FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Føler seg lurt av hotellbookingtjeneste

Av Gjermund Glesnes16.09.12 15:34

Del saken på:

Hotellet, rommet, sengen og datoene er helt like. Likevel nekter nettgiganten Hotels.com for at tilbudene er sammenlignbare.

Slik sikrer du drømmehotellet til best pris

Dermed kan de omgå sin egen prisgaranti, til tross for det hårete løftet de gir på sine egne nettsider:

«Dersom du finner en lavere pris på det nøyaktig samme oppholdet et annet sted, vil vi matche prisen eller la deg avbestille bestillingen uten at du må betale noe tilleggsgebyr.»

Annonsørinnhold

Trond Ståle Wold trippelsjekket garantien før han bestilte sitt drømmehotell for høstens New York-tur: Et superiorrom på Sanctuary Hotel.

Stor prisforskjell

På nettstedet Booking.com fant han prisen 6313 kroner.

Men Wold ville bestille hos konkurrenten Hotels.com der et kundelojalitetsprogram gir ham fordeler. Det var bare én hake:

Der kostet det samme rommet 8991 kroner.

Karmøy-mannen tok det nesten for gitt at prisgarantien ville gjelde. Siden det var snakk om såpass mye penger - nærmere 2700 kroner - valgte han likevel å ringe nettstedet for sikkerhets skyld.

Der fikk han beskjed om at garantien ikke gjaldt - til tross for at kundebehandleren gikk gjennom tilbudene punkt for punkt og måtte konstaterer at det ikke var forskjeller.

Han sendte da en e-post til nettstedets kundeservice, etter anbefaling fra kundebehandleren. Etter noen dager kom svaret: Nettstedet - som i fjor ble fersket i å «tilby» hoteller det ikke har avtale med og vise dem som fulle på søkedatoene - nektet for at prisgarantien gjaldt ut fra to grunner:

* Booking.com beskytter ifølge kundebehandleren ikke mot avbestilling.

* Nettstedene har forskjellig betalingstidspunkt. Hos Hotels.com forhåndsbetaler kunden, hos Booking.com betaler kunden når han/hun sjekker inn. Dermed kan valutaen og prisen endres ganske mye dersom bookingen ligger et stykke frem i tid, hevder selskapet.

Ulik regel om avbestilling

Wold er ikke fornøyd med det siste argumentet.

- Hvis det hadde vært snakk om 200 kroner, kunne jeg gått med på det. Her er forskjellen for stor. Og kursen kan også svinge den andre veien, i kundens favør, minner han om. Han viser til at også Booking.com tilbød gratis avbestilling, noe som fortsatt ville være 1997 kroner billigere enn Hotels.com.

Etter at også VG kontaktet nettstedet om prisgarantien, har det kommet nok en forklaring:

Konkurrenten Booking.coms tilbud var ikke refunderbart - og dermed ikke identisk med tilbudet fra Hotels.com.

«Når det gjelder denne saken var vår pris en refunderbar pris, så kunden ville ikke kvalifisert for Prismatch-garantien,» skriver de i en e-post til VG.

Vanskelig å finne info

Nøye gjennomlesning av vilkårene viser riktignok at de to nettstedene har ulike avbestillingsregler.

Men:

- De forskjellene er i hvert fall ikke verdt 2000 kroner, konstaterer Trond Ståle Wold.

Han mener også at kravet om like avbestillingsregler ligger altfor skjult på nettsidene.

Før du får se dette kravet, har du nemlig hatt to sjanser til å lese vilkårene for prisgarantien - uten at det står et ord om at også avbestillingsreglene må være like.

Les videre under skjermdumpene.

De får du først lese om nedenfor selve skjemaet for å kreve tilbake penger.


Og for å fylle ut det skjemaet, må du ha et bestillingsnummer fra Hotels.com - altså ha bestilt rommet.

- Dette er egnet til å villede. Jeg tror ikke så mange kunder leser det de tror er samme informasjon, tre ganger før de bestiller, sier Wold.

- Garantien må ha reelt innhold

Forbrukerombudet advarer folk mot å stole på prisgarantier og lignende markedsføring.

- Prismatchen må være reell. Hvis litt forskjellige vilkår på ulike nettsteder gjør at de «aldri» oppfyller kravene, er det ingen realitet i løftet. Da er det villedende markedsføring, sier Jo Terkel Gjedrem i Forbrukerombudet.

Han presiserer at han kun uttaler seg generelt og kan ikke uttale seg om hvorvidt Hotels.com informerer godt nok om kravet til like avbestillingsregler.

- Det blir en skjønnsmessig vurdering. De viktigste vilkårene og mest grunnleggende vilkårene må komme frem med en gang, sier han.

Ifølge Gjedrem kan ombudet ta opp saken hvis det får klager fra kunder som føler seg lurt.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon