FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

USA krever at visumsøkere deler sosiale medier-informasjon

Av Ellen Eriksen04.06.19 18:11 | Oppdatert: 06.06.19 10:19

Del saken på:

Omtrent alle som søker visum til USA plikter nå å levere inn informasjon om sine kontoer på sosiale medier fra de siste fem årene.

Det innebærer at søkere må oppgi kontonavnet sitt på en liste over sosiale medier, samtidig som de må frivillig oppgi dersom de har kontoer på et sted som ikke er på listen.

Slik informasjon vil gi regjeringen tilgang til bilder, steder, fødselsdato og andre personopplysninger som man vanligvis oppgir på sosiale medier, melder New York Times.

På listen finner man over 20 ulike sosiale medier plattformer, der iblant Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og YouTube.

Bare dem som søker enkelte typer offisielle visum og diplomatvisumer unntatt.

Det er ikke alltid du trenger å søke visum for å besøke USA, og de aller fleste nordmenn behøver kun å søke gjennom ESTA-programmet.

– Norske og andre som aktuelle for visumfri reise gjennom ESTA-programmet påvirkes for øyeblikket ikke av endringene. ESTA-reisende som er bekymret for eventuelle fremtidige endringer bør kontakte Sikkerhetsdepartementet i USA direkte, sier den amerikanske ambassaden i Oslo til VG.

Det vil si at dersom du skal være i USA under 90 dager, trenger du mest sannsynlig ikke å søke om visum, og blir dermed foreløpig ikke påvirket av det nye reglementet.

Utenriksdepartementet i USA anser dette som et «kritisk skritt», og hevder det vil forhindre terrorisme.

– Som vi har sett rundt om i verden de siste årene, kan sosiale medier være et enormt forum for terroristisk aktivitet, sa de i en uttalelse.

I mars 2018 uttalte president Donald Trump et ønske om å stramme inn kravene for visum, og da ble kravet om informasjonen til sosiale medier nevnt som en del av det.

Det er estimert at denne lovendringen vil påvirke omtrent 15 millioner besøkende og innvandrere til USA.