Norwegian nekter prisavslag for skuffede Dreamliner-passasjerer

Klagenemnda har ingen tvangsmidler overfor ulydige flyselskaper

KLAGER: En Dreamliner går inn for landing på Oslo Lufthavn Gardermoen. Forbrukerrådet mener Norwegian bør rette seg etter vedtak som gir passasjerer rett på prisavslag. Foto: FORBRUKERRÅDET OG JAN OVIND

Forbrukerrådet: - Urovekkende av Norwegian

Forbrukerrådet sier det er «overraskende og urovekkende» at Norwegian nekter å betale tilbake penger til passjerer som vant frem i Flyklagenemnda.

  • Øyvind Gustavsen

Tirsdag fortalte VG om feiden som har oppstått mellom Norwegian og Flyklagenemnda.

Spørsmålet er om skuffede Dreamliner-passasjerer skal få ti prosent refusjon av billettprisen når de måtte fly et eldre og dårligere fly til USA eller Thailand.

Flyselskapet har siden oktober stilt seg på bakbeina i fem klagesaker og nekter å refundere kunder som vant frem med sine krav.

Selskapet skriver i et krast brev at de foretrekker rettssalen fremfor nemnda som vurderingsinstans i dette spørsmålet.

Oppsiktsvekkende

Forbrukerrådet, som har både saksbehandlere og styremedlemmer i nemnda, mener Norwegians oppførsel er oppsiktsvekkende. De understreker at selv om enkelte utenlandske flyselskaper har latt være å følge nemndsvedtak, har norske selskapet tradisjonelt etterfulgt vedtakene.

- Norwegians negative holdning er urovekkende og overraskende, særlig med tanke på at de selv er en del av nemnda. Vi mener dette er svært uheldig og ber norske forbrukere merker seg dette, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel.

LES OGSÅ: Kjos er forberedt på USA-flause

Hun understreker at dersom Norwegian fortsetter å neglisjere vedtak i nemnda, vil Forbrukerrådet vurdere å jobbe mot at nemndas vedtak skal bli rettskraftige.

- Vi har opplevd at nemnda har stor støtte i bransjen. Men dersom Norwegian, som et av Norges to største flyselskaper, med dette varsler at de i større grad ikke vil følge vedtakene, vil vi vurdere å jobbe for at nemndsvedtak blir rettskraftige.

For reisende som vinner i nemnda, men avvises fra flyselskapet, er søksmål pr. dags dato den eneste måten å få et rettskraftig vedtak i saken.

Åpner for rettssak

Forbrukerrådet har i enkelte tilfeller gått til sak mot selskaper på vegne av kunder. Dette skjedde i Røeggen-saken, der småspareren Ivar Petter Røeggen vant mot DNB.

- Vurderer Forbrukerrådet å gå til sak mot Norwegian på vegne av forbrukere?

- Nå må vi først se alle Dreamliner-sakene ferdigbehandlet i nemnda. Et søksmål er helt klart noe vi vil vurdere dersom disse sakene ikke får en skikkelig oppfølging fra Norwegians side, sier Haabeth Rygg.

- Urimelig vedtak

Norwegian mener nemnda opererer utenfor sitt mandat i de aktuelle klagesakene.

URIMELIG: Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian mener selskapet får en urimelig behandling av Transportklagenemnda. Foto: FOTO: JØRGEN BRAASTAD


- Nemnda vedtak er så urimelig at vi ikke ser noen annen utvei enn ikke å forholde oss til det. Her har nemnda gått utover sitt mandat og påvirket fornøyde kunder til å bli misfornøyde. Når det gjelder alle andre saker, har vi alltid rettet oss etter nemndas vedtak og det har vi til hensikt å fortsette med, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Norwegian har imidlertid gjort det klart at de vil fortsette å avvise alle vedtak der passasjeren anbefales prisavslag fordi turen ble gjennomført med et erstatningsfly for Dreamliner.

I tilfellene der erstatningsfly ble brukt, tilbød Norwegian gratis ombooking eller pengene tilbake. Selskapet mener de med dette imøtekom passsasjerer som var skuffet fordi de ikke fikk fly Dreamliner.

I mars har Transportklagenemnda satt av et eget «Dreamliner-møte» for å komme gjennom bunken av forberedte saker, som altså ikke inkluderer klager på de omfattende forsinkelsene på ruter til Thailand og USA i desember.

Mer om

  1. Luftfart

Flere artikler

  1. Dreamliner-klager skal prøves i retten

  2. Hard landing for flypassasjerer: Norwegian vant over kunde i retten

  3. Her er Norwegians trøbbel-liste

  4. Full krangel mellom Norwegian og Flyklagenemnda

  5. 12 ting du må vite om pilot-streiken

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder