FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Øyliv i eget tempo i Kroatia

Av Gjermund Glesnes29.01.12 12:00

Del saken på:

DALMATIAS ØYRIKE (VG) Du trenger ikke sykle fort for å være kongen av veien i Kroatia.

Om vi ikke har fattet øylivet tidligere på turen, får vi en gyllen mulighet på øya Korcula, en av de største øyene i Kroatia. Vi har blågrønn barskog og avokadofargede vinmarker på sidene og et sølvskinnende bånd av asfalt under sykkeldekkene. Da kommer en traktor til syne foran oss.

Kommer den nærmere? Ja, den gjør det. Vi trår trutt på pedalene uten å slite oss ut, likevel tar vi innpå.

En jevn motordur blander seg i sirissangen, og vi kan se klart det vi først trodde var innbilning:

En ung mann med sixpence og solbriller ligger og sløver bakpå lasteplanet, med beina høyt og en sekk bak ryggen. Foran på mopedtraktoren sitter en gammel bonde.

- Det er bestefars traktor. Så det er best å la ham styre, smiler Ivan Kunjasic idet de putrer inn i landsbyen.

Vi triller videre, med ny energi. Det er ikke dagligdags å sykle fra motoriserte kjøretøyer, i hvert fall ikke på ferie.

Utallige muligheter

Kroatia har over 1000 øyer, strødd som perler på et bord utover det østlige Adriaterhavet. Det gir nærmest uendelige muligheter for rundturer.

Valgmulighetene gjelder ikke bare hvor du skal dra, men like mye hvordan.

Du kan ta ferge eller leie seil- eller motorbåt og utforske øyene på egenhånd. Eller du kan bli med på organiserte rundturer med seil- eller motorbåt, med eller uten innlagte fotturer, elvepadling, dykking eller sykling. Og som om ikke det var nok, finnes det egne sykkelcruise for folk som vil ha langturer på racersykkel eller terrengsykkel i stedet for korte turer på landeveien.

Les videre under bildet.


Vi er med på det siste: En åtte dagers skjærgårdstur fra Dubrovnik med innlagte sykkelturer på øyene i sørlige Dalmatia.

Det er en bedagelig ferieform. De fleste sykkelturene er ikke lengre enn et par mil, og tempoet har klart feriepreg.

Bare ett sted renner svetten ned i solkremen: Fra Kneza på nordsiden av Korcula er veien nådeløs selv i sikksakk; 400 høydemeter på fire kilometer er mer egnet for bil enn sykkel.

- Jeg har vært på sykkelferie i 11 år, og med hånden på hjertet: Dette er første gang jeg har måttet trille sykkelen opp en bakke, puster Peter Salsbury da landskapet endelig flater ut.

BILDESPESIAL: Se bilder fra øyhoppingen

Søvnige landsbyer

På resten av turen bidrar sykkelturene heller til å senke pulsen. Så fredelige er disse kroatiske øyene, med sine vinranker og olivenlunder, steinhus, landsbykirker og grønne lier ned mot turkisblå viker.

Allerede i det første stedet vi sykler til, Sipanska Luka på øya Sipan, smyger skjærgården sin salve av søndag inn i sjelen: Byens unger sitter på huk på bryggen og fisker med hyssing, foran butikken sitter tre gubber på en benk lagd av ølkasser og en bjelke.

- Marin, en kunde! hoier gubbene til ekspeditøren, som er på bryggen og hjelper datteren Angela (12) med en fisk hun har fått på kroken.

Marin Moratti gjør seg ferdig, så subber han tilbake til butikken. Sipan er ikke et sted for folk med hastverk.

Bygde båt i hagen

På øyene i Adriaterhavet gjør folk ting på sin måte. Etter middag en kveld viser Tonci og Josip Serka, brødrene som eier båten vår, «San Snova», lysbilder fra arbeidet med å bygge båten hjemme på øya Brac nærmere Split.

De gjorde det selv, sammen med enda en bror og med faren som sjef. De leide ikke engang heisekran, men ringte rundt til vennene hver gang noe skulle løftes.

Fire år tok arbeidet. I to av dem lå det 31 meter lange skroget i hagen til naboen - ifølge brødrene det største treskroget lagd i Kroatia de siste 30 årene.

- Naboen sa ingenting. Men naboene hans igjen klaget på at vi bråket for mye, forteller Tonci.

Styrer etter været


Hver morgen eller kveld stamper «San Snova» videre til neste flekk i arkipelet. Noen overfarter er smule; på andre har boravinden pisket hvitt skum på bølgene, sjøen spruter over rekka og legger en film av vann på koøyene, og hver tur til og fra lugaren innebærer risiko for å bli søkkvåt.

Selv en 101 fots motorseiler kan få problemer under slike forhold. Og i hvert fall passasjerene. Drazan Borcek, en av to guider om bord, advarte oss allerede første dag:

- Det er viktig at dere skjønner at vi er på en båt. Hvis det blir sterk vind, må vi endre rute.

Da vi har spist vår andre middag om bord, går spådommen i oppfyllelse. Mannskapet må improvisere frem et alternativ til morgendagens planer. Fem timer i åpen sjø fra Lastovo til Vis ville ha vært umulig.

- Et godt liv

Det er greit. Etter hvert som vi tråkker oss rundt i skjærgården, vokser følelsen av at øyene i store trekk er like.

Forflytningen hjelper oss bare mot rastløshet.

Les videre under bildet.


På alle øyene ruller vi innom landsbyer som Polace på Mljet, en husrekke langs en blikkstille vik, der alle bilene står parkert og hanen faktisk bør gale midt på dagen for å vekke folk fra døsen.

Når turistene har dratt, livnærer innbyggerne seg av fiske, mandler og vin. Om kveldene overtaler de Stepan Nodilo til å åpne Konoba Antika.

- Her kan vi henge garnene ute. I Dubrovnik hadde de blitt stjålet på et blunk, forteller Stepan og legger til:

- Det er et godt liv, mye bedre enn i byen. Vi haster aldri.

FINN DITT STED I KROATIA:
Kroatia for familier || Byferie i Kroatia || Steder du får for deg selv || Kroatia for dykkere || Kroatia for naturister || Kroatia for partyløver

Følg VG Reise på Facebook og Twitter !