FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Australsk milliardær: Folk vil betale millioner for tur med «Titanic II»

Av Ole N. Olsen16.02.13 21:36 | Oppdatert: 16.02.13 22:05

Del saken på:

(VG Nett) Drømmen om å være med på jomfruturen til verdens største skip anno 1912 kan bli til virkelighet for de bemidlede blant oss en gang i fremtiden.


Om vi skal tro den australske milliardæren Clive Palmer, er det mange som går med et ønske om å være med på RMS «Titanic»s jomfrutur.

Palmer sier til nyhetsbyrået AP at han allerede har fått henvendelser fra folk som gjerne vil være med på jomfruturen til hans planlagte skip RMS «Titanic II». Skipet skal være en så tro kopi som mulig av originalen, som ble seilte inn i historiebøkene da det sank i Nord-Atlanteren under jomfruturen fra Southampton til New York.

Skipet er senere udødeliggjort både på kinolerretet og i utallige bøker.

Seilte inn i historiebøkene

Det er usikkert om Palmer tar forhåndsbetalt for turen.

- Interessen har vært så sterk, at vi trolig har hatt et halvt dusin personer som har tilbudt mer enn én million dollar for å være med på jomfruturen, sier James McDonald til AP. Han er global markedsdirektør i Blue Star Line Pty. Ltd.

I likhet med sine forgjengere, rederiet White Star Line og skipsverfetet Harland & Wolffs som sto bak RMS «Titanic», hevder også Palmer at hans skip ikke skal kunne synke. Det skal toppmoderne navigasjons- og sikkerhetsutstyr sørge for.

«Titanic» var et skip konstruert med flere vanntette skott som skulle gjøre at det ikke kunne synke til tross for skader på skroget. Likevel møtte det 52.000 tonn tunge skipet sin overmann i form av et isfjell natt til 15. april 1912.

Det er anslått at mer enn 1500 personer omkom under den skjebnesvangre reisen. Blant disse skal det også, ifølge NRK, ha vært 31 norske statsborgere med kurs for Amerikas Forente Stater.

Håper å signere kontrakt

Palmer har annonsert at han har en midlertidig avtale med et kinesisk skipsverft om å bygge kjempeskipet, som etter planen skal tilby samme grad av luksus som på «Titanic».

En av forskjellene fra originalen vil være at dieselmotorer skal stå for fremdriften, istedenfor de to dampmaskinene som var den foretrukne kraftkilden i 1912. Skipet vil imdlertid fortsatt få de ikoniske fire skorsteinene av estetiske årsaker.

Selv om konstruksjonen av RMS «Titanic»-kopien foreløpig er påbegynt, sier en representant for rederiet Blue Star Line, James McDonald, at de håper å signere kontrakten med det kinesiske verftet CSC Jinling snart, skriver AP.