FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Raser mot ny TV 2-serie

Av Dag Fonbæk18.10.12 09:45 | Oppdatert: 19.10.12 22:16

Del saken på:

(VG Nett) - Forbrukerjournalistikk som har gått seg vill. Regissert underholdning som kan påføre uthengte personer og bedrifter varig skade.

- Opptrer som anklager, dommer og bøddel

Det er bare noen av beskyldningene reisebransjedirektør i Virke, Rolf Forsdahl, retter mot TV2s realityserie, «Redd ferien min»:

- Nyttig forbrukeropplysning sklir fort over i ren underholdning. TV2s satsing «Redd ferien min» er et slikt eksempel, mener reiselivsmannen.

Annonsørinnhold

Realityserien om nordmenn som kommer ille ut på ferie, er inne i en ny sesong. Andre program av høstens serie sendes i dag klokka 20 - og det er syv programmer igjen av serien.

- Nesten konkurs

Første runde av TV-serien som gikk før sommerferien førte nesten til at en liten reiselivsbedrift måtte stenge dørene, hevder Forsdahl.

LES OGSÅ: Kan få erstatning for dramatisk ferieslutt

- Årsaken var ikke selve saken, men måten den ble framstilt på.
- Hvilken reisebedrift?

- Jeg tror bedriften gjerne ser at den forblir anonym. Men det er en liten familiebedrift som har levert greit til sine kunder i mange år, svarer Forsdahl.

- Jakt på misfornøyde

Det er i sitt oktober-månedsbrev til reisebransjen at Forsdahl svinger pisken og går til frontalangrep mot arbeidsmetodene og hensiktene til TV2 og produksjonsselskapet Mastiff:

Revolverjournalistikk, kaller reiselivssjefen det han har sett på TV. Samtidig kritiserer han innslag han ennå ikke har sett - basert på hva reiselivsfolk i Syden forteller om hva de har opplevd fra TV2s og Mastiffs side.

- Dette er forbrukerjournalistikk som har gått seg vill, skriver Forsdahl i brevet til bransjen.

Til PFU?

Overfor VG Nett varsler reiselivsdirektøren at Virke - som organiserer norske turoperatører og reisebyråer - vurderer å innklage TV2-serien for PFU, dersom klipping og redigering gir grunn for det.

I første omgang vil reiselivsbransjens talsmann nøye seg med å adressere en klage på TV-teamets metodebruk til TV2 og produksjonsselskapet Mastiff.

Forsdahl - som selv medvirket i forrige runde av TV-serien som reise-ekspert - mener TV2 og Mastiff går over streken i sin jakt på høye seertall:

- Jakten på misfornøyde turister er viktigere enn substans og balanse, skriver Forsdahl og trekker fram et eksempel fra TV-serien der en gruppe ferierende jenter, som hadde bestilt et tostjernes hotell i Hellas i sommer, fikk et værelse der dusjen, toalettet, ventilasjonen, servicen og renholdet var svært dårlig - «men ikke dårligere enn at jentene tilbrakte åtte døgn på hotellet uten å kontakte reisearrangøren», ifølge Forsdahl.

- Rammer uskyldige

- Da Mastiff og TV2 ble satt på saken ringte jentene til reiselederen en sen lørdagsveld. Han rykket straks ut til hotellet for å se på saken, der han ble møtt med kamera og mikrofon.

Forsdahl sier til VG Nett at han reagerer på TV-teamets overrumplingstaktikk for å lage god TV.

- Den unge reiselederen hverken ville eller kunne uttale seg til TV. Det er utenfor hans arbeidsoppgaver. Han henviste derfor til pressekontakten på hovedkontoret i Oslo, sier Forsdahl.

Ny runde i høst

Men folkene bak TV2-serien, der programleder Solveig Barstad og hennes reportasjeteam hjelper nordmenn som har fått ferien sin ødelagt eller ikke har fått det de har betalt for, slår tilbake mot Forsdahls kritikk:

- Det Forsdahl ikke nevner om jentene i Hellas er at de gjentatte ganger tok opp manglene direkte med hotellet, som lovte å utbedre feilene uten at noe skjedde, sier programleder Barstad til VG Nett.

- At Star Tour nå har fjernet hotellet fra sitt tilbud viser etter vår mening at jentene hadde en berettiget klage, legger Barstad til.

- Har ikke sett det

Executive produsent Vebjørn Ytreberg i Mastiff synes det er rart at Forsdahl angriper dem med referanse til en sak han ikke har sett. Programmet med jentene i Hellas er nemlig ikke sendt ennå.

- Det samme gjelder episoden han nevner der vi skal ha rettet kamera og mikrofoner mot en uforberedt og uskyldig reiseleder.
Heller ikke dette er sendt på TV ennå, poengterer Ytreberg.

Det er særlig TV2s og Mastiffs arbeidsmetoder som faller reiselivsdirektøren tungt for brystet:

- De henger opp oppslag på utvalgte feriesteder, der nordmenn på ferie oppfordres til å kontakte journalistene hvis de er misfornøyd og vil klage på noe. På den måten blir Mastiff både anklager, dommer og bøddel, på TV2s vegne, mener Forsdahl.

- Flest fornøyde

- Det er riktig at vi i noen tilfeller har hengt opp oppslag på restauranter, etter avtale med driverne, men i stor grad baserer vi programmene våre på «gatecasting», det vil si at vi går ut på gaten på ulike feriedestinasjoner og prater med hundrevis av mennesker hver dag om hvordan de har det på ferie, forklarer executive produsent Vebjørn Ytreberg i Mastiff.

- De aller fleste er fornøyde, noe vi også påpeker i serien. Men vi treffer også mennesker som har ulike former for problemer med feriereisen sin, og det er disse vi lager innslag om, sier Ytreberg til VG Nett.

- Dette er en form for oppsøkende journalistikk som vi anser som helt uproblematisk, legger han til.

Skiller ikke

At en liten reiselivsbedrift nesten skal ha gått på ryggen etter et «Redd ferien min»-innslag, vil ikke Ytreberg kommentere, siden Forsdahl ikke sier hvilken bedrift det dreier seg om.

- Men i utgangspunktet skiller vi ikke mellom små og store bedrifter dersom vi mener at de ikke har levert et riktig produkt til sine kunder. For forbrukerne er problemene og ulempene like store, poengterer Mastiff-produsenten.

- Søkt bildebruk

- Når Forsdahl hevder at vi opptrer som både som anklager, dommer og bøddel, synes vi bildebruken blir litt søkt - mer egnet til å underholde enn til å bidra til saklig diskusjon om form og arbeidsmetoder, sier Ytreberg.

- Men å rette kamera og mikrofon mot en uforberedt reiseleder?

- Vi følger ulike turister som har problemer, og hvis de møter en representant fra et reiseselskap, spør vi selvfølgelig denne representanten om et intervju eller en kommentar, svarer TV-produsenten.

Uten substans?

Forsdahls påstand om at de bedriver revolverjournalistikk uten substans, fnyser produsenten av:

- Mange saker blir avvist og forkastet fordi vi mener de ikke holder - men at reiselivsbransjen, her representert ved Rolf Forsdahl, finner det vanskelig at deres produkter blir satt under kritisk søkelys på en ny måte, er egentlig ikke overraskende. Han sier de har levd ganske godt med programmer som TV2 hjelper deg og FBI, som tar opp forbrukerproblemer etter at ting har skjedd, men synes tydeligvis det er problematisk med et program som tar opp problemer norske turister kommer opp i mens ferien pågår, sier Mastiff-produsenten.

- Ser med gru...

I sitt kritiske månedsbrev skriver Forsdahl at han «ser med gru fram til teaseren for program som vil rulle på skjermene i prime time lenge før programmet sendes».

LES OGSÅ: Dette dekker ikke reiseforsikringen din

Programleder Solveig Barstad mener Forsdahl og reisebransjen ikke har noen grunn til å grue seg:

- Han mener vi mistenkeliggjør en hel bransje. Snarere gjentar vi flere ganger i serien at de aller fleste av kundene er fornøyde med produktene reisebransjen leverer. Vår hensikt er imidlertid å hjelpe uheldige feriegjester med deres problemer når de oppstår, slik at de faktisk får en bra ferie.

Er du misfornøyd med ferien? Pakkereisenmda tar imot klager på charteraktører.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon