FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
I OSLO: Ulf Henrick Wynnsdale håper hele Aker Brygge stopper opp når skipet ankommer Oslo. Foto: Norwegian Yacht Voyages AS

Snart kan du se verden fra en megayacht

Av Sara Berge Holmberg20.04.18 15:00 | Oppdatert: 20.04.18 20:04

Del saken på:

I 2021 skal Norwegian Yacht Voyages sjøsette sitt første av fire luksusskip, designet av Einar Hareide og hans selskap.

Egen sandstrand, 300 kvadratmeter med solceller, grønn oase, 20 meter langt svømmebasseng og restaurant på toppen. Det skortet ikke på luksus om bord da den norske industridesigneren Einar Hareide og hans selskap Hareide Design tegnet sin første konseptyacht.

Da han begynte konseptdesignet, ønsket han å gå bort fra den tradisjonelle luksusen en kan se om bord i mange yachter.

Annonsørinnhold
KONSEPTET: Slik så Hareides konseptyacht ut i 2016. Bakgrunnen for konseptet var å se hva som fantes på markedet og gå vekk fra tradisjonell luksus med glitter og glam. Foto: Hareide Design

– Vi ville åpne opp skipet. I stedet for å ha mange små rom, ville vi heller ha få store rom hvor en har fokus på naturen og det som er ute. Vi tok utgangspunkt i et relativt tradisjonelt skrog, og gjorde helt ny arkitektur på toppen. Med badeplattformen helt bak, som en kan senke ned i vannet for å få en egen strand. Vi tenkte helt fritt, sier Hareide om konseptet.

Et slikt skip vil ha en prislapp på godt over en milliard kroner, ifølge designeren selv.

Einar Hareide er en av Norges mest kjente industridesignere, og var designdirektør i Saab i 15 år før han i 1999 etablerte Hareide Design sammen med Harald Sjølshagen.

BASSENGOMRÅDET: På skipene til Norwegian Yacht Voyages er opplevelsen om bord like viktig som destinasjonene. Foto: Norwegian Yacht Voyages AS

Fra konsept til virkelighet

Administrerende direktør ved Norwegian Yacht Voyages AS, Ulf Henrick Wynnsdale, ble tipset om Hareides konsept yatchdesign, og slik ble Hareide en del av prosjektet om å designe og bygge et ekspedisjonsskip.

– Vi har holdt på å utvikle et ekspedisjonskonsept i halvannet år, og i fjor sommer kom Einar (Hareide journ.anm.) om bord. Vi skal nå bygge fire megayachter som skal inn i ekspedisjonssegmentet av cruiseindustrien, forteller Wynnsdale.

Flere store internasjonale aviser, blant annet New York Times, har skrevet om prosjektet. Det første skipet, «Caroline», skal sjøsettes 2021. I motsetning til de fleste andre skip skal ikke skipene til Norwegian Yacht Voyages AS starte og ende på samme sted.

– Vi har en seilerrute som innebærer å være i Nord-Europa i sommerhalvåret, over til Island, Grønnland og forbi Karibien, videre ned til Sør-Amerika, Amazonas, Argentina, Antarktiske strøk og nordover igjen langs vestkysten av Sør-Amerika, Panama, Mexico, California-kysten, Alaska, gjennom Nordvest passasjen til Grønnland, Nord-Europa, Norge og Svalbard på sommeren igjen, sier Wynnsdale.

Når skip nummer to, tre og fire skal bygges – med rundt ett års mellomrom, vil de ha seilruter som går over hele verden.

SEILRUTEN: Når alle fire skipene er sjøsatt vil de ha seilruter over hele verden. Her ruten for første skip, «Caroline». Foto: Norwegian Yacht Voyages AS

Intim luksus

De nye skipene skal ikke være tradisjonelle cruiseskip, men seilaser på ekspedisjonsmarkedet. Forskjellene er ifølge Wynnsdale at ekspedisjonsskip er mindre, mer intime og med et større fokus på opplevelsen – både når det gjelder destinasjoner og om bord.

– Det som skjer i ekspedisjonsmarkedet nå er økt fokus på den totale opplevelsen, både om bord og på de ulike destinasjonene. Før var det bare destinasjonen, men nå er det en kombinasjon. Nå krever markedet mer luksus. Folk vil nå komme hjem fra ferien med noe nytt, de vil ha en opplevelse og lære noe nytt. Våre båter kommer til å havne i det absolutt øverste luksus-segmentet, som utgjør cirka en halv million mennesker, sier Wynnsdale.

Det er tre faktorer som gjelder for å måle luksusgraden av skip: balkong-faktor, mannskap og plass om bord. «Caroline» og de tre andre nye skipene, skal ha balkong på alle rom, og plasskapasiteten er cirka 90 kvadratmeter per gjest. Mot 220 gjester vil det være 200 mannskap, altså nærmest én mot én.

INFINITY SUITE: Skipet er designet lyst og åpent. Foto: Norwegian Yacht Voyages AS

Grønt fokus

I tillegg til å være et luksus-skip satser de på å være grønne.

– Vi ønsker å være et foregangsrederi når det gjelder alt innen grønn teknologi og har et stort fokus på dette. Det gjør at båtene er mye dyrere å bygge, men vi ser at markedet er villig til å betale en premium pris for å være om bord på en båt som er ultra-grønn. forteller Wynnsdale og fortsetter:

– Vi vil også henvende oss til den yngre generasjonen, som kanskje ikke har vært så mye på cruise, men som vil ha opplevelsesferier. Den nye generasjonen er også som regel enda mer opptatt av alt som er grønt.

«Caroline» skal være en hybridbåt som vil ha ulike alternative energikilder, som diesel, LNG (flytende naturgass), hydrogen, batteri og solcellepaneler. Wynnsdale tenker ikke kun på drivstoff når han snakker om å ha et grønt skip, de vil ha det mest avanserte og miljøvennlige avfalls- og resirkuleringsanlegget som finnes, som inkluderer blant annet håndtering av alt vannavløp og matavfall.

BAR: I skipets bar lounge kan du nyte en drink. Foto: Norwegian Yacht Voyages AS

– Stigende interesse

Kristoffer Sandnes, markedsansvarlig i Cruisespesialisten AS, mener at markedet er der for yachter som «Caroline».

– Cruiseinteressen er stadig stigende, og i takt med at mange har forsøkt cruise er det flere som søker etter noe spesielt etter at man kanskje har forsøkt standardrederiene først, sier han.

Den yngre generasjonen legger ifølge Sandnes vekt på en uformell stil, nye skip og mange aktiviteter ombord, sammen med god kvalitet og «value for money» på sin cruiseopplevelse. Flere er også miljøbevisste.

– Miljøfokuset er viktig, og det er helt klart mange som er bevisste på dette, også kostnadsmessig, sier Sandnes.

PÅ TOPPEN: Terrassen på Penthouse Suiten er flott for deg som ønsker privatliv på reisen. Foto: Norwegian Yacht Voyages AS

370 års erfaring

Hovedfokus blir ifølge Wynnsdale mot det amerikanske markedet, som utgjør cirka 40 prosent av verdens cruisemarked. De er ikke redde for at det skal bli vanskelig å selge.

– Tvert om tror jeg vi kommer til – det er farlig å si – men omtrent være utsolgt måneder frem i tid allerede ved sjøsetting, hevder Wynnsdale.

Det er ikke bare Hareide som er blitt med på Wynnsdales prosjekt, men også norske aktører som blant annet Marin Teknikk og DNV GL.

– Vi har et team som gjør at vi er superkomfortable med at vi vet hva vi setter sammen. Vi skal sjokkere verden på en positiv måte, sier Wynnsdale og fortsetter:

– Vi representerer 370 års cruise-erfaring. Med den erfaringen vi sitter på … Vi er overbevist om at vi vil lykkes.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon