FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
HOTELLTYPER: reisejournalist Vibeke Montero ser et mønster i hvordan folk velger hvilket hotell de skal bo på. Foto: Ving

Hvilken hotelltype er du?

Av Vibeke Montero (tekst og foto)18.05.18 09:36 | Oppdatert: 21.09.18 15:13

Del saken på:

Nordmenn legger stadig mer vekt på hotellvalg i ferien, og selve hotellopplevelsen står i fokus som aldri før. Hvilket hotell du velger sier mer om deg enn du kanskje tror.

Vibeke Montero er reisejournalist og grunnlegger av reisebloggen Bortebest.no

«Si meg hvilket hotell du skal bo på, og jeg skal fortelle deg hvem du er» . Det går faktisk an. Jeg har overnattet på hotell med egen signaturduft, privat evighetsbasseng og med musikk under bassengoverflaten. Det er en ganske annerledes opplevelse enn da jeg kjørte tog gjennom India som tjueåring og ba om et ledig rom i Goa – og fikk akkurat det. Et tomt rom med en sliten madrass på gulvet og en lyspære dinglende i taket.

Annonsørinnhold
ELSKER SMÅ HOTELL: Vibeke Montero er reisejournalist, og har sjekket inn på mange unike hotell. Emerson Spice Hotel på Zanzibar er et av hennes favoritter. Foto: Vibeke Montero

Interessen har eksplodert

– Beliggenhet og pris er fortsatt viktigst for folk flest, men interessen for frittstående designhotell, boutiquehotell, spa og resorthotell har eksplodert, sier Siri Løining, kommunikasjonssjef på et av Norges mest kjente hotell, The Thief.

Hun forklarer at dagens reisende gjerne tilbringer mer tid på hotellet enn før, og at folk derfor velger hotell etter sine interesser og personlighet.

– Hotellene spiller en tydeligere rolle i folks liv, det er ikke lenger bare en seng å sove i, og for noen kan et hotellopphold være merkevarebyggende eller en sosial arena som gir påfyll av energi. Stadig flere tenker over hvordan hotellet påvirker deg under oppholdet og hvilke sanser som blir trigget, sier Løining.

STOCKHOLMS BESTE: At Six er et delikat storbyhotell i hjertet av Stockholm. Her får du en cocktailmikser og oppskrifter på drinker på rommet. Foto: Vibeke Montero

Merkevarebyggende

Etter å ha observert feriefolk i snart tjue år gjennom jobben må jeg innrømme at jeg ser et mønster. Barnefamiliene sjekker inn på forutsigbare all-inclusive hotell, mens de mest fancy femstjernershotellene tiltrekker seg gjester som foretrekker en diskret atmosfære. Der en slipper å være for tett på andre turister mens du nipper til mimosaen din i frokostsalen.

At en kan hashtagge #vacay og #Cap-Eden-Roc på Instagram-oppdateringene sine er selvsagt også viktig. Det som foregår utenfor hotellets vegger er ikke nødvendigvis av like stor interesse, for hotellet er selve destinasjonen.

DET EKTE: De yngre reisende ønsker gjerne å overnatte på stranden, uten store resorts. Foto: Vibeke Montero

#wanderlust

I den andre enden av skalaen finner vi de yngste backpackerne. Om de må sove i en pinnevedhytte på stranden, så føler de seg langt mer hjemme der enn på et femstjerners resort. De jakter klare stjernehimmeler fremfor hotellstjerner. De vil oppleve den virkelige verden i stedet for et konstruert hotellunivers, og opplevelser og spennende menneskemøter står i sentrum for reisen. Her er det #wanderlust og #goexplore som gjelder. Flashpackerne har samme verdier og reisemåte, men er som regel ferdig med studiene og har et romsligere budsjett.

KOS: Michelangelo er et av hotellene du kan booke gjennom TUI. Foto: TUI

Pakketur

Og så er det alle oss andre. Deg og meg. Vi som gleder oss til ferien og drømmer om en smak av luksus – fordi det er vanskelig å glemme hvor deilig det føles å få bragt frokosten til bordet fremfor å stå i buffétkø. Vi pløyer hotellbookingtjenester og hotellenes egne tilbudskampanjer for å kunne slå til når det vanker sju netter for prisen av fem. Vi fnyser litt av charterbegrepet og tenker at det er ikke noe for oss. Men hvor ender vi opp?

På pakketur, så klart. Det er jo så enkelt, og prisen er omtrent den samme som hvis vi skal sy sammen reisen selv. I tillegg har du pakkereiseloven i bakhånd hvis noe skulle gå galt. Og Gud forby at noe går galt i ferien. Den er hellig, og det vet charterselskapene.

LEKKERT: Grand Hotel Mazzaro Sea Palace på Sicilia byr på italiensk ekstravaganse. Foto: Vibeke Montero

Boutiquefølelsen

Derfor har de oss i sin hule hånd. Alle oss som ikke orker å bruke flere måneder på å gjøre research før vi bestiller ferie. Vi som tenker at det aller viktigste er å kunne slappe av med sol, strand og god mat. Vi som vil ha det forutsigbart og trygt. Men charterferie er ikke hva det en gang var. Det har rett og slett skjedd en liten revolusjon på charterfronten de siste årene. Spennende konsepthotell har vokst frem, og det finnes mange lekre boutiquehotell i reisearrangørenes porteføljer.

Ta lekre Grand Hotel Mazzaro Sea Palace på Sicilia for eksempel. Her stues du ikke bort på et deprimerende kott med utsikt over vifteanlegget, men sjekker inn i italiensk ekstravaganse med utsikt over den glassklare Mazzarobukten fra balkongen. Tenk prosecco på frokostterrassen, Carraramarmor i foajeen og tykt melkeskum på cappuccinoen. Store bomaskiner er ut, og skreddersydde løsninger er inn – også i charterbransjen.

CHARTER: Casa Cook er et charterkonsept som har tilpasset seg en ny og trendy hotellstandard. Dette hotellet ligger på Rhodos, og har et søsterhotell på Kos. Snart kommer også Ibizautgaven. Foto: Vibeke Montero

Konsepthotell

På charterspråket kalles slike skreddersydde løsninger konsepthotell.

– I dag bor nærmere halvparten av gjestene våre på konsepthotell, og de er våre mest fornøyde gjester, forteller Siri Røhr-Staff, informasjonssjef i Ving.

– Konsepthotellene våre er basert på ønskene og behovene gjestene har hatt opp gjennom årene. Det er snakk om alt fra interiør, mat, treningsfasiliteter, oppbevaring av kofferter, knagger, ostehøvler i kjøkkenskuffen og tilretteleggelse for små barn. Resultatet er helstøpte hotell for ulike typer reisende der gjestene vet hva de kan forvente, uansett hvor i verden de reiser, forklarer Røhr-Staff.

Med andre ord; spriket mellom charter og boutique er mindre enn noensinne. Det er ikke lenger sånn at charterturisten pakker capribukser og caps i glade farger, og klapper når flyet lander. Gudskjelov.

Så kan du jo tenke litt på det. Hvem er du neste gang du skal bestille hotell?

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon