FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Slik får du de billigste flybillettene

Av Mona Langset14.11.18 15:56 | Oppdatert: 15.11.18 13:25

Del saken på:

Hvis du både bestiller og reiser på riktig tidspunkt, er det mye penger å spare.

Bokaktuelle Odd Roar Lange avslører noen av de beste tipsene sine i «Den beste reisehåndboken» som kom ut sist uke. Han baserer sine tips på kjennskap til reiselivsbransjen etter mer enn 25 år som reisejournalist, mesteparten av tiden i Dagbladet. I dag driver han reise-nettsiden The Travel Inspector.

– Hensikten med boken er å vise leserne hvordan de kan spare flere tusen kroner på sin neste reise. Jeg er «forbrukerens mann» og avslører tips som hverken flyselskapene, søkemotorene eller hotellene er glade for, sier Lange.

Annonsørinnhold

Her deler han noen av sine beste tips med VG Reises lesere:

Reis på riktig dag

– Tilsynelatende har nordmenn mye lettere for å be om fri på fredager en på mandager når de skal på langweekend. Og det er dumt, for fredag er nesten alltid den dyreste dagen å reise på. På mandager er det bedre plass på flyet, bedre plass i byen du besøker, og jeg vil tro at de fleste arbeidsgivere også synes det er en fordel om ikke «alle» vil ha fri på fredag, sier Lange.

– Det kan riktignok være en liten ulempe ved å forlenge helgeturen i etterkant fremfor i forkant, siden enkelte museer og restauranter kan ha stengt på mandager. Men hvis formålet med turen for eksempel er shopping, eller en smak av sommer og sol, er det bare en fordel å reise hjem mandag kveld.

Gjør bestillingen på riktig dag

– Foreta selve bestillingen på søndager eller andre røde dager i kalenderen. På disse dagene er det lavere trafikk på søkemotorer og nettsteder, siden de forretningsreisende ikke bestiller billetter da. Lavere trafikk betyr lavere priser.

Book langturen på riktig tidspunkt

– De billigste langtur-billettene kan du kjøpe i tidsrommet mellom 60 til 21 dager før avreise. Det viser analyser av gjennomsnittlige flypriser verden over.

– Hvis du flyr rutefly, har det liten hensikt å vente til siste liten. Som regel er det bare charterselskaper som opererer med restplasspriser. Hos ruteflyselskapene blir de billigste billettene solgt først.

Få prisvarsel

– Mønsteret for når det er billigst å booke billett er ikke hugget i stein. Det er alltid variasjoner, derfor er det lurt å be om prisvarsel. Hvis du har tenkt å dra til Malta i påsken, kan du legge inn prisvarsel hos for eksempel Finn reise, Google Flight eller Airwatch.com. da får du beskjed hvis prisene til Malta på det tidspunktet endrer seg. Men selv om du får beskjed om at prisene er på vei ned, har du ingen garanti for at de ikke vil gå ytterligere ned neste uke, eller om de vil gå opp igjen neste dag.

Benytt deg av kampanjer og nyhetsbrev

– Vær ekstra observant på periodene rett etter skolenes ferier. Det er et tidspunkt hvor det ikke bare som regel er gunstig å reise. Det er også et tidspunkt da flyselskapene kjører de store kampanjene og legger ut tusenvis av billige billetter for salg. Husk at kampanjene ofte varer noen dager etter offisiell utløpsperiode.

– Registrere deg også som mottager av nyhetsbrev, slik at du blir varslet på forhånd om når kampanjene starter.

Sjekk tur-retur

– Sjekk om du kan få billigere pris ved å kjøpe tur-retur-billett fremfor enveis, selv om du bare skal fly den ene distansen. På lengre turer kan du ofte spare mye på å kjøpe tur/retur selv om du ikke bruker returbilletten.

– Men merk at dette trikset bare kan brukes på utreise. Du kan ikke fly hjem med en returbillett dersom du ikke har brukt utreisebilletten.

Vær obs på overvekt

– Vei kofferten og sjekk at den ikke veier mer enn flyselskapet tillater. Overvekt er dyrt. Det er særlig viktig dersom du skal mellomlande, for du må betale overvekt for hver av distansene. Sluttregningen kan bli veldig høy.

Ikke kjøp flybilletter via eksterne søkemotorer

– De lokker med lav pris når bestillingen starter, men legger ofte til gebyrer og kostnader som ellers ville vært gratis, for eksempel for å få billetten tilsendt på e-post. De kan også prøve å selge deg 24 timers avbestillingsforsikring, noe som er gratis hvis du kjøper billett direkte fra SAS. Til slutt ender du ofte opp med mye høyere totalpris enn via flyselskapenes egne nettsider, sier Odd Roar Lange. Og fortsetter:

– Når søkemotoren bare har to seter igjen til den laveste prisen, betyr det bare at DE kun har to seter igjen til denne prisen. Går du direkte til flyselskapet, er det mye mulig at de har flere billetter både til denne, og til lavere priser.

– En annen ulempe ved å bestille fly gjennom en søkemotor er at du ved forsinkelser eller kanselleringer vil måtte vente ekstra lenge på å få pengene du har krav på. Du må fremme kravet overfor søkemotoren, som for det første kan ha en nærmest utilgjengelig kundeservice, og som når du endelig har kommet igjennom, først skal kreve penger av flyselskapet, før du kan få penger av dem. Du kan ikke henvende deg direkte til SAS eller Norwegian dersom du ikke har kjøpt billettene direkte av SAS eller Norwegian.

– Men hva hvis du har kjøpt billett gjennom FINN reise?

– Det kommer an på hvor FINN reise videresender deg. FINN reise selger ikke egne billetter, men videresender deg til søkemotorer eller flyselskaper. Om du gjennom FINN reise bestiller en billett som selges av en søkemotor, videresendes du til søkemotoren, men hvis du bestiller en billett som selges av et flyselskap gjennom Finn, er det flyselskapet du skal forholde deg til.

Kjøp heller ikke hotell gjennom søkemotorer

– I liket med flysøkemotorer, opererer hotellsøkemotorer ofte med «kun ett rom igjen» til den laveste prisen. Men det er mye mulig at selve hotellet har flere rom i denne priskategorien – eller lavere – hvis du henvender deg direkte dit.

– Vil du få best mulig hotellrom for pengene, er det lurt å henvende seg direkte til hotellet. Når det gjelder oppgraderinger blir hotellgjestene nemlig prioritert i denne rekkefølgen: Først stamgjester, deretter de som har bestilt direkte av hotellet, og så de som kommer gjennom eksterne søkemotorer, sier reisebokforfatter Odd Roar Lange.

– Tilleggene er frivillig

VG Reise har tilbudt FINN reise og Etraveli group, som står bak store søkemotorer som Supersaver og Gotogate, å kommentere Odd Roar Langes tips om å unngå søkemotorer. Begge påpeker at tilleggene er frivillige.

Direktør Terje Berge i FINN reise skriver følgende til VG Reise:

– Når nordmenn skal ut og reise går de som oftest online til metaselskaper, som for eksempel FINN reise, for å få oversikten over mylderet av reiser og tilbud enten det gjelder fly, hotell, leiebil, pakkereiser, restplasser eller annet.

På fly er nordmenn meget prisbevisste og uten søkemotorer ville de ikke funnet de rimeligste reisene. Søkemotorer setter sammen ulike flyselskaper i en booking og det kan ofte være mye billigere enn å bruke ett flyselskap.

Både søkemotorer og flyselskaper har lave utgangspriser og prøver å selge ulike former for ekstratjenester, men for begge gjelder det at det er frivillig.

Ni av ti flybilletter som selges via FINN reises partnere går til søkemotorer og med salg av mange millioner billetter de siste årene har det vært et fåtall klager.

Jeg synes det er misvisende som Odd Roar Lange sier at de ofte «legger til» gebyrer og kostnader, det er jo en frivillig sak om man ønsker ekstra tjenester og dette gjelder både flyselskaper og søkemotorer.

Kommunikasjonssjef Claes Tellman i Etraveli group skriver:

– Vår ambisjon er alltid å prøve å tilby kundene den laveste prisen på flybillett, og en fleksibilitet der kundene bestemmer selv om de vil kjøpe ulike tjenester i tillegg. Prising er dynamisk, noe som betyr at prisene kan endres veldig raskt. Det er ikke mulig å fastslå at noen nettsteder er billigere enn andre. Kunden må sammenligne nettstedene i sanntid på kjøpstidspunktet for å se hvilket tilbud som er best.

Både VG og FINN Reise eies av Schibsted.