FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
TIDLIGERE UHELL 1: Tilfeldigvis er alle bildene som finnes av fly fra Biman bangladesh Airlines i VGs arkiv tatt i forbindelse med flyuhell. Den 12. mars 2007 var det en feil ved et hjul på en Biman-Airbus 310, da den forsøkte å ta av fra flyplassen i Dubai. 14 passasjerer ble skadet. Foto: AFP

Tette toaletter ga ti timers flyforsinkelse

Av Mona Langset02.09.09 09:12

Del saken på:

En flight med Biman Bangladesh Airlines fra Dhaka til London ble ti timer forsinket, angivelig fordi alle de fem toalettene om bord var tette.

I følge flyselskapet ble toalettene tette fordi passasjerer forsøkte å spyle ned både pappkrus, sanitetsbind og annet søppel, melderBBC.

LES OGSÅ:
Verdens verste toaletter

Annonsørinnhold

Flyselskapet måtte få hjelp til å stake opp toalettene. Stakejobben tok bare to timer, men da var avgangen så mye forsinket at flyet ikke ville fått lande i London på grunn av nattflyvningsforbudet på Heathrow.

En talsman fra Biman Bangladesh Airlines forteller at de fleste av de 200 passasjerene var bangladeshere på vei til London.

Saken fortsetter under bildet

TIDLIGERE UHELL 2: Tilfeldigvis er alle bildene som finnes av fly fra Biman bangladesh Airlines i VGs arkiv tatt i forbindelse med flyuhell. En DC 10 fra Biman Bangladesh Airlines tok fyr, da den ble tvunget til å gjøre en buklanding ved landing i Chittagong, 01 juli 2005. De 202 passasjerene ble evakuert. Foto: AFP

- Flighten var forsinket på grunn av toalettproblemene. Passasjerer kastet flasker, kopper, servietter og santitetsbind i alle de fem toalettene, sier flysjef Asaduzzaman til BBC.

Alt som ble stappet i toalettene skapte en blokkering som ødela innsugningssystemet. Det var et problem laget av passasjerer. Det var ingen mekansik feil, understreker han.

DISKUTER REISE HER

Asaduzzaman forteller at toalettene var i orden igjen to timer etter planlagt flyavgang, klokken 14.00 lokal tid.

- Vi kunne ha tatt av klokken 16, men det er landingsforbud på Heathrow om natten, derfor måtte vi vente med takeoff til 23.30, sier han.

Saken fortsetter under bildet

TIDLIGERE UHELL 3: Tilfeldigvis er alle bildene som finnes av fly fra Biman bangladesh Airlines i VGs arkiv tatt i forbindelse med flyuhell. Redningsmenn prøver å redde pilot og passasjerer fra en Fokker Biman Bangladesh Airlines fly, etter at det hadde sklidd av rullebanen på Sylhet flyplass, 300 km nordøst for Dhaka 8. oktober 2004. Minst 25 personer ble skadet. Foto: Reuters

Større problemer

En pilot fra Bimans sier til avisen Bangladesh's Daily Star at flyet ikke ble forsinket kun på grunn av toalettproblemene.

Nyheten om flyforsinkelsen kom dagen etter at FN hadde bedt sine medarbeidere unngå dette flyselskapet, både på grunn av flysikkerheten og på grunn av hyppige forsinkelser.

Flyselskapet har mottatt massiv kritikk de siste årene, både for å ha unnlatt å betale lønninger og drivstoffregninger, og for å ha en svært gammel flyflåte.

Det har også vært en rekke anklager om korrupsjon.

LES OGSÅ:
Lettere å klage på flyreiser

Biman's administrerende direktør, Zakiul Islam, sier til Bangladesh's Daily Star at han ikke kjenner til FN-direktivet, men han innrømmet at flyselskapet har hatt problemer med å holde tidstabellen.

Han håper at ting vil bli bedre så snart flyselskapet får tre Boeing-maskiner med i flåten.

TIDLIGERE UHELL 4: Tilfeldigvis er alle bildene som finnes av fly fra Biman bangladesh Airlines i VGs arkiv tatt i forbindelse med flyuhell. En Fokker 28 fra Biman Bangladesh Airlines, krasjlandet nær byen Sylhet i Bangladesh den 23. desember 1997. Alle de 89 om bord kom fra ulykken med bare mindre skader. Foto: AFP
Klikk deg frem til din drømmedestinasjon