FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Ble lovet 9000 kroner av Norwegian: Har ventet i ti måneder på pengene etter Dreamliner-forsinkelse

Av Øyvind Gustavsen31.01.15 02:40

Del saken på:

Per Svein Reed og barna ble 25 timer forsinket hjem fra Thailand med Norwegian. Nå har han ventet snart et år på pengene han ble lovet i kompensasjon.

Juleferien til Thailand i 2013 var storartet for Per Svein Reed og de to barna, helt til hjemturen begynte.

1. januar 2014 skulle de fly tilbake, men Norwegians Dreamliner-fly hadde fått tekniske problemer. 25 timer etter opprinnelig avgangstid ble passasjerene sendt hjem med et innleid erstatningsfly.

Annonsørinnhold

Reed grep tastaturet fatt og ba flyselskapet om kompensasjon i henhold til EU-regulering 261/2004.

For en så langvarig forsinkelse på en så lang reise, tilsvarer EU-kompensasjonen 600 euro, tilsvarende i overkant av 5000 kroner, per person. (Se faktaboks)

Ville gi goodwill-erstatning

Norwegian mente imidlertid at de tekniske problemene ikke var deres skyld, og ville derfor ikke gi familien standardkompensasjon i tråd med EU-reguleringen. Men han og de to barna ble tilbudt en såkalt «goodwill-erstatning» på 3000 kroner hver, totalt 9000 kroner.

Det takket Per Svein ja til og sendte en e-post til flyselskapet 8. april hvor han oppga sin adresse og kontonummer.

Siden har han ventet på pengene.

– Nå er det over et år siden jeg reiste og fortsatt har vi ikke fått erstatningen. Jeg forventet at de gjennomførte utbetalingen etter at de fikk kontonummeret, og dermed fikk saken ut av verden, sier Per Svein Reed.

Han legger til pengene ikke betyr mye i den store sammenhengen.

– Likevel satte jeg pris på at Norwegian, ved å tilby denne erstatningen, innrømmet at ting ikke hadde gått som det skulle på reisen. Vi ble et døgn forsinket og det var total mangel på informasjon underveis, sier han.

Ba om kontonummer de allerede hadde

14. mai sendte Norwegian en ny e-post til Reed og ba om hans kontonummer igjen. I denne e-posten limte Norwegian inn en kopi av tidligere korrespondanse, inkludert kontonummeret som Reed allerede hadde sendt dem.

Når VG kontakter Norwegian og påviser at de allerede i april hadde informasjonen de spurte etter på nytt i mai, beklager selskapet.

– Her har vi rett og slett ikke sett at kontonummer var oppgitt i den ene e-posten fra kunden. Det er en rutinesvikt hos oss og det beklager vi. Kunden skulle naturligvis fått disse pengene for lenge siden. Når det er sagt, har vi også sendt en e-post til ham der vi etterspør kontonummer – uten å få svar, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, med henvisning til e-posten fra 14. mai som Reed ikke svarte på.

– Jeg oppfattet ikke e-posten fra Norwegian som en forespørsel om å få kontonummeret på nytt, ettersom det jo står oppført i e-posten de sendte meg. Derfor svarte jeg heller ikke på den, sier Reed.

Dreamliner-problemene kostet det første driftsåret Norwegian en halv milliard kroner.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon