FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Turistene vil ha mer valuta for pengene

Av Dag Fonbæk28.04.13 09:09

Del saken på:

(VG Nett) - Prisen står ikke i forhold til kvaliteten. Det er utlendingenes klare tilbakemelding til norsk reiseliv.

Russerne er våre mest fornøyde gjester. Også svenskene er veldig fornøyd - mer fornøyd enn danskene - mens besøkende fra Sør-Europa er minst fornøyd med norgesoppholdet. Det viser en ny turistundersøkelse fra Innovasjon Norge.

- For dyrt

Annonsørinnhold

Turistene er fornøyd med mye - men gjennomgående svarer de fleste at prisnivået i Norge og det de de har betalt for Norges-ferien ikke står i forhold til kvaliteten.

Framfor alt er det servicenivået på overnatting, bespisning, transport, utflukter og arrangementer som får gjennomgå. Turistene betaler dyrt, og forventer kvalitet tilbake.


- Godt verktøy

- Den nye turistundersøkelsen gir oss god innsikt i turisters opplevelse av ferien i Norge, og er et godt verktøy for å videreutvikle og forbedre de norske reiselivsproduktene, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Han er ikke overrasket over at pris i forhold til kvalitet er den faktoren som kommer dårligst ut i undersøkelsen.

- Høykostland

- Norge er et høykostland, og det koster å være på ferie i Norge. Da er det viktig at vi leverer reiselivsprodukter som forsvarer det høye prisnivået. Konkurransen om turistene hardner til, og kvalitet er noe norsk reiselivsnæring må ta tak i, fastslår reiselivsdirektøren.

I det store og hele er nordmenn mer fornøyd enn utlendingene med å feriere i Norge. Og de skandinaviske turistene er mer fornøyde med norgesoppholdet enn både tyske og nederlandske turister.


Kvalitet i alle ledd

Reisebransjen selv er ikke overrasket:

Funnene bekrefter hva man visste fra før. Norge oppfattes som et dyrt ferieland, og kvaliteten på reiselivsproduktene er for dårlig. Det samme har Innovasjon Norges kontorer i utlandet - blant annet i Tyskland - fått tilbakemeldinger på i årevis.

Kvalitetsforbedring gjennom kompetanseutvikling og bedre «pakking» av opplevelser, aktviteter, transport og overnatting, er reisebransjens svar på tilbakemeldingene fra utlendingene som synes de får for lite valuta for ferie-pengene sine.

«Value for money».

- Vi vet at prisnivået i Norge er høyere enn i andre europeiske land og i resten av verden. Da også kvaliteten ligge over eller ihvertfall på samme nivå som hos disse landene, som er våre konkurrenter, sier Trondheims reiselivsdirektør Line Vikrem-Rosmæl til VG Nett.

- Reiselivsbedriftene i Norge må bli langt bedre til å tenke kommersielt. Og vi må selge mer enn bare natur, fortsetter Vikrem-Rosmæl.

- I Trondheim ser vi at det er «smittsomt» å tenke kvalitet. Har nabobedriften god mat eller et godt hotellprodukt, gjør andre sitt ypperste for å matche disse, forteller turistsjefen.

Hun mener det høyner kvaliteten og gir turistene mer «value for money».

- Lag bedre pakker

Nær sagt alle innen norsk reiseliv snakker om at bransjen må bli flinkere til å «pakke» gode opplevelser sammen med transport, hotellopphold og lignende, slik at det blir enklere og billigere for turistene å besøke Norge.

- Her må vi bli enda flinkere, mener administrerende direktør Kristian B. Jørgensen i Fjord Norge - en av regionene som har lykkes med å trekke til seg store skarer av utenlandske turister.

- Når turistene opplever at pris ikke står i forhold til kvalitet, tror jeg det har mye å gjøre med hvordan vi tilrettelegger for turistenes besøk, fortsetter han.

- Må samarbeide

- I altfor stor grad selger vi fragmenterte reiseopplevelser der turistene må kjøpe enkeltprodukter og opplevelser. Vi må samarbeide bedre og tilby komplette pakker som inneholder transport, overnatting, aktiviteter og servering. Da vil turisten oppleve å få mange ting for en pris, og sånn sett mer valuta for pengene, sier Kristian B. Jørgensen.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon