FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
LANGDISTANSE: Å fly langt kan være kjedelig, men med noen enkle grep kan du gjøre reisen litt mer komfortabel. Foto: Mette Solberg Fjeldheim

Kunsten å reise med langdistansefly

Av Mette Solberg FjeldheimPublisert: 17.01.2018

Del saken på:

Å reise langt med fly kan være en belastning for kroppen. For mange kan det også være en kjedelig affære. Men det finnes tips og triks for en bedre reise – og ikke minst en bedre ankomst.

Annonse

Mette Solberg Fjeldheim er frilansjournalist, reiseskribent og grunnlegger av reisebloggen Reiselykke.

Når du skal fly langt er en åpenbar løsning selvsagt å oppgradere seteplass, der både komfort og servicegrad er bedre. Men – alle kan jo ikke reise business. For min del hører det i hvert fall til sjeldenhetene, og da er det i tilfeller der jeg har blitt oppgradert.

Annonsørinnhold
Reise
PLASS: Hvilket sete lønner det seg egentlig å velge når du flyr? Foto: Mette Solberg Fjeldheim

Min første langreise noensinne gikk til New York. Det var sommeren 1998, og det var også første gang jeg skulle til en større by enn Oslo. Siden jeg hadde så mange sommerfugler i magen og turen varte mer enn dobbelt så lenge som tidligere flyreiser, trodde jeg aldri jeg skulle komme frem.

Til tross for min egen entusiasme rundt flyselskapets tilbud om både mat og drikke, og ikke minst gratis film på min egen lille skjerm, syntes jeg de rundt åtte timene ombord både varte og rakk. Vel fremme fikk jeg kjenne på både tørr hud, hovne bein og jetlag. Men siden den gang har jeg lært meg noen knep.

Basert på mine egne erfaringer med å reise med langdistansefly – med ordinære flybilletter – skal jeg dele noen tips om hvordan du får det mest behagelig under både reisen og ved ankomst.

1. Riktig setevalg

Se på kartet over flyet og bestem deg for hvor det passer best for deg å sitte. Trenger du ekstra beinplass? Ønsker du å sitte nær toalettet? Foretrekker du midtgang eller vindussete? Er det viktig for deg å få raskest mulig servering?

De færreste velger seg nok midtsetet, men det virker som om mange har preferanser for setene som vender mot midtgang eller vindusplass. Fordelen med å velge vindusplass, er at du blir mindre forstyrret av medpassasjerer som har behov for å komme forbi deg. I tillegg har du en vegg å lene deg mot når du vil sove. Fordelen med å velge midtgang er at du fritt kan bevege deg når du måtte ønske. Minuset er at du må reise deg hver gang noen av dine medpassasjerer vil forbi.

Ønsker du bedre plass til beina, kan det være en idé å reservere sete nærmest skilleveggene. Da får du imidlertid ikke ha håndbagasjen foran ved beina. Det er også mulig du må dele raden med en barnefamilie, ettersom mange flyselskap har småbarnssenger festet til skilleveggen.

2. Tidsforskjell og jetlag

Dersom du skal et sted med stor tidsforskjell, er det lurt å planlegge hvordan du best kommer inn i døgnrytmen på ankomststedet. Én ting er å legge seg tidligere eller senere allerede noen dager før avreise, avhengig av om reisen går østover eller vestover. En annen ting er i forhold til om flyvningen går på dagtid eller nattestid, og til hvilken tid på døgnet du lander etter lokal tidssone.

KLAR FOR ALT: Når du endelig kommer fram er det greit å ha et ekstra skift i håndbagasjen, spesielt om kofferten forsvinner på veien. Foto: Mette Solberg Fjeldheim

3. Komfort på reisen

Kle deg i løse plagg – lag på lag, da kan du lett kle av og på deg siden temperaturen kan endre seg ombord. En hettegenser eller et sjal kan være nyttig å ha med da dette luner når du ønsker å sove. Selv om de fleste flyselskaper tilbyr teppe ombord på langdistansefly, er ikke kvaliteten og varmen dette gir alltid like god.

Ombord på et fly er det gjerne svært tørr luft. Smør hender og ansikt med fuktighetskrem jevnlig, så slipper du tørr og sprukken hud.

Når du flyr langt er det også lurt å reise seg jevnlig og gå litt rundt i flyet. Strekk på beina og rull anklene mens du sitter, og reis deg fra tid til annen og strekk på kroppen. Dette er også med på å redusere risiko for blodpropp, ifølge LHL, men bidrar også til at kroppen blir mindre stiv og støl under flyreisen.

4. Tips til håndbagasjen

Pakk med deg det du trenger i løpet av flyreisen og første dag etter ankomst. Dette er inkludert et ekstra sett klær, i tilfelle bagasjen ikke kommer frem samtidig med deg.

Pakk også en liten reisehårbørste, deodorant, tannkost og tannkrem, samt litt sminke, hvis du bruker det, og ansiktskrem. Det er ganske digg å pusse tennene underveis eller etter en lang flight. Sminke påfører jeg gjerne like før jeg lander eller etter ankomst.

Ta med en oppladet powerbank i håndbagasjen, så slipper du å gå tom for batteri under flyvningen. Flere fly har også lademuligheter ved setet.

Husk at viktige medisiner for flere dager bør være med i håndbagasje, i tilfelle den sendte bagasjen kommer på avveie.

SMAK: Flymat kan være så som så på smak. Men fra tid til annen kan man oppleve mer spennende servering enn vanlig, som her på flyvningen med Japan Airlines. Foto: Mette Solberg Fjeldheim

5. Medbrakt vann og mat

Flyturen kan gjøre deg dehydrert, og det samme bidrar inntak av alkohol og kaffe til. Pass på å fylle på med nok vann. Husk å kjøpe med deg noen flasker ekstra fra flyplassen, så er du ikke avhengig av å vente på servering.

Maten du får servert ombord kan variere i smak og kvalitet, og serveres til bestemte tider - noe som kan være uheldig hvis du plutselig blir skrubbsulten, og det er tre timer til neste servering. Dette løser seg ganske enkelt med å ha noe medbrakt fra flyplassen i håndbagasjen.

6. Underholdning

For å få tiden til å gå, om du ikke hører til dem som sovner lett på fly, har jeg følgende tips: Flere av de store streamingtjenestene har en offlineløsning slik at du kan laste ned serier og filmer på forhånd. De fleste flyselskap tilbyr filmer og annen underholdning, men utvalget kan variere.

Ha alltid også med lesestoff, som aviser på nettbrettet, en god bok eller guidebok for reisemålet. Og har du litt jobb å gjøre på laptopen er dette en god anledning til konsentrert jobbing, etter min erfaring.

Selv om langdistanseflyene ikke bråker som propellfly gjerne gjør, blir det nok av summing, prat og durelyder i løpet av en lengre flyreise. Invester i et godt par hodetelefoner med støydemping, eller bruk ørepropper når du skal sove.

KOBLE UT: Når du først er utenfor rekkevidde, kan du ta deg tid til å nyte tiden som bare er din. Foto: Sara Berge Holmberg

7. Sovehjelp

Mange velger å investere i nakkeputer og øyemasker for å hjelpe kroppen å sove bedre under en lengre flyreise. De fleste fly tilbyr også en liten pute i tillegg til pledd. Selv liker jeg å surre meg inn i et sjal, og gjerne trekke det over hodet for ikke å bli forstyrret når jeg sover. Jeg pleier også laste ned et par spillelister offline på Spotify, slik at jeg kan lytte til dette svakt i bakgrunnen mens jeg kobler ut fra verden.

8. Nyt det!

Til slutt: Nyt å være «koblet av» for en stakket stund. Selv om stadig flere fly nå tilbyr WiFi ombord, er flyturen også en gyllen anledning til å koble av og ut fra både sosiale medier og telefonmøter. Benytt deg av det – og nyt tiden som bare er din.