FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Timeshare-dom har gitt boom av useriøse «hjelpere»

Av Mona Langset28.03.15 10:23

Del saken på:

Forbruker Europa advarer mot spanske selskaper som tar kontakt med timeshare-eiere for å hjelpe dem ut av kontraktene.

I kjølvannet av høyesterettsdommen der en norsk kvinnes kontrakt med Anfi del Mar på Gran Canaria ble kjent ugyldig, har flere mer eller mindre seriøse firmaer vært på hugget for å kapre nye kunder.

– De tilbyr seg å løse saken, og lover at kundene skal få tilbake alle pengene de har betalt til timeshareselskapene. De må bare betale en liten avgift til «hjelperen» først. Den kan være på rundt 20.000 kroner eller mer, sier leder av Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

Den europeiske forbrukerorganisasjonen har fått henvendelser fra timesharekunder som har betalt flere titalls tusen kroner til slike selskaper uten at de har fått noe tilbake.

Det eneste som har skjedd etter at de har betalt, er at de har fått beskjed om å måtte betale enda mer for at «hjelperen» skal komme videre. Forbruker Europa kjenner til saker der nordmenn har betalt over en halv million kroner til selskaper som skal «hjelpe» dem ut av timeshare-fella.

LES OGSÅ: Slik kommer du ut av timeshare-fella

En norsk timeshare-eier tok kontakt med Forbruker Europa sist uke og fortalte at hun ble ringt opp av et spansk advokatkontor som tilbød seg å «ta saken» hennes, og lovet at det ville ende med at hun fikk pengene sine tilbake, med henvisning til den nye høyesterettsdommen.

Den norske timeshare-eieren visste ikke hvor advokatkontoret hadde fått navnet og telefonnummeret hennes fra.

– Vi advarer generelt mot alle selskaper som tar kontakt med kunder og lover at de kan vinne saken for dem, mot å betale inn et forskudd sier Ragnar Wiik.

Selv om selskapene viser til den nye høyesterettsdommen fra Madrid, maner Forbruker Europa til forsiktighet.

– Slik jeg har forstått høyesterettsdommen fastslår den at det siden 1998 har vært forbudt å selge timesharekontrakter som varer i mer enn 50 år. Den norske kvinnens evigvarende kontrakt var i strid med forbudet i loven av 1998. Derfor ble de kjent ugyldige, forklarer Ragnar Wiik.

Dommen kan ha betydning for kunder med nøyaktig like vilkår som henne. Men ikke for andre, påpeker han.

LES OGSÅ: Slik lures nordmenn i timeshare-fella opptil flere ganger

No Win No Fee

I Spania finnes det en non-profit-organisasjon som jobber for å luke vekk useriøse elementer i timesharebransjen. Mindtimeshare gir gratis råd til forbrukere som har problemer med sine timesharekontrakter og ferieklubbmedlemskap.

Også der advares det mot det de kaller «avhendingsselskaper» som tilbyr seg å løse kundene fra sine kontrakter, mot at de betaler på forskudd.

– Selv om det finnes ærlige selskaper av denne sorten har det de siste årene kommet mange useriøse, sier direktør Alberto Garcia.

Han advarer også mot såkalte «No Win No Fee»-avtaler.

Han kjenner til tilfeller der slike selskapene forteller at de jobber med et gruppesøksmål og inviterer timeshare-eiere eller ferieklubbmedlemmer til møte hvor de tilsynelatende skal informere om den forestående rettsaken.

Kundene tenker at de i alle fall ikke har noe å tape ved å møte opp. Men hensikten med å samle kundene er ikke først og fremst å informere om en mulig rettsak, men å få dem til å betale for andre tjenester avhendingsselskapet kan tilby.

Det kan for eksemepl være å få kansellert kontraktene deres mot et gebyr tilsvarende 50.000 til 60.000 kroner, ifølge Garcia.

Det vil ifølge avhendingsselskapet være en raskere metode å komme seg ut av det på enn med en rettsak. Kunden slipper å betale flere høye årlige vedlikeholdsutgifter, og de slipper å sitte med kontraktene til evig tid.

– Men ofte ender det med at kunden betaler for en tjeneste som aldri blir levert. Eller de finner ut at de kunne kommet seg ut av kontrakten gratis ved å henvende seg direkte til feriestedet selv, sier Alberto Garcia.

Angrefrist

Problemet med useriøse selskaper som skal hjelpe kunder ut av timeshare-fella er ikke ny. Så stort har det vært at det har fått en egen paragraf i EUs timeshare-direktiv, 2008/122/EC. Der gis kundene angrerett på 14 dager ved avtaler med slike selskaper, på lik linje med timeshare- og ferieklubber.

– Men det hjelper lite med angrerett hvis selskapet nekter å betale tilbake det kunden har betalt, sier leder av Forbruker Europa, Ragnar Wiik.