FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Norge sliter med overturisme enkelte steder

Av Malene Emilie Rustad17.08.18 15:09 | Oppdatert: 18.08.18 18:05

Del saken på:

Norsk reiseliv setter nye rekorder hvert år. Mens noen jubler, er andre bekymret for klimaendringene som fører med.

Norge har blitt et attraktivt land å feriere i. Men hvordan påvirker det naturarven?

Bakgrunn: Ingen steder i Norge har like mange overnattingsdøgn per fastboende, som Svalbard

Annonsørinnhold

Gudrun Helgadottir, professor ved Høgskolen i Sørøst Norge, har forsket på bærekraft i turisme, og mener to temaer er pressende å adressere nå: klimaendringer og overturisme.

Internasjonal markedsføring

Helgadottir mener det ikke finnes noe fasitsvar på hva som skal til for bærekraftig turismeutvikling, men at respekt for natur, kultur og samfunn må være prinsipp både for turister, industrien og de som har offentlig ansvar.

– Den globale utfordringen har mye med transport å gjøre, spesielt har vi rettet oppmerksomhet mot klimautslipp. Utvikling av teknologi er viktig, men for å oppnå resultat må vi fokusere på internasjonal markedsføring for bærekraft, sier Helgadottir og legger til:

– Kulturelle normer om reiser, mengden, distanse og frekvens er og viktige. Mange men korte reiser til fjerne reisemål har vært populære og det må vi endre til lengre opphold, kortere avstander og mer miljøvennlig reisemåte.

Helgadottir mener noen reisemål har blitt promotert til en grad og på en måte at det skaper problemer mens andre sliter med for få besøkende gitt den infrastruktur som finnes.

– Utfordringen omtales som «overtourism». Det vil si turisme som har blitt belastende for miljø og samfunn. Ferierende turister kan bli en trussel for fred og velvære i destinasjoner som de oppfatter som sin lekeplass uten å ta hensyn til de lokale, andre besøkende, kultur og miljø, sier Helgadottir.

Vil skape jevn trafikk

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, sier den norske reiselivsnæringen har jobbet aktivt i over 100 år med å markedsføre Norge som et attraktivt reisemål.

– Landet vårt har noen gudegitte fordeler med fantastisk natur og naturfenomener. De siste årene har vi også nytt godt av lav kronekurs, bedre tilgjengelighet, og at Norge oppfattes som et trygt reisemål, sier Holm.

Hvordan sørger Innovasjon Norge for å holde reiselivet bærekraftig?

– Sammen med hele reiselivsnæringen fokuserer vi nå på «Hele Norge, hele året». Et bærekraftig helårs reiseliv innebærer at vi klarer å skape jevn trafikk til hele landet året rundt. Det vil minske trykket på sårbare tidspunkter, og det vil bidra til å skape og opprettholde helårs arbeidsplasser, sier Holm.

Bærekraftig til sjøs

Flere nye selskaper satser på bærekraftig turisme. Blant annet har Brim Explorer utviklet en spesialdesignet elektrisk katamaran som skal ta med gjester ut på havet i Lofoten og Tromsø.

– Katamaranen er mer miljøvennlig fordi den går på batterier. I tillegg er den bygget av 50 prosent resirkulert aluminium, og lar seg resirkulere igjen når den er ved veis ende, sier Espen Larsen-Hakkebo som driver selskapet sammen med Agnes Árnadóttir.

– En elektrisk motor lager heller ikke støy, så vi ikke forstyrrer dyrelivet under vann, legger Larsen-Hakkebo til.

Han så et klart behov for mer bærekraftige produkter.

– De aller fleste av båtproduktene som finnes i dag er enten gamle ferger eller ombygde fiskebåter som bruker diesel. Turismen er en stor kilde til utslippene globalt, og næringen er selv er nødt til å ta grep for å bli mer miljøvennlige, sier Larsen-Hekkebo.

Til neste år kommer også Hurtigruten med hybridbåter, som blir verdens første hybriddrevne cruiseskip.

– Vi seiler i noen av verdens mest sårbare områder. Det gir oss et spesielt ansvar som vi er svært opptatt av, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.

Hurtigruten skal bygge om alle sine skip til å bli gass- og batteridrevne. Endringen vil kutte utslippene med minst 25 prosent. Målet er også å kutte ned på plastikk.

– De siste årene har vi sett en tydelig endring. Gjestene blir mer og mer opptatt av bærekraft. Mange velger bort reiser og selskaper som ikke bryr seg nok om miljøet, sier Ege.

Mulig å styre turismen bærekraftig

Forsker Gudrun Helgadottir mener det er mulig å verne om naturen til tross for den økende turistnæringen.

– Som i andre næringer handler det om å få styr på konsum, produksjon og ressursbruk i alle næringer. Mennesket er del av naturen og det å reise ligger i vår natur. Det å ta imot reisende, å være gjestfri er og en dyd i vår kultur, sier Helgadottir.

For å begrense avtrykket, mener hun folket i gaten må handle bevisst og tenke seg om før de velger å reise i høy fart til dit «alle» skal.

– Innovatører og selskaper må ta ansvar for bærekraftig utvikling i alt fra konseptutviklingsfasen, markedsføringen og tilbudet til de reisende, avslutter Helgadottir.

Følg VG Reise på Instagram under navnet @vgreise for reiseinspirasjon. Hvis du tagger bildet ditt med #vgreise kan bildet ditt bli repostet av oss.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon