FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

85 kroner for «cruise» i Myanmar

23.11.13 15:13

Del saken på:

IRRAWADDY (VG) Du trenger ikke noe dyrt cruise for å oppleve Myanmar fra en elvebåt. Det holder med 85 kroner til fergebilletten.

Av GJERMUND GLESNES
Med en bue ut i elven og to støt i fløyten har vi forlatt Mandalay.

De få lysene forsvinner snart i natten. Lastebåter og lekter dukker opp i søkelysene og glir forbi oss som skygger. Noen av dem tuter til hilsen.

Litt etter litt får verden konturer, som igjen blir former og farger.

Innpakket i soveposer og tepper sitter vi på dekk og ser morgenen gry over Irrawaddy, elven som på mange måter danner Myanmars ryggrad.

Vi har vært underveis i en drøy halvtime da vi møter cruisebåten. Den er et palass på kjøl; et glinsende skrog der passasjerene kan la seg skjemme bort.

Grov overpris

Myanmar, eller Burma, som mange fremdeles kjenner landet som, har hatt voldsom vekst i antallet turister etter at Aung San Suu Kyi ble løslatt og militærjuntaen gjemte uniformene i skapet. I sommer var veksten på hele 40 prosent.

Elvecruise er blant de mest populære reisemåtene. Minst like populært er god, gammeldags ryggsekkturisme. Og det er slik vi reiser, vi som sitter i plaststolene merket IWT (Inland Water Transport) på det øverste av «Dodo»s to dekk. Vi har betalt grov overpris:

De lokale betaler 2500 kyat (16,50 kroner) for fergeturen Mandalay-Bagan; vi turister må punge ut med 15 dollar (85 kroner).

Standarden er enkel: Dekket har ett toalett, en kiosk med te, pulverkaffe og enkel mat, og et par koner som selger frukt, kjeks og søtsaker.

Føles billig

Billetten føles likevel billig der vi glir forbi Irrawaddys bredder.

Pagodene i Sagaing og Inwa - to av Myanmars gamle hovedsteder - stikker opp over åsene som kjegler av gull. Lenger sør blir landet fattigere. I stedet for pagoder ser vi bønder drive vannbøfler over markene med plog eller harv.

Noen minutter før ankomst til landsbyene langs ruten gir kapteinen fløytesignal så folk kan samle seg.

I Myinmu teller velkomstkomiteen minst hundre. Landgangene er knapt nok satt mot leiren før en armé av selgere med kurv på hodet strømmer opp trappen mot øvre dekk.

Overalt prutes det på samosa, vannmelon, bananer og poser med nøtter. Helt til skipsfløyta lyder igjen, og de samme kurvene skynder seg tilbake til land, de fleste litt tommere.

Senere gjør vi anløp rundt 15 andre steder, der vi møtes av nye selgere, og bøffelkjerrer blir lastet med sekkene fra nedre dekk.

De fleste forblir navnløse, ingen høyttalerstemme opplyser hva stedene heter. Mannskapet snakker ikke engang engelsk.

- Kjempeartig

Det lever Kjell og Gudrun Bjørka fint med.

- Det er kjempeartig å reise med en båt som i hovedsak er lokalbefolkningens transportmiddel. Her får vi oppleve kulturen på en måte du ikke får om bord i en turistbåt, sier Kjell.

Grønt lys til å reise

Både menneskerettighetsgrupper og Aung San Suu Kyis parti NLD har bedt folk boikotte Myanmar på grunn av militærregimets brutalitet. I 2010 åpnet NLD for «ansvarlig turisme» til landet, men oppfordret turistene til å passe på at pengene kom folket tilgode, ikke hæren.

Nå er det på tide å slippe turismen fri, mener Khin Maung Win, underredaktør i den Oslo-baserte nyhetskanalen Democratic Voice of Burma (DVB).

- Jeg mener folk kan bo hvor de vil, og bruke hvilke transportmidler de vil, også statseide ferger og tog. Før var alt kontrollert av armeen og noen få generaler. Nå er de under demokratisk kontroll, og sjansen for å misbruke pengene er mindre, sier han.

Khin Maung Win mener at folk fortsatt bør lese seg opp før de reiser. Men han sier at mye har skjedd siden 2010.

- I 24 år kunne jeg ikke reise til Myanmar. Nå har jeg vært tilbake fire ganger, jeg har hatt møter med embetsmenn. Og DVB har åpnet kontor i Yangon, sier han.

Ordne selv - spar penger

Flere norske selskap selger elvecruise i Myanmar. Det er imidlertid langt rimeligere å ordne turen selv.

VGs journalist brukte i alt 10 100 kroner på sin 18 dagers reise i Myanmar i november 2012. I tillegg kom 230 kroner til visum. Beløpet inkluderer flybilletter tur/retur og alle utgifter til alt fra mat og overnatting til guiding og tips i landet. De fleste nettene sov journalisten på enkeltrom på enkle hoteller, men med eget bad og aircondition. Reisene ble stort sett foretatt med buss, tog eller ferge. Prisene kan ha endret seg noe siden den gang.

Dette er uansett langt rimeligere enn organiserte turer.

* Jambo Tours tilbyr 15 dagers-turer med ti netter i elvebåt fra 34 585 kroner per person.

* Escape Travel opplyser at de tar fra rundt 34 000 kroner for sin 13 dagers rundreise med syv dagers elvecruise.

Alle disse turene inkluderer flyreiser, guider og helpensjon.

Likevel er det langt ifra alle som kan - eller ønsker å - betale slike summer.