FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Norwegian: - Ikke fått signaler om Dreamliner-utsettelse

Av Jostein Matre 17.01.13 12:27 | Oppdatert: 17.01.13 13:11

Del saken på:

(VG Nett) Til tross for at Dreamliner-fly over hele verden er satt på bakken, føler Norwegian seg trygge på at de kan sende sine første passasjerer med flytypen til New York som planlagt, 30. mai.

- Vi er i løpende dialog med Boeing, men har ikke fått noen signaler på at det kan bli utsettelser, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til VG Nett.

Han sier han ikke har detaljkunnskaper om dialogen med Dreamliner-produsenten, men leveringstiden ligger fremdeles fast. Etter planen skal Norwegian hente sitt første Dreamliner-fly i Seattle i slutten av april. Dette skal settes inn i trafikk rundt en måned senere.

- Boeing skal produsere ytterligere 50 dreamlinere før vi får vårt første fly. Vi har ingen grunn til å tro at utfordringene som er nå ikke blir rettet opp innen den tid. Slik sett er vi ikke bekymret, og tror ikke dette vil påvirke vår leveranse. Vi tar sikte på å fly Dreamliner i slutten av mai.

- Men har dere en plan B dersom dere ikke får flyene i tide til å sette dem inn i trafikk som planlagt?

- Vi har alltid en plan B. Jeg ønsker ikke å gå i detaljer om slike planer, men vi har jo mange fly i flåten allerede i dag. Et alternativ kan være å sette inn et av disse, sier Sandaker-Nielsen, som selvsagt har registrert at Dreamliner-fly over hele verden nå er satt på bakken.

46 av 50 på bakken

Etter en rekke problemer den siste tiden, der det siste var en nødlanding i Japan etter røykutvikling i cockpiten, bestemte amerikanske luftfartsmyndigheter i natt, norsk tid, å sette alle Dreamlinere i USA på bakken. Årsaken til røykutviklingen i det japanske flyet var problemer med et batteri.

- Før nye flyginger med amerikanske Boeing 787-fly må eierne vise til at batteriene er trygge, heter det i en uttalelse fra FAA.

E24: Dette er Dreamliner-problemet

De to japanske selskapene som flyr Dreamliner har gjort det samme med sine fly. Også det indiske og det chilenske selskapet som flyr denne maskinen har gjort det.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Torsdag formiddag bestemte europeiske luftfartsmyndigheter å
gjøre det med de to flyene som så langt er i drift i Europa. Begge er operert av Polish Airlines. Qatar Airways fulgte opp kort tid etterpå. Dermed er i alt 46 av 50 operative Dreamliner-fly nå satt på bakken. De fire siste blir operert av Ethiopian Airlines. Det har så langt ikke kommet meldinger om at disse flyene er tatt ut av drift.

Boeing: - Trygge fly

Boeing har satset enorme summer på sitt nye prestisjefly. Dreamliner er det første flyet bygget i karbon. Det gjør at flyet skal bruke langt mindre drivstoff enn andre lignende fly. Flyet styres også i større grad av elektroniske systemer, og skal angivelig ha bedre både lys- og luftforhold i kabinen.

Nå jobbes det intenst fra den amerikanske flyprodusentens side for å overbevise verden om at flyet er trygt. En talsmann sa følgende til Chicago Tribune i går:

- Dersom flyene ikke var trygge så ville vi ikke levert dem. Dette flyet er trygt.

Mye av det samme blir sagt i en pressemelding sendt ut fra selskapets direktør. Der skriver Jim McNerney at de jobber tett - og døgnet rundt - med både kunder og amerikanske luftfartsmyndigheter for å finne en løsning på problemene.

- Vi er veldig lei oss for konsekvensene den siste tids hendelser har hatt. Nå vil vi gjøre alt som er nødvendig de neste dagene for å forsikre våre kunder og alle flypassasjerer om at 787-maskinen er trygg.

Artikkelen fortsetter under bildet.

- Barnesykdommer

Til tross for at Dreamliner 787 har opplevd mange problemer er de fleste eksperter enige med Boeing om at flyet er trygt. Flere har den siste tiden uttrykt at det ikke er uvanlig at nye flytyper opplever en del problemer i startfasen.

Blant annet har CNN snakket med tidligere pilot, nå analytiker, Patrick Smith, som batteriproblemene ikke virker å være veldig alvorlige.

- Alle flytyper har barnesykdommer, sier Smith.
Han mener likevel det var riktig av amerikanske luftfartsmyndigheter å sette flyene på bakken.

- Jeg tror ikke det ville vært farlig å fly, men dette gikk i en litt dårlig retning nå. Derfor er det bra at myndighetene sa «stopp».

Teknisk Ukeblad skriver at Dreamliner nå har loggført om lag 50 000 flytimer og at det gjennomføres 150 flygninger daglig med flytypen. Driftssikkerheten er ifølge Boeing på linje med den hittil minst problematiske introduksjonen, da Boeing 777 ble satt i drift i 1995.

Etter 15 måneders drift er den operative tilgjengelighetsgraden godt over 90 prosent for den samlede 787-flåten.

Avbestiller ikke

Den første Dreamliner-maskinen ble levert i 2011, tre år etter den opprinnelige planen. Så langt har Boeing levert 50 Dreamliner-fly, og mer en 800 flere er under bestilling.

Luftfartsanalytiker Scott Hamilton, som jobber for Leeham Co, sier til Reuters at det er lite sannsynlig at flyselskap vil avbestille fly.

- Det kommer ikke til å skje. Det finnes strengt tatt ingen alternativer all den tid den rivaliserende flyprodusenten Airbus har solgt ut sine fly og har ventelister som er flere år lange.

At selskapene vil få flyene sine på det tidspunktet de er blitt lovet mener han avhenger av hvor store problemene egentlig er.

- Dersom dette viser seg å være mer enn bare dårlig batteridesign, og de må re-designe systemer som leder til batteriet, så kan det balle på seg. Da kan de få problemer med leveringene, sier Hamilton.