FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Cruise-gjester trukket 11 ganger for én middag

Av Inger-Marit Sæby24.06.09 13:06

Del saken på:

(VG Nett) 75 passasjerer om bord på Color Magic ble forrige helg trukket elleve ganger for samme transaksjon på grunn av en satellittfeil.

Trond Kjetil Rendal og kjæresten fattet mistanke da pizza-middagen om bord på Color Magic kostet veldig mye mer enn det som sto på regningen.

- Det viste seg at middagen til 487 kroner var blitt trukket elleve ganger, og dama var 5357 kroner fattigere på kortet, forteller Rendal til VG Nett.

Les også:Den store fergetesten.

Minus på kontoen

Paret var på et mini-cruise til Kiel den 16.-18. juni. Da de kom hjem og oppdaget feilen, ringte de straks til Color Line, som fortalte at paret ikke var de første med slunken konto.

- De lovet å ordne opp og betale alt tilbake, men det tar jo noen dager. I mens er kjæresten min flere tusen kroner i minus på kortet, og det er jo ikke spesielt kult, sier Rendal.

Les også:Kiel-fergen «mistet» ankeret.

Linjedirektør Frode Hansen i Color Line forteller VG Nett at hendelsen skyldes en teknisk feil hos satellittselskapet som mottar info fra transaksjonene som skjer om bord.

- Fra ettermiddagen den 16. til morgenen den 17. juni slapp ikke transaksjonene gjennom, og kravene ble i stedet repetert hver time, altså elleve ganger. Da feilen ble rettet på lørdagen, ble alle kravene feilaktig registrert, forklarer Hansen.

Planlegger du Kiel-tur?Her finner du gode tips fra våre lesere!

Får tilbake pengene

Han forteller at 75 personer av de rundt 2000 passasjerene ble rammet. Det har selskapet funnet ut etter å ha gått gjennom hver eneste korttransaksjon som skjedde om bord på Color Magic den helgen.

Les også:«Color Fantasy»/«Color Magic»: Nesten-cruiseskip.

- Nå har vi overført alle pengene til Nordea, som sporer opp kundene og betaler tilbake beløpene i løpet av dagen. Alt går automatisk, og passasjerer som er berørt trenger ikke kontakte oss for å få pengene tilbake, sier Hansen.

Han anslår at alle passasjerene vil ha pengene tilbake på konto i løpet av morgendagen.