FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Slik er det å fly Dreamliner

Av Jostein Matre 06.07.13 09:11 | Oppdatert: 06.07.13 12:02

Del saken på:

SEATTLE - OSLO (VG) Først ble det skrytt opp i skyene, så ble det satt på bakken over hele verden. Nå skal Boeings 787 Dreamliner endelig frakte passasjerer til og fra Norge, men lever det opp til forventningene?

VG var sammen med vårt datterselskap E24.no med som eneste norske medier da Norwegian denne helgen hentet sitt første dreamliner-fly fra Boeing i Seattle.

På den drøyt 8 timer og 20 minutter lange flyturen til Oslo, Gardermoen fikk vi sjansen til selv å erfare de mange faktorene både produsent og flyselskap trekker frem som bedre med denne flymaskinen sammenlignet med andre langdistansefly.

Og for å si det først som sist:

Jo, på noen måter er det en bedre flyopplevelse, men det er fremdeles slitsomt å reise mange timer med fly.

Skal redusere jetlag

Boeing har reklamert med at flyet skal redusere følelsen av jetlag. Ikke overraskende var Norwegian-sjef Bjørn Kjos helt på linje med dette da han steg ut av flyet som ankom Norge søndag formiddag.

- Jeg har ikke følelse av jetlag i det hele tatt, hevdet Kjos.

Kanskje Kjos hadde sovet godt under flyturen, og følte seg opplagt der og da, men dersom man ikke sover godt på et fly så vil man uansett kjenne på kroppen de påfølgende dagene at døgnrytmen ikke er helt intakt.

Det kan undertegnede skrive under på, i skrivende stund nøyaktig to døgn etter ankomst.

Det er også all mulig grunn til å tro at selv om man får sove tålig bra, vil man kjenne på kroppen de påfølgende dagene at man har bevegd seg over flere tidssoner.

Annet kabintrykk

Noen av faktorene som skal være med å redusere jetlaget er høyere luftfuktighet i kabinen. På tradisjonelle langdistansefly er denne 10 prosent. I Dreamliner-flyet er den 15 prosent. Dette skal blant annet gjøre at man føler seg mindre tørr i munnen.

En annen ting er trykket i kabinen, som på dette flyet er satt til det som tilsvarer rundt 1830 høydemeter, mens det på andre fly er rundt 2440 høydemeter. Dette skal gjøre kroppen i stand til å absorbere mer oksygen.

Også lysforholdene og temperaturforholdene blir trukket frem. I større grad enn tidligere fly har man sjanse til å justere disse underveis, slik at døgnrytmen skal bli mindre påvirket.

Selv om vi bare noen dager tidligere hadde flydd et «gammeldags» langdistanse fly over til Seattle er det vanskelig å gi noe klart svar på om disse tingene føltes annerledes under turen med 787 Dreamliner. Undertegnede følte både tretthet og tørrhet, men her kan hver og ens dagsform også spille inn.

Det blir også trukket frem at dette flyet er roligere enn mange andre fly.

- Som passasjer er det hva jeg liker best med Dreamliner, sa Bjørn Kjos, som er glad for endelig å ha mottatt sitt første fly, til VG et sted over Canada.

Litt mindre støy

Og jo da, litt roligere er det nok, men den jevne duren av flymotor høres likevel godt.

Avansert teknologi skal redusere turbulensen om bord. Litt urolig luft opplevde vi på turen, men det er vanskelig å si hvor mye mer det kunne ha vært uten denne teknologien.

Det var derimot andre ting som helt klart er bedre med dette flyet enn andre vi har flydd langt (eller kort) med:

Flyet er raskere, noe som gjør at for eksempel Norwegian vil bruke rundt 45 minutter mindre til Bangkok og 25 minutter mindre til New York enn hva tilfellet ville vært med de fleste andre langdistansefly.

Større vinduer er også en positiv ting. Det gjør at selv om man ikke har vindusplass så ser man forholdsvis godt.

Man har fjernet solskjermen. I stedet finnes det en knapp under vært vindu der man kan gjøre vinduet mørkere, eller lysere. Selv når man gjør det mørkt kan man se ut. Det negative med mangel på solskjerm er at dersom man vil sove og solen står mot vinduet blir lyset relativt skarpt selv når man gjør vinduet så mørkt som mulig.

Toalettene er romsligere og høyere under taket. Det gjør at selv en voksen mann kan stå oppreist uten å måtte krumme nakken. Selv den nøyaktig to meter høye britiske journalisten som var om bord var fornøyd med toalettene.

Kostnadsreduksjoner

Romsligere enn hva vi er vant til er også hyllene til håndbagasjen. Det er en fordel, for å måtte plassere den under setet foran deg dersom du kommer blant de siste om bord er ikke en god ting på lange flyginger.

Konklusjonen blir altså at en del er bedre, men passasjeropplevelsen er ingen revolusjon, slik man kanskje kan ha fått inntrykk av gjennom all hypen.

Flyet er nok først og fremst en «game changer», som Kjos omtaler det som, for flyselskapene.

De vil blant annet få store kostnadsreduksjoner fordi flyet er bygd i et lettere karbonmateriale, som gjør at de vil få langt lavere drivstoffutgifter. Håpet for oss reisende er at det fører til billigere billetter på langruter.

Uansett er det vel neppe selve reisen, men destinasjonen, som er målet for de fleste av passasjerene.

Europa først

Norwegian vil fra 4. juli og i én måned fremover bruke sitt første dreamliner-fly på fem ulike Europa-ruter i en innkjøringsperiode. Deretter vil det bli satt inn på langruter til Bangkok og New York. Innen januar 2015 skal selskapet ha mottatt åtte slike fly, og flere langruter fra Norge er ventet.
Qatar Airways opplyste nylig at de vil sette inn Dreamliner på sin rute mellom Doha og Oslo fra 1. september.

NB! Denne artikkelen er basert på flyturen fra Boeing-fabrikken i Seattle til Oslo da Norwegian hentet sitt første dreamliner-fly i helgen som var. Om bord var rundt 60 Norwegian-ansatte og spesielt inviterte gjester. Ved fullt fly ville det vært 291 passasjerer.

Crewet bestod av skandinaviske Norwegian-ansatte, som skal lære opp de thailandske besetningsmedlemmene, som vil jobbe om bord når flyet blir satt inn i langdistansetrafikk i begynnelsen av august. Ettersom flighten ikke var en vanlig passasjerflight er artikkelen ikke en vurdering av Norwegian sitt langdistanseprodukt, men av opplevelsen av å fly Boeings 787 Dreamliner.