FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Her er toget raskere enn fly

Av Gjermund Glesnes11.12.09 09:40 | Oppdatert: 11.12.09 12:49

Del saken på:

(VG) På flere strekninger i Europa kommer du fortest frem hvis du velger tog i stedet for fly.

Mellom Brussel og Paris er det helt slutt på å fly. Hurtigtogene har rett og slett gjort at det ikke er marked for det. Togturen mellom de to hovedstedene tar kun én time og 22 minutter, skriver Politiken(ekstern lenke).

Det har ikke flyselskapene sjanse til å konkurrere med. Spesielt ikke siden Thalys-togene setter deg av midt i sentrum.

Flere raske tog

Også andre steder i Europa bør du velge lyntog i stedet for fly, av hensyn til både miljøet og din egen tid.

SKAL DU PÅ FERIE?Her finner du gratis reiseguider for 80 populære reisemål!

Selv om togene ikke kjører like fort som et fly, er reisetiden nemlig kortere på mange strekninger. Med fly må du nemlig beregne tid til innsjekking, sikkerhetskontroll og ventetid i flyet etter boarding. Både Gardermoen og Værnes anbefaler folk å være på flyplassen en time før avgang.

I tillegg er flyplassen som regel er et godt stykke utenfor bykjernen. Dermed er du ikke helt fremme før du har tatt tog, buss eller drosje til sentrum.

For å ta flyet Oslo-Göteborg som eksempel: Fra Oslo til Gardermoen bruker flytoget 22 minutter. På Gardermoen må du regne en time. Flyet bruker 55 minutter. Fra Landvetter til Göteborg sentrum bruker bussen en halvtime. Dermed tar flyreisen nærmere tre timer totalt, medregnet litt tid også på Landvetter.

Les også:Her er verdens beste togreiser

Her er toget raskere eller omtrent like raskt enn fly (togets reisetid i parantes):

London-Paris: (2t 15 min)
London-Brussel: (1 t 51 min)
Brussel-Köln: (1 t 51 min)
Brussel-Frankfurt: (3 t 6 min)
Barcelona-Madrid: (2 t 38 min)
Sevilla-Madrid: (2 t 20 min)
Paris-Marseilles: (3t 2 min)
Frankfurt lufthavn-Köln: (57 min)
Frankfurt lufthavn-Stuttgart: (1 t 4 min)

13. desember åpner også supertoglinjen mellom Torino, Milano, Roma, Napoli og Salerno i Italia. Da vil det ta under tre timer mellom Roma og Milano. Samme dag åpner nye linjer som korter ned reisetiden mellom byene Köln, Amsterdam og Paris.

Også her i Norden er toget konkurransedyktig på enkelte strekninger:

Mo i Rana-Mosjøen: (1 t 1 min)
Göteborg-Stockholm (2t 45 min)

Og på disse strekningene er det ikke mye om å gjøre:

Göteborg-København: (3 t 30 min)
Oslo-Göteborg (3 t 52 min)
Kristiansand-Stavanger: (2t 58 min)

Færre fly

Høyhastighetstogene gir utslag på hvordan folk velger å reise.

Da det ble satt inn TGV-hurtigtog mellom Paris og Marseilles i 2001, steg togets markedsandel fra 22 til 65 prosent på fire år(ekstern lenke). På strekningen Paris-Lyon hadde Air France tidligere avganger nærmest hver time. Nå er det kun tre flyavganger om dagen.

Før hurtigtoglinjen fra Barcelona til Madrid ble åpnet i februar 2008, var strekningen verdens mest trafikkerte flystrekning, med 971 ukentlige flyvninger. Nå er antallet flyvninger redusert til 812, og strekningen har falt til femteplass på statistikken fra OAG(ekstern lenke).

Konkurransen fra hurtigtogene har også fått Air France til å klage på urettferdighet. Flyselskapet peker på at skinnegangen til TGV er betalt av skattebetalerne, ikke togkundene(ekstern lenke).

Lufthansa har valgt en annen - og mer positivt ladet - løsning. Flyselskapet selger fortsatt billetter fra Frankfurt til Stuttgart og Køln. Men på disse strekningene er det togbilletter du kjøper, ikke flybilletter.

Hyppighet viktig

Også i Norge er det snakk om å bygge høyhastighetsbaner. Jernbaneverket har fått i oppdrag å utrede, men foreløpig er det langt frem.

Les også:- Lønnsomt supertog til Trondheim og Bergen

Informasjonssjef i NSB, Preben Colstrup, mener at det ikke trengs høyhastighetstog - som per definisjon kjører i over 250 km/t - for å gjøre tog raskere enn fly.

- Men det må være høy hastighet. Og vi er avhengige av hyppige avganger, slik at ikke folk må vente lenge på at neste høyhastighetstog skal gå. Det er den opplevde reisetiden som avgjør hva folk velger, sammen med komfort og pris, sier Colstrup til VG Nett.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!