FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
GIFTET SEG: Navnebyttet i forbindelse med bryllupet skapte trøbbel for Marita Bødal Nybakk og Chris Rene Nybakk fra Stadtlandet. Foto: SARAH BROBAKKE, Vågsøy ,

Giftet seg og byttet navn – bryllupsreisen ble 12.000 kroner dyrere

Av Mona Langset23.02.16 17:15 | Oppdatert: 23.02.16 18:23

Del saken på:

Bryllupsreisen til Maldivene kostet i utgangspunktet over 46.000 kroner. Men etter vielsen fikk de nygifte en ekstraregning på over 12.000 kroner fordi de hadde byttet navn.

Da den kommende brudgommen i august 2015 booket bryllupsreisen til Maldivene i april, het han ennå Chris Rene Indrebø Nybakk. Den kommende bruden het Marita Sjåstad Bødal.

Bryllupet sto i november, og i den forbindelsen byttet de navn. Passene deres måtte uansett fornyes før bryllupsreisen, og i de nye passene er ekteparet oppført med sine nye navn: Chris Rene Nybakk og Marita Bødal Nybakk.

Annonsørinnhold

Siden de nygifte antok at dette kunne skape problemer, tok de umiddelbart kontakt med Ving da de måtte fornye passene.

Reiselysten? Hit bør du reise i 2016

Navnebytte umulig

– Dette var i julen, og det var ennå over 100 dager til avreise, forteller Marita.

Men ifølge Ving var det umulig å endre navnene på billettene.

Det beste Ving kunne tilby, var å kansellere de gamle flybillettene som kostet 6.194 kroner per person og bestille nye billetter.

De nygifte ville ikke få refundert det de gamle billettene kostet. De ville bare få tilbake 790 kroner i skatter og avgifter.

«Dvs at det vil bli en ekstra kostnad for dere på ca. 6.100,- pr. person.» opplyste Vings kundekonsulent i mailen.

Chris og Marita foreslo at de kunne legge de gamle, gjennomhullede passene ved de nye, som bevis på hvem de var. Men det gikk ikke.

De vurderte å avbestille hele turen. Men da ville de tapt 14.000 kroner, siden de bare hadde fått tilbake 3000 av de 17.000 kronene de hadde betalt i depositum.

MALDIVENE: Bryllupsreisen hit blir mye dyrere enn det nygifte paret hadde regnet med. Foto: Jan Petter Lynau , VG

– Jeg skjønner at selskapet må ta et gebyr for navneendring hvis noen andre skal bruke billettene. Men når det er navneendring på grunn av giftermål, og det er de samme personene som skal reise, så er denne regelen så dum at den ikke burde gå ut over kundene, sier Chris.

Det samme skrev han i en mail til Ving, og la til at selskapet burde kunne ordne dette på best mulig måte for kundene.

Husker du? Her blir Ina og Kenneth invitert i sitt eget bryllup

Måtte kjøpe nye billetter

Men Ving skyldte på flyselskapene. Ifølge kundekonsulenten var det de som ikke ville endre billettene.

De nygifte fikk beskjed om at det lønte det seg å kjøpe nye billetter så fort som mulig, for jo lenger de ventet, jo dyrere ville det bli. Så Marita og Chris bestilte nye billetter til 12.000 kroner gjennom Ving.

Samtidig sjekket de muligheten for å få refundert noe av det tapte andre steder.

– Jeg har snakket med forsikringsselskap, politi, stort sett alt som er, for å få hjelp og råd. Jeg har også kontaktet Vings kundesenter på telefon. Jeg prøvde å få passkontoret til å skrive ut nødpass med de gamle navnene. Men det lot seg heller ikke gjøre, forteller hun.

Siden de skulle reise med SAS den første strekningen, kontaktet de også SAS og forklarte situasjonen.

– Der sa de at det hadde vært mulig å endre navn på SAS-billettene, men siden de ikke hadde hele strekningen hjalp det oss lite, sier Marita.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen bekrefter overfor VG at de skulle ha klart å løse dette på en smidig måte.

SVAR FRA OMAN: Dette svaret fikk Marita fra Oman Airs s kundeservice. ,

Den 15. januar sendte Marita en mail til Oman Air, som ifølge Ving ikke ville endre billetten.

Oman Air ba da om å få tilsendt kopi av gamle og nye pass, så skulle de se på saken.

Men dette svaret kom først den 1. februar, og da hadde paret allerede kansellert Oman Air-billettene og betalt 12.000 kroner for nye billetter med et annet selskap gjennom Ving.

Les også: Lene ble fridd til på Facebook

– Vent med navneendring

Etter mange telefonsamtaler sier Marita Bødal Nybakk at ingen har kunnet fortelle dem hva de burde ha gjort. Men en ting er helt klart:

– Det lønner seg tydeligvis ikke å forandre navn når man gifter seg, før etter en eventuell reise!

SNART PÅ TUR: Bryllupsreise blir det uansett, men den blir mye dyrere enn Marita og Chris l Nybakk trodde. Foto: SARAH BROBAKKE, Vågsøy ,

Ving: Ikke noe vi kan gjøre

PR-ansvarlig Elisabeth Larsen Vonstett i Ving sier hun forstår godt at kunden kan oppfatte dette som stivbeint.

– Men i denne saken er det flyselskapene som nektet å endre navn. Det er jo en kjent problemstilling at det kan være vanskelig å endre navn på ruteflybilletter. Hos charterselskapene er det mulig å endre navn mot et gebyr, men det er ikke alle ruteflyselskap som tillater endringer. Ving har vært i kontakt med flyselskapene og det er selvfølgelig leit at de er så rigide og ikke kan endre navn. Det er dessverre ikke noe vi som reisearrangør kan gjøre med det, sier hun.

– Men i mailen til ekteparet virker ikke Oman Air helt avvisende?

– Nei, jeg ser det av svaret deres til kunden. Men da vi var i kontakt med Oman – ved flere anledninger – var de ikke villige til å endre navnene. Det er dessverre et problem med mange av de utenlandske selskapene. Og selv om de i mailen til kunden sier at de kan ta en titt på saken, er det ikke dermed sagt at de vil gjennomført endringen likevel, sier hun.

Har du sett? Her er VG-lesernes elleville gifteringer!

VG har gjort mange forsøk på å få en kommentar fra Oman Air, men presseavdelingen har ikke svart på våre henvendelser, hverken via e-post eller telefon.

Elisabeth Larsen Vonstett i Ving sier det er trist at bryllupsreisen fikk en så stor ekstra utgift, og at de har gjort det de kunne for å forsøke å løse saken. Det eneste Ving kunne påvirke var ders eget endringsgebyr, og det har de ikke lagt til.

– Dette med riktige navn er tydeligvis noe pressen aldri kan skrive nok om, legger hun til.

Direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, råder ekteparet Nybakk til å bringe saken inn for Pakkereisenemnda.

– Da må Ving dokumentere at de har mottatt avvisning fra Oman Airlines eller vise til vilkår der det går frem at navnebytte ikke er mulig. Hvis de ikke kan dokumentere dette, kan kundene kreve å få deler av, eller hele det tapte beløpet tilbake, sier han.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon