Fargerikt i midtgangen

FIRE FRISKE PIKER: Stolt poserende ombord i et Boeing 707 fra American Airlines - et firkløver i 70-tallskostymer. Foto: THE MUSEUM OF FLIGHT COLLECTION.

80 år med flymoter

De begynte som nedtonede og saklige sykepleierutdannede flyvertinner om bord i passasjerflyene på 30-tallet. På 60- og 70-tallet «eksploderte» uniformene, før man etter hvert endte opp - landet, kan man si - med dagens nøkterne stil.

  • Jan Ovind

The Museum of Flight i Seattle har man samlet uniformer, bilder, videoer og utstyr fra 80 år med flyvertinnevirksomhet - med spesielt trøkk på de glade og tøylesløse 70- og 80-årene.

«Style in the Aisle» heter utstillingen, som åpnet 29. januar og vil vedvare frem til 30. mai.

En kabinskatt

KOKETT: Året er 1973 og flyvertinnen fra PSA har plassert seg på yndig vis. Foto: THE MUSEUM OF FLIGHT COLLECTION.

En langt mer nedtonet utgave av utstillingen ble åpnet i 2008. Den tiltrakk seg så mange kabinansatte som gjerne ville donere sine gamle uniformer og annen memorabilia i så massive kvanta at museet nå sitter på en gedigen flyhistorisk kabinskatt, som for øyeblikket stilles til skue for den interesserte allmennhet.

«Style in the Aisle» forteller flyvertinnenes historie, hvori etter hvert opptatt mannlige kolleger; samtlige nå anerkjent under det kjønnsnøytrale substantivet kabinansatte.

Utstillingen konsentrerer seg om 12 ikoniske flyselskaper, hvorav de for lengst havarerte selskapene TWA, Braniff, Western Airlines og Hughes Airwest.

VG REISE ANBEFALER: Hit bør du dra i 2011!

Elleville år
På 30-tallet skulle (de daværende) flyvertinnene ha sykepleierutdannelse og uniformer som ikke var helt ulike deres opprinnelige sykehusantrekk, for å bringe en følelse av sikkerhet til delvis lamslåtte passasjerer.

FARGESTERKT: Også "down under" hadde de sans for farger - her et mannskap fra Qantas. Foto: THE MUSEUM OF FLIGHT COLLECTION.

Sakte, men sikkert utviklet uniformene seg - til de eksploderte i kaskader av farger og andre datidseksesser i de elleville 60- og 70-årene. Designere som Oleg Cassini, Emilio Pucci og parisiske Jean Louis tok «rennafart» og kreerte uniformer ut av en annen verden.

Utover 80- og 90-tallet ble fantasien erstattet av funksjonalitet - hvilket har endt opp i dagens stilfulle, dog flamboyant-frie uniformer.

Men det var gøyere før! Kom og ta en titt ned midtgangen og kikk på gårsdagens utgaver av kabinansatte og deres påkledning!

SAS mer nedtonet

TØFFE TYPER: To flyvertinner - Gerolda Lundeqvist (t.v.) og Marianne Ringvall - sammen med det stramme flymannskapet på en DC-4 fra SAS. Foto: SAS.

SAS har aldri vært i fremste rekke når det gjelder å kle sine kabinansatte i fargesprakende uniformer.
Men det betyr ikke at man opp gjennom årene ikke har vært innom uniformer i lys beige, grønt / turkis og rødt - i tillegg til den solide grunnfargen mørkeblått.

LÆR NOE NYTT I FERIEN! Velg rett kurs.

Korte uniformsblikk på SAS:
* I 1946, da selskapet ble grunnlagt, hadde SAS 30 flyvertinner - med uniformer som var sydd hos Fröjds i Stockholm.
* I 1957 var flyvertinnene selv med på å skape uniformen som ble kåret til den vakreste i konkurranse med 58 andre flyselskaper.
* I 1971 kom motehuset Dior på banen og kreerte et antall uniformer - hvorav deres grønnturkise uniform regnes som den styggeste i SAS-historien.
* I 1983 var Calvin Klein mannen bak uniformene, blant annet en mørkeblå elegant vinteruniform.
* I 1999 ble dagens uniform - med caps - skapt, blant annet av Christopher Bjercke fra Norge.

FØLG VG REISE PÅ FACEBOOK!

Mer om

  1. Reiseliv
  2. Reise

Flere artikler

  1. Norwegian med sminke-krav til kvinnelig kabinpersonale

  2. Richard Branson tapte veddemål - blir flyvertinne

  3. Rasende flypassasjerer til VG: - Flyvertinnene forlot flyet uten å hjelpe oss

  4. Frykter flyvertinnenes uniformer fører til sextrakassering

  5. Thai Airways: Overvektige kabinansatte må på bakken

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder