FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Slik ser det ut på innsiden av verdens første hybriddrevne cruiseskip

Av Melina Pambou Sundfør 05.07.19 13:27

Del saken på:

Hurtigruten har skrevet historie med sitt nye hybridskip MS «Roald Amundsen».

Onsdag denne uken kunne Hurtigrutens nye stolthet endelig legge til kai i Tromsø. Hybridskipet er spesialbygget for å seile i noen av verdens mest krevende farvann, og er ifølge Hurtigruten spekket med banebrytende grønn teknologi.

MS «Roald Amundsen», oppkalt etter den norske nasjonalhelten Roald Amundsen som var den første til å seile gjennom Nordvestpassasjen, er det første skipet i verden som seiler kun på batteri.

– Vi har satt oss som mål at vi skal være det cruiseselskapet som går foran i bransjen, som blir en inspirasjon, samt å skape en så bærekraftig organisasjon som mulig, forteller konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til VG.

Redusere utslippene

Batteripakkene skal blant annet brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO₂-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse, melder Hurtigruten.

– Cruiseindustrien har et fortjent rykte på seg for å ikke ta bærekraftige utfordringer på alvor. Vi har troen på cruise i fremtiden hvor vi reduserer utslipp og tar vare på områdene vi seiler i. Det er naturen som er råvarene våre, og vi må derfor jobbe målrettet for å redusere utslippene, sier Skjeldam.

Han mener det er avgjørende at bransjen går i en mer bærekraftig retning.

– De som seiler med oss krever at de kan gjøre det med god samvittighet. Vi er ved et veiskille, jeg tror flere aktører vil forsvinne om de ikke tar dette alvorlig de neste tiårene.

Evighetsbasseng og panorama-badstue

Om bord er MS «Roald Amundsen» preget av moderne skandinavisk design. Blant annet kan du finne store innen- og utendørs observasjonsdekk, evighetsbasseng, panorama-badstue, treningssenter og tre restauranter.

– Dette skipet setter en helt ny kvalitetsstandard, aldri har vi hatt så høy kvalitet å by gjestene våre. Vi pusher oss inn i en ny liga der, forteller konsernsjefen.

Hurtigruten-kaptein Kai Albrigtsen har gledet seg til jomfruturen langs Norskekysten.

– MS «Roald Amundsen» er en grønn pioner, noe som gjør dette øyeblikket ekstra spesielt både for meg og resten av mannskapet. Jeg er svært imponert over skipet, teknologien og hvordan hun oppfører seg i sjøen. Nå gleder vi oss skikkelig til å få de første gjestene om bord og, og skape uforglemmelige opplevelser sammen, sier Albrigtsen.

Hurtigruten fikk overlevert verdens første hybriddrevne cruiseskip fra Kleven verft i Ulsteinvik i forrige uke. Søsterskipet MS «Fridtjof Nansen» bygges samme sted, og skal seile jomfruturen i 2020.

MS «Roald Amundsen» er ikke bare det mest avanserte ekspedisjonsskipet i verden, men hun er også et premium cruiseskip med en rekke grensesprengende løsninger, sier prosjektleder Asbjørn Vattøy ved Kleven.

Ferden denne uken går til Nordkapp og Kirkenes, før skipet vender sørover for en tur innom Hamburg i Tyskland. Deretter går den elleve dager lange seilasen kalt «Roald Amundsens høydepunkter langs norskekysten» til norske havner i Bergen, Geiranger, Ålesund, Trondheim, Bodø, Reine, Svolvær, Hammerfest, Kirkenes og Honningsvåg før det er tilbake i Tromsø.

Skipet skal også seile i Antarktis, USA, Sør-Amerika, Grønland og Svalbard i løpet av de neste to årene. Hele sommeren 2020 skal skipet seile ekspedisjonscruise i Alaska.

– Et skritt i riktig retning

Leder for Framtiden i våres hender, Anja Bakken Riise, er positiv til næringer som vil redusere utslipp, men mener samtidig at det i dette tilfellet ikke er nok.

– Cruiseskip er i utgangspunktet en klimaversting. Vi heier på næringer som tar steg for å redusere klimagassutslippene sine, men i dette tilfellet er det dessverre ikke nok. Å minske CO₂-utslippene med 20 prosent på ett skip blir veldig lite i en næring som allerede har enorme utslipp. Ikke minst fordi cruiseskipsnæringen i stor grad tiltrekker seg turister som flyr langt før de engang har kommet seg om bord, forklarer Bakken Riise til VG reise.

Men hun påpeker at dette er et skritt i riktig retning.

– Det er definitivt et steg i riktig retning. Men det er ikke nok til å kutte de enorme utslippene cruiseskipsnæringen har. Vi håper dette kun er et lite første steg i en rekke av mange større for Hurtigruten, og at andre følger etter, avslutter hun.

Fakta om MS «Roald Amundsen»:

  • Bygget: 2019 Kleven verft, Norge
  • Størrelse: 20.889 bruttotonn
  • Lengde: 140 meter
  • Bredde: 23,6 meter
  • Dybde: 5,3 meter
  • Gjester: 530
  • Lugarer: 265
  • Mannskap: 151
  • Fart: 15 knop