INGEN TURISTMAGNET: Alexander Rybak (23) lokket trolig flere nordmenn til Gardermoen i går (bildet) enn han vil lokke turister til Norge, ifølge Innovasjon Norge. Foto: STIAN L. SOLUM, SCANPIX

Venter ikke turistboom etter Rybak-seier

...men tror på millionstor finale-effekt

(VG Nett) Slapp av: Vi kommer ikke til å bli oversvømt av felegnikkende østeuropeere etter Alexander Rybaks Melodi Grand Prix-utklassing.

- Finalen hadde en milliard seere, og Rybak framsto som en solid, grei nordmann uten noe «tull og tøys». Det gir et bra inntrykk av Norge og nordmenn, og det er kanskje et par fantaster som drar til Norge på grunn av seieren. Men det blir ikke snakk om noen store volumer, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, til VG Nett.

LES ALT OM
...Melodi Grand Prix
...Reiseliv

To dager etter utklassingen i Moskva, topper vinnerlåten «Fairytale» nedlastings-hitlister over hele Europa, og Rybaks nyeste låt er allerede spådd en fremtid som årets sommerhit.

- Dere vil ikke ri på Rybak-effekten og kline til med annonsekampanjer som for eksempel ber turister komme til Norge for å «Live the Fairytale»?
- Hehe, nei. Vi har ingen planer om større kampanjer knyttet til Grand Prix-seieren, sier Tuftin.

Han har større tro på at neste års Melodi Grand Prix-finale vil bli god reklame for Norge som turistland.

- Det er helt umulig å anslå en sum, men vi snakker nok om betydelige millionbeløp. Men vi har arrangert finalen to ganger tidligere, og da har vi bare vært sånn passe flinke til å utnytte effekten, sier Tuftin.

- Hva gjorde vi feil de to forrige gangene?

- Det ble vel ikke gjort så store feil. Det handler mer om hva som ikke ble gjort enn hva som ble gjort. Denne gangen må samarbeidet mellom de ulike aktørene fungere bedre, vi må få turoperatører og eventbyråer til Norge under arrangementet, og vi må bli enda flinkere enn tidligere til å invitere journalister som dekker annet enn selve Grand Prix, for eksempel innen reiseliv- og featurejournalistikk, mener Tuftin.

- En må huske at Norge er relativt ukjent utenfor landets grenser. Finalen vil kunne gi mye fokus på landet over et par uker. Det vi kan tjene mest på, tror jeg er at Norge tradisjonelt sett er svært flinke til å gjennomføre arrangementer. En bra gjennomført finale vil kunne bidra til å trekke større idrettsbegivenheter, konferanser og andre større arrangementer til Norge i ettertid, tror Tuftin.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder