FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
NÆR HAVET: Små skip gjør at du føler deg tett på elementene, og kan sitte som en gallionsfigur når du nærmer deg havn. Som her i innseilingen til Kotor i Montenegro. Foto: Vibeke Montero

På cruise: Størrelsen teller til havs

Av Vibeke Montero (tekst og foto)28.03.18 13:36 | Oppdatert: 23.04.18 11:43

Del saken på:

Cruiseskipene blir stadig større og minner mer om flytende storbyer enn skip. Skalerer du ned, får du mer hav, mer luksus og bedre mat for feriepengene.

Small, medium eller large? Dagens cruiseskip rommer alt fra knappe hundre til nærmere sjutusen passasjerer, og størrelsen på skipet har mye å si for hvordan ferien din blir. Vil du ha et nærmest ubegrenset aktivitetstilbud skal du velge de største skipene der du finner klatrevegger, skøytebaner, hamburgerbarer, karuseller og surfemaskiner. De såkalte megaskipene kjemper om barnefamilienes gunst og passer godt når en reiser flere generasjoner sammen. Takket være disse skipene er gjennomsnittsalderen på dagens cruisepassasjerer nå 43 år. Ønsker du derimot å koble deg på den nostalgiske følelsen av å reise til havs, er det de mindre skipene som leverer.

I cruiseverdenen er det nemlig ikke sånn at størst nødvendigvis er best.

Annonsørinnhold
ROOM SERVICE: Merete Degerstrøm har bestilt kaffe og frukt på lugaren som hun koser seg med før frokost på SeaDream. Her er alt inkludert, til og med en pysj med navnet ditt brodert! Foto: Vibeke Montero

Små skip – når bare det beste er godt nok

Små cruiseskip er en oversett nisje i cruisemarkedet. Mange er ikke engang klar over at det finnes alternativer til de enorme turistmaskinene som frakter folk fra havn til havn, der alt fra spisetider til utsjekking er nøye organisert. På de små skipene er det en helt annen atmosfære.

Luksusfølelsen er til å ta og føle på – for eksempel i form av Bulgari-toalettprodukter ombord i SeaDream Yacht Clubs skip. Eller fri flyt av «husets vin» på Azamara Club Cruises. På disse skipene er det henholdsvis 112 og 690 passasjerer, og det finnes alltid en ansatt som husker at du ønsker melk – eller en dråpe Baileys for den saks skyld, i kaffen din, og som kan hjelpe deg med dine behov. SeaDreams bassengverter tilbyr solbrillepuss slik at du til enhver tid kan kaste et klart blikk på horisonten. Luksustilværelsen til havs koster selvsagt, men når det er sagt, så er prisen all inclusive. Med andre ord; ingen skjulte utlegg i form av drikkepakker og driks som på megaskipene.

KJØKKEN I SÆRKLASSE: Maten på de små skipene er verdt reisen i seg selv. Kokkene har kreativ frihet til å kjøpe med seg lokale delikatesser på matmarkedene underveis. Foto: Vibeke Montero

Gourmetmat

Ikke et vondt ord om maten ombord i de store cruiseskipene, for den er langt bedre enn forventet tatt i betraktning mengden mat som produseres. Likevel bærer den preg av masseproduksjon, med mindre du spiser i skipenes spesialrestauranter – som koster ekstra. Maten ombord i de små cruiseskipene vil tilfredsstille selv de mest kresne ganer, og kokkene tar gjerne turen til nærmeste lokale marked for å la seg inspirere når skipet ligger i havn. Det er en tilnærming til mat som de store cruiseskipene ikke kan konkurrere med.

Tenk nyplukkede cherrytomater i Livorno, babyblekksprut i Chania og serranoskinke i Marbella. Og nå begynner vi å snakke om de virkelige store forskjellene som skiller miniskipene fra kjempeskipene.

HÅNDPLUKKEDE HAVNER: De små cruiseskipene kan legge til der kjempeskipene ikke får plass, som for eksempel i trivelige Chania på Kreta. Foto: Vibeke Montero

Håndplukkede havner

Et av spørsmålene jeg oftest får om cruise er om en ikke blir stående mye i kø? Svaret er at det er forbausende lite køgåing selv på de største skipene takket være god logistikk. Likevel blir det ofte kaotiske tilstander når 7000 mennesker skal bevege seg gjennom trange Middelhavsbyer for å oppleve stedenes «essens». Middelhavet og Karibia er fulle av cruiseskip i sesongen, og det er ikke uvanlig at de store skipene ligger side om side i havnebyer som er alt for små til å ta imot alle passasjerene.

Tenk bare på Venezia, Dubrovnik og Sorrento. De små skipene passer inn i mindre havner, som for eksempel idylliske Monopoli på Italias sydspiss, festningsbyen Bonifacio på Korsika og eksklusive Porto Cervo på Sardinia – og her er det aldri kø.

Maritim romantikk

Romantikk er noe mange forbinder med et cruise. Å se solen stupe i horisonten mens en reiser i sakte fart over verdenshavene og unner seg et glass med bobler på dekk. Sånn er det på de mindre skipene. Alt er lagt til rette for en behagelig reise til sjøs i en maritim setting, og du er aldri mer enn et par minutter fra brisen på dekk. På de store skipene derimot – som er over trehundre meter lange, kan du tilbringe dagevis uten å se havet.

En av de regjerende trendene innen cruiseskipdesign er at mange lugarer har utsikt over skipets indre der store parkanlegg – ja, med levende trær, og underholdning skjer rett utenfor balkongen din. Perfekt for familier som vil ha underholdning og aktivitet, men ikke så behaglig når du vil ha et avslappende seilas der du kan koble deg opp på den maritime pulsen.

MARITIMT: På de små cruiseskipene møtes man på dekk til en sundowner når man seiler ut fra knøttsmå havnebyer som Monopoli på Italias sørspiss. Foto: Vibeke Montero

Hvem passer luksuscruisene for?

Rulatorpensjonistene og småbarnsfamiliene glimrer med sitt fravær på de mindre cruiseskipene i luksusklassen, og hadde det ikke vært for den blå massen som bærer oss, så kunne vi like gjerne vært på en lekker strandbar på Den franske rivieraen. Klientellet er nesten like vakkert som skipet, og slett ikke alle følger normen om å reise som par.

På Middelhavscruiset vårt fra Roma til Dubrovnik med SeaDream møtte vi to venninner som unner seg tid sammen uten mann og barn. En svensk alenepappa reiser med sin tenåringsdatter. En skoselger fra Statene er på sin jomfruferd til Europa på egen hånd. En vennegjeng fra London har bestemt seg for å legge ferien til sjøs.

Det er en inkluderende og uformell tone, og fordi skipene er små blir en også bedre kjent med sine medpassasjerer. Det er faktisk veldig hyggelig – og stikk i strid med hva en kanskje skulle tro er det en avslappet kleskode ombord. Ombord på Azamaras to skip, Quest og Journey, kjører de en populær «white night». Da ankrer skipet opp utenfor kysten, og dekker opp til skalldyrbuffét på dekk. Du spiser under stjernene og danser deg gjennom natten i hvite plagg mens det stadig sørges for påfyll.

Kan man ha det bedre? Neppe.

COCKTAIL HOUR: På SeaDream serveres det aperitiff hver dag klokken halv sju ved bassenget. Alt er inkludert i prisen. Foto: Vibeke Montero

Tre gode tips på reisen

1. Bli på skipet! De små yachtene og cruiseskipene er på sitt aller beste når de andre passasjerene har gått i land. Da er det god plass på dekk, og servicen slutter ikke selv om en ligger til kai.

2. Det er smart å tilbringe natten før ombordstigning i havnebyen, slik at en kan gå ombord så tidlig som mulig. Det gjelder å skvise så mye luksus og velvære som mulig ut av cruiset.

3. Se etter et temacruise. Er du glad i for eksempel yoga, vin, dans eller sykling, kan du melde deg på et skreddersydd cruise. Du treffer likesinnede ombord og kan dyrke interessen din en hel uke til ende.

AZAMARA JOURNEY: Dette er et av de største skipene i klassen for små cruiseskip. Det har plass til 690 passasjerer og 408 som jobber ombord.  Det sier mye om servicenivået. Foto: Vibeke Montero

Hvilke skip

Norskeide SeaDream er cruiseverdenens Rolls Royce. Det er ikke for ingenting at de gjentatte ganger har blitt kåret til verdens beste luksuscruise.

Andre skip som tilbyr fantastisk service er Windstar, Silversea, Seabourn, Star Clippers, Azamara og Crystal Cruises, selvom du på noen av disse må betale ekstra for tips og drikke.

Hvem passer små cruiseskip for?

Voksne som ønsker høy kvalitet, fantastisk service og en kombinasjon av nydelig mat og spennende utflukter og havnebyer.

Priseksempel på Middelhavscruise

SeaDream: fra 26.000 kroner per person for en uke + 2.350 kroner i avgifter.

Azamara: fra 13.000 kroner per person for 8 dager  + 1.300 kroner i avgifter.

Star Clippers (seilbåter): fra 16.500 kroner per person for en uke + avgift avhenger av destinasjon.

Seabourn: fra 25.800 kroner per person for en uke – avgifter inkludert.

Windstar: fra 13.900 kroner per person for en uke + avgift avhenger av destinasjon.

Silversea: fra 34.400 kroner per person for en uke – avgifter inkludert.

Crystal Cruises Yacht: fra 45.250 kroner per person for en uke + avgift avhenger av destinasjon.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon