FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Passasjerfly fikk motorstans i lufta: Synet var helt uvirkelig

Av Sindre Murtnes21.05.12 22:00

Del saken på:

(VG Nett) Finske Marcus Bäck (34) fikk en flytur utenom det vanlige: Da han tittet ut vinduet oppdaget han at motoren hadde stanset!

Flygesjef: Veldig uvanlig

UBEHAGELIG SYN: Slik så motoren ut da Marcus Bäck kikket ut av vinduet. Motoren måtte stanses på grunn av for lavt oljetrykk. Foto: MARCUS BÄCK

- Synet var helt uvirkelig. Hjertet begynte å pumpe, sier Bäck til VG Nett.

Passasjerflyet, som tilhører selskapet Blue1, var på vei fra Vasa i Finland til Stockholm da kapteinen sendte et varsel til Arlanda flyplass, skriver Aftonbladet.

Annonsørinnhold

Den ene motoren hadde stanset som følge av problemer med oljetrykket.

- Den stoppet ganske raskt da vi kom opp i luften. Da lå vi over Østersjøen, og det bidro ikke akkurat til å berolige passasjerene, sier Bäck, og legger til:

- Det var mange som begynte å stille spørsmål til kabinbesetningen.

Siden den ene motoren ikke kunne brukes, kom det en voldsom lyd i fra den andre på grunn av belastningen, sier Bäck.

- Jeg hadde vært på hyttetur med familien, og jeg satt og tenkte på at dette ikke måtte bli den siste, sier finnen.

- Gjorde en kjempejobb

Til tross for dramatikken om bord, brøt det ikke ut panikk i flyet. Både kabinbesetningen og kapteinen var flinke til å berolige passasjerene, ifølge Bäck.

FULL STANS: Dette er ikke akkurat den utsikten flypassasjerer drømmer om. Foto: MARCUS BÄCK


- De holdt oss informerte hele veien. De gjorde en kjempejobb, sier han.

Rett etter klokken 12.00 landet flyet som normalt på Arlanda.

- Vi forbereder oss alltid når vi får slike advarsler fra flyene. Men de gjorde en helt normal landing, sier pressesjef Klas Nilsson i Swedavia til Aftonbladet.

- Svært sjelden

Flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian kjenner ikke den aktuelle flytypen spesielt, men sier at slike motorstanser uansett er veldig uvanlig.

- Det kan enten være en stempel- eller turbindrevet motor, men når de først har startet, er det svært sjelden de må stoppe, sier Hesthammer til VG Nett.

Han sier piloten mest sannsynlig stengte av motoren for å spare den.

- Når oljetrykket faller eller temperaturen øker, velger man å stanse den istedenfor at den ødelegges. De kan velge å starte den igjen hvis situasjonen skulle bli kritisk, sier Hesthammer.

Like enkelt å lande

Selv om det er svært sjeldent at en flymotor må stanses, er det helt udramatisk for pilotene.

- Det er like enkelt å lande et fly med én fungerende motor. Sannsynligheten er også ekstremt liten for at den andre motoren stopper. Men jeg skjønner at det kan oppleves dramatisk for passasjerene, sier flygesjefen.

Og denne flyturen var i overkant dramatisk for passasjerene, skal vi tro Marcus Bäck.

- Folk begynte å klappe da vi landet. Det var en lettet stemning, uten tvil, sier Bäck.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon