FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Norge i et nøtteskall

15.07.00 05:37 | Oppdatert: 25.02.03 13:20

Del saken på:

BERGEN - FLÅM - SOGN - BERGEN (VG) I Kjosfossen står Huldra og vinker til oss på vei ned Flåmsbanen. Fra høyttalerne i toget spilles det felemusikk.

20 tunneler

Flåmsbanen er 20 kilometer lang, det tok 20 år å bygge den og den har 20 tunneler. Flåmsbanen regnes som et mesterverk i norsk ingeniørkunst.

For å utligne de store høydeforskjellene ble jernbanesporene lagt i vendetunneler.

Flåmsbanen krysser heller ikke elven. For å unngå problemer med elven, var det vannet som ble lagt i tunnel.

Japanerne, amerikanerne og pensjonistlaget fra Trøndelag reiser seg i togsetene og beundrer utsikten lenge før vi når Kjosfossen. Allerede ved Reinunga, der Flåmsbanen går inn i sin første spiral, kjører toget sakte forbi et vindu i tunnelen der turistene får en fantastisk utsikt over hele dalen.

Etter Kjosfossen får man en utsikt mot Flåmsbanen i tre partier nedover fjellsiden, og de 21 krappe svingene i slutten på Rallarvegen ned fra Myrdalsberget.

I Flåm er det satset på turister. Ny cruisehavn og nymodernisert hotell. I år har 92 cruiseskip meldt sin ankomst - nesten en dobling fra i fjor.

På toget fra Myrdal til Flåm blir du holdt løpende orientert om hva du ser, iblandet litt historie. Det samme gjentas på engelsk og tysk.

I Flåm går vi om bord i Fylkesbaatanes «Kommandøren». Drøyt fem timer senere skal vi være i Bergen. På vei ut fra Flåm mot Sognefjorden får vi informasjon om Undredal på venstre side. Deretter er turistene overlatt til seg selv og sine brosjyrer - bortsett fra at det informeres om neste stopp.

- Jeg vet ikke så mye om Sognefjorden, den er verdens lengste og verdens dypeste, og var et fantastisk skue, sier Zony fra Mexico.

- Men det er ufattelig dyrt for meg, sier han. Fra Oslo med tog til Flåm og båt til Bergen, og tog til Oslo er prisen 1380 kroner. Fra Bergen via Flåm og tilbake koster rundturbilletten 650 kroner.