FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Norwegian: - Informasjonen har ikke vært god nok

Av Jostein Matre 24.09.13 07:53 | Oppdatert: 24.09.13 19:49

Del saken på:

Passasjerer har rast over dårlig informasjon. Norwegian har hevdet at de har informert så godt de kunne. Nå innrømmer selskapet at det ikke har vært godt nok.

De siste ukene har Norwegian gjentatte ganger opplevd forsinkelser på sine langdistanseruter på grunn av ulike tekniske problemer med sine to nye dreamlinerfly. På flyplassene i Oslo, New York og Bangkok har sinte og frustrerte passasjerer sittet i timevis og ventet.

Selskapet har lagt mye av skylden på forsinkelsene på flyprodusenten Boeing, men passasjerene som har vært midt oppe i problemene har vært lite opptatt av hvem sin skyld det er. Flere har derimot vært rasende på at de ikke har fått god nok informasjon fra flyselskapet.

Forstår behovet

Reisende har fortalt til VG om feilaktig informasjon, motstridende informasjon og nærmest fullstendig mangel på informasjon. Enten det har vært fra representanter på stedet, tekstmeldinger de reisende som er registrert med mobilnummer får, nettsiden, eller kundeservice på telefon.

- Jeg forstår godt at det er et stort informasjonsbehov og jeg forstår at man ikke alltid er fornøyd med den informasjonen man får når man må vente på et forsinket fly, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til VG.


- Når du hører om alle som klager, kan Norwegian da si at informasjonen har vært god nok?

- Nei, vi skal aldri si oss helt fornøyd. Vi går gjennom ting hele tiden for å se hva vi kan gjøre bedre.

- Og hva - helt konkret - kan dere gjøre bedre?

- Vi samler opp både tilbakemeldinger fra kundene og egne erfaringer og har en intern gjennomgang av det, så svaret mitt på det er at alltid vil være ting vi finner som kunne vært gjort annerledes, er all informasjon kommunikasjonsdirektøren vil gi om det.

- Vi tilgir fort

At passasjerene som har vært rammet av forsinkelsene raser, får likevel neppe noen særlige følger for Norwegian i det lange løp. Dersom vi skal tro omdømmeekspert, og rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim.

- Det har minimalt å si for hvordan folk ser på selskapet. Dette handler mest om øyeblikksraseri, der og da, blant de som blir rammet, sier han, og bruker seg selv som eksempel:

- Jeg har også stått i København og sagt «faen i helvete» til SAS mange ganger fordi flyet er forsinket og jeg føler jeg får for lite informasjon. Jeg tenker at jeg aldri mer skal fly med dem. Så går det to uker, og så sitter jeg igjen i et SAS-fly. Vi tilgir fort, sier Blindheim.