VÅR I LONDON: Nordmenn lar ikke Brexit stoppe vårturen til byen. Foto: Kirsty Wigglesworth / ap

Bryr oss ikke om Brexit – Bestiller Storbritannia som før

Storbritannia har vedtatt å gå ut av EU i slutten av mars. Det kan få konsekvenser for norske turister - men det bremser ikke lysten til å reise dit.

– Nordmenn bestiller stadig flere reiser til Storbritannia og antar nok at Brexit ordner seg, sier direktør for Finn reise, Terje Berge. Markedssjef Ellen Wolff Andresen hos Ticket bruker omtrent de samme ordene:

– Til London skal vi jo uansett. Folk flest tenker nok at det ordner seg.

Hos Ticket ligger London sammen med Amsterdam og Paris på topp tre-listen over de mest bestilte storbyene hittil i år. Det er slik det pleier å være. Samtidig ser de en stor økning i reiser til Manchester.

Også hos Finn reise kjøper de fleste som skal til Storbritannia billetter til London. Men det som øker mest er typiske fotballdestinasjoner som Manchester, Liverpool, og Leeds/Bradford.

– Hos Finn reise har antallet bestilte flybilletter til Storbritannia økt med 15 prosent i år sammenlignet med samme periode i fjor. Antall pakkereiser med fly og hotell har økt 55 prosent, sier kommersiell direktør Terje Berge.

Ellen Wolf Andresen hos Ticket tror at folk flest tenker at «det går nok bra.» Og skulle det bli problemer, så tar vi dem når de kommer.

SOLSKJÆREFFEKTEN: Mange nordmenn vil til Manchester etter at Ole Gunnar Solskjær ble manager for Manchester City. Her er han på banen etter 5–1-seieren mot Cardiff. Foto: Cicilie S. Andersen / VG

Flyselskapene tar Brexit med ro

– Akkurat nå er vår vurdering i samsvar med bransjen for øvrig at en løsning vil komme på plass, og at flytrafikken vil gå som normalt, selv ved en eventuell «hard Brexit,» sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Talsperson for Norwegian, Astrid Mannion-Gibson forteller at de jobber tett med de relevante bransjeorganisasjonene og har gjort en rekke tiltak for at kundene ikke skal bli påvirket.

– Både EU og den britiske regjeringen har nylig kommunisert at fly vil operere som normalt fra 30. mars, sier hun.

Virke Reiseliv er heller ikke bekymret for at Brexit får store konsekvenser for de reisende.

– Selv om det vil kreve nytt regelverk på enkelte områder vet vi at EU, Norge og Storbritannia jobber for at reisende fortsatt skal kunne reise enkelt til og fra Storbritannia, sier leder for Virke reiseliv, Astrid Bergmål.

Dette kan Brexit bety for norske turister:

Storbritannia har vedtatt at de skal ut av EU den 29. mars klokken 23.00. De har forhandlet frem en «skilsmisseavtale» med EU som gjør at de blir behandlet som et EØS-medlem fra denne datoen, og frem til 31. desember 2020.

Dersom denne avtalen blir gjeldende når de forlater EU, blir det heller ingen problemer for norske turister, skriver Regjeringen.no.

Men «skilsmisseavtalen» har blitt nedstemt i Storbritannia. På grunn av de store uenighetene kan Brexit bli utsatt.

Statsminister Theresa May har imidlertid lenge vært klar på at hun vil forlate EU den 29. mars, med eller uten avtale. Og dersom Storbritannia forlater EU uten avtale kan det dukke opp mange problemstillinger, skriver Regjeringen.no.

STERKE FØLELSER: Brexit har både sterke motstandere og sterke tilhengere i Storbritannia. Foto: Klaudia Lech / VG

Flyginger: Selskaper som skal fly mellom Norge og Storbritannia etter Brexit må søke om tillatelse i begge landene, dersom det ikke foreligger en godkjent «skilsmisseavtale».

– Det er i norsk interesse å gi britiske flyselskaper tillatelse til å fly til Norge, slik at flytrafikken kan fortsette uhindret. Vi forventer at Storbritannia vil gi tilsvarende tillatelser til norske flyselskaper. Det er mulig at det vil kunne bli enkelte forsinkelser i flytrafikken umiddelbart etter Brexit, men vi regner med at dette vil være en kortvarig situasjon, sier juridisk direktør i Luftfartstilsynet, Nina B. Vindvik til VG.

Britiske selskaper må i tillegg til å søke om tillatelse i Norge, også søke om tredjelandsgodkjenning fra det europeiske luftfartsbyrået European Aviation Safety Agency.

Kompensasjon ved forsinkelser: EU-regelverket som gir rett til kompensasjoner ved forsinkelser og kanselleringer vil gjelde som før på flyginger fra Norge til Storbritannia. Men på flyginger den andre veien vil det bare gjelde med selskaper som har lisens i et EU/EØS-land. Det vi si at det ikke gjelder for britiske selskaper, med mindre Storbritannia forplikter seg til å gi disse rettighetene etter utmeldelsen.

Mobiltelefon: Regelen om at det ikke skal koste mer å bruke telefonen på reise i Europa enn hjemme, oppheves. Det er ikke dermed sagt at det nødvendigvis blir dyrere å ringe, men mobilselskapene står fritt til å bestemme prisen selv. Du bør sjekke om ditt selskap setter opp prisen.

Klager på hotell eller varer kjøpt på ferie i Storbritannia: Du som EØS-borger vil ikke lenger ha tilgang til å klage gjennom det britiske Forbrukerrådet eller Forbruker Europa på hotell eller varer som er kjøpt i Storbritannia.

Europeisk helsetrygdkort: Avtalen som gjør at du som EØS-borger har rett til samme medisinske hjelp som innbyggerne i alle EU- og EØS-land, vil ikke lenger gjelde i Storbritannia. Dermed blir det enda viktigere med reiseforsikring.

Kilde: Regjeringen.no

Det er Schibsted som eier Finn reise. Schibsted eier også VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder