FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Tror SAS-billetter kan bli dyrere

Av Lars M. GlomnesAv Jonas Wikborg Av Tanja Wibe-Lund20.11.12 09:56

Del saken på:

(VG Nett) Mer jobb og mindre lønn er prisen de SAS-ansatte må betale for å beholde jobbene sine. Samtidig tror flyanalytikere flybillettene nå kan stige i pris.

Etter mange timer med forhandlinger som ble avsluttet mandag, har de åtte fagforeningene i SAS reddet flyselskapet fra en dyp økonomisk krise. Nå tror flyanalytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities at situasjonen kan påvirke flyprisene.

- Dette er en pakke for å ta høyde for det lave billettprisnivået man har sett i flere år. Om noe tror jeg heller at prisene vil gå noe opp enn ned. Det har vært et kraftig press på prisene de siste årene, slik at mange flyselskaper har problemer med å gå med overskudd. Det er jo hovedgrunnen til at SAS har havnet i denne krisen, sier Jacobsen VG Nett.

Tøffere konkurranse

Han får støtte fra flyanalytiker i Arctic Securities, Kenneth Sivertsen.

- I ti år har SAS forsøkt å kutte kostnader, men klarer ikke tjene tilstrekkelig med penger. Jeg tror ikke at en kostreduksjon alene gjør at de når målet de nå har satt seg. Da må prisene justeres opp, sa Sivertsen til VG Nett i forrige uke.

Økonomiprofessor Frode Steen ved Norges handelshøyskole (NHH) mener det er Norwegian som setter rammene for markedet, og tror ikke SAS kommer til å sette opp prisene sine.

- Konkurransepresset er ikke endret, og dette vil ikke gå ut over kundene i det hele tatt. Om noe, så er konkurransesituasjonen bedret på grunn av SAS sine kutt i kostnader. Tøffere konkurranse tilsier egentlig lavere priser, sier Steen, og fortsetter:

- Det er klart at SAS har hatt for høye kostnader tidligere, men for at prisene skal bli høyere, slik Jacobsen indikerer, må hele markedet øke prisene. Det har jeg liten tro på. Hvis det likevel skulle skje, er det nok av utenlandske selskaper som vil se mulighetene som åpner seg i det norske flymarkedet, sier han.

BAKGRUNN: Les alt om SAS-dramaet her

Krevende dager

De siste dagene har vært svært krevende for aktørene som har kjempet for enighet om sparepakken som skal tilfredsstille långiverne.

- Det er krevende å kjempe for å redde arbeidsplassene til tusenvis av ansatte. Det har vært en svært presset stemning, beskriver leder for SAS Norge Kabinforening, Anneli Nyberg.

Blant innholdet i avtalen med de norske kabinansatte skal være at de ansattes grunnlønn skal reduseres inntil 15 prosent.
- Vi ofrer etter Robin Hood-prinsippet, de som har mest, må gi mest. Det går etter ansiennitetsprinsippet, er alt hun vil si uten å gå nærmere inn på detaljene.

I tillegg skal angivelig pensjonsalderen heves, det blir dårligere feriebetingelser, og de øker muligheten for å jobbe opp mot 60 timer i uken, mot tidligere 48.

Kutter en månedslønn

De danske kabinansatte til slutt gikk med på følgende: 47,5 timers arbeidsuke, i stedet for 44 time, én årlig månedslønn mindre, samt mulighet for å jobbe inntil 12 eller 13 timers dager.

I Sverige beholdes lønnsnivåene, men lønnsforhandlingene i 2013 og 2014 forkastes. Reglene for diett og arbeidstid endres, og pensjonsalderen heves til 65 år, med overgangsregler som tar sikte på ansatte som i dag er 56 år og eldre.

Også pilotene går ned i lønn, og får økt arbeidstid.

Ekspertene tror ikke de nye vilkårene vil føre til at SAS-ansatte rømmer fra selskapet.

- Bra i forhold til andre

- De ansatte i SAS har det fremdeles veldig bra i forhold til tilsvarende jobber i andre flyselskap, sier Frode Steen, økonomiprofessor ved NHH.

- Skal man være i den bransjen, tror jeg neppe man får det så mye bedre enn i SAS, istemmer Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities.

Les også: Regjeringen la hemmelig kriseplan

Saken fortsetter under bildet

Jacobsen tror det vil ta litt tid før SAS blir sett på som et godt kjøp av noen av de store flyselskapene som kunne kommet på banen for å ta over de nordiske landenes eierandeler.

- Det er to ting som må på plass: SAS må få opp lønnsomheten, og de må fremstå som et mer strukturert selskap. Lønnsomheten i luftfarten generelt må nok også opp for at noen skal kunne ta på seg et såpass stort kjøp. Om et par års tid skal man ikke se bort fra at SAS kjøpes av et av de store selskapene, og det vil bidra til å sikre fortsatt drift i SAS, sier Jacobsen.

- Hva vil være avgjørende for at det skal fungere for SAS?

- Det er i hovedsak fremtidens konkurranseklima, om det kommer nye konkurrenter inn, og så er det den generelle økonomiske veksten i Europa. Den svak i dag, og det vil jo påvirke en slik beslutning.

- Vi ser i dag en omveltning i Europeisk luftfart. En del aktører vil forsvinne, og noen vil bli kjøpt av de tunge aktørene som BA, Lufthansa, Air France/KLM ettersom de vil kunne øke sine stordriftsfordeler, legger han til.

Trygge SAS-kunder

Ifølge ekspertene kan SAS-kundene nå føle seg trygge i nærmeste fremtid.

- De kan føle seg trygge en liten stund fremover fordi den umiddelbare krisen er avverget. Men det underliggende problemet er ikke løst. SAS velger fortsatt å operere i et marked de ikke kan tjene penger i, underbygger Anders Lidman, flyanalytiker og direktør i Aeropol AB. Han får medhold av Hans Erik Jacobsen.

- Uten denne pakken ville SAS trolig gått konkurs i løpet av 2013, nå er det svært lite sannsynlig at det skjer. Om det er nok i det lange løp er det ingen som vet, kostnadene må jo fortsatt tilpasses markedssituasjonen fortløpende. For de som planlegger å reise med SAS nå er det ingen risiko.

Les også: Passasjerer har fortsatt tillit

Tok tid

Fagforeningen til de norske kabinansatte var de første til å undertegne sparepakken.

- Dette handlet om å redde 15.000 arbeidsplasser. Ingen var tjent med at timene gikk, forlarer leder Anneli Nyberg.

Danskene ble enige 15 timer på overtid. Styreleder i SAS, Fritz Schur, forklarer at det tok så lang tid med at de andre foregående forhandlingene med pilotene tok så lang tid. Han avviser at noen har fått bedre avtaler enn andre.

- Det er samme nivå hele veien.

Det sier også konsernsjef Rickard Gustafson til VG Nett.

Saken fortsetter under bildet


- Var det tøffere forhandlinger enn det du forventet?

- Vi forstod at det skulle bli et intensivt arbeid, og det ble det. Det viser et fantastisk engasjement og kampvilje i organisasjonen at man faktisk klarer av å komme gjennom noe sånt og komme overens. Og sammen finne formene for helt nye forutsetninger for selskapet.

- Var danskene i CAU vanskeligere enn nordmennene og svenskene?

- Nei, absolutt ikke. Vi hadde åtte parallelle diskusjoner og veldig lite tid, så det var kanskje ikke så rart at det spilte over litt på slutten, sier Gustafsson.