøyene sine, samt gå i enda tettere dialog med flyselskapene i planleggingsfasen.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier de ikke har noe annet valg enn å tro på Avinor når de sier dette. Dagens situasjon er hun dog langt fra fornøyd med.

- De har kommet opp med noen kortsiktige ting som kan hjelpe nå, men det er overhode ikke noen varige løsninger på plass. Frem til midten av august, når flesteparten er tilbake på jobb igjen etter ferieavvikling, må de reisende forvente forsinkelser.

Skånvik støtter sin kollega i SAS, Knut Morten Johansen, som til VG Nett tidligere torsdag sa at det er på tide at Samferdselsdepartementet og statsråd Marit Arnstad kommer på banen.

- Det er på sin plass å få et politisk søkelys på dette. Samferdselsministeren er generalforsamling og 100 prosent eier av Avinor. Og i mellom henne og selskapet sitter det et styre. Hva har de gjort for å forsikre seg om at administrasjonen i Avinor gjør det de er satt til å gjøre? spør Skånvik seg.

- Bom av Avinor

Også NHO Luftfart vil departementet på banen. Allerede i vår, lenge før sommerens krisesituasjon oppstod, sendte de et brev til departementet. Der fortalte de at de mener det er åpenbart at man må gjøre noe for å redusere sårbarheten i lufttrafikken.
- Nå har Avinor monopol. Det man bør gjøre er å skille flysikring ut i et eget selskap uavhengig av lufthavndriften, samt konkurranseutsette tårnene. Man kan også få til et tettere samarbeid med Sverige og Danmark, slik at man kan overlappe hverandre. Til slutt bør man redusere barrieren for å hente inn utenlandske flyveledere. Her er det departementet og statsråden som må være pådrivere, sier NHO Luftfarts direktør, Torbjørn Lothe.

Han er fortvilet over det han mener er en åpenbar bom av Avinor når de har vurdert resurssituasjonen for sommertrafikken.

- Det virker som den kom som julekvelden på kjerringa. De kom på defensiven, og har ikke klart å hente seg inn. Selv om det akkurat nå er litt bedre enn tidligere i sommer, kan de ikke garantere at trafikken vil flyte som den skal. De er fremdeles avhengig av å få flyveledere til å ta ekstra vakter.

Avinor sier de har forståelse for at konkurranseutsetting er et tema. Også de ser at dette er en trend flere steder i Europa. Først og fremst i tårnene, ikke like mye i kontrollsentralene.

- Vi er åpne for dette, og vil i så fall være med å konkurrere. Dette er likevel først og fremst et politisk spørsmål, sier Ove Narvesen.

Departementet åpner ikke for konkurranse

Men Samferdselsdepartementet gir ikke sin umiddelbare støtte til konkurranseutsetting. Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) sier til VG Nett at det ikke er grunnlag på det nåværende tidpunkt å si om det er en god løsning.

- Vi har startet samtaler med Avinor om muligheten for å skille flysikkerhetstjenesten ut som et eget selskap under Avinor, så får vi arbeider videre med eventuelle andre løsninger, sier Lahnstein.

Statssekretæren, som selv har opplevd å bli rammet av sommerens mangel på flyveledere, er imidlertid klar på at situasjonen slik den er nå ikke er god nok. Han sier departementet forutsetter at Avinor gjør alt de kan for å begrense problemene til tross for en krevende situasjon.

- Vi har på nytt, senest i dag, bedt Avinor, som er de som har ansvaret, gå gjennom hva de kam gjøre få ting til å gå bedre resten av sommeren. Slik det er nå skapes det mye usikkerhet.