FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
SYKLING FOR STORE OG SMÅ: Trysils nye sykkelsti i Gullia er populær blant barnefamilier som vil gjøre ting sammen. Her kommer Jacob Pfister (6 1/2) fulgt av trysilgide Robin von Braun, mens pappa Per, mamma Elin Oda og lillebror Ola Pfister (5) kommer etter. Foto:Mona Langset,VG

Til skogs på to hjul: Skisteder satser på sykkel i løypene

Av Mona Langset22.08.15 09:34

Del saken på:

TRYSIL (VG) Norske sportsbutikker selger nå dobbelt så mange terrengsykler som alpinski. Ikke rart mange skisteder satser på et tilbud til syklistene om sommeren.

Det dreier seg ikke bare om utforsykling ned skibakken, eller «downhill» som det også gjerne kalles på norsk. Det segmentet som vokser mest for tiden, er stisykling.
Og en rekke destinasjoner legger til rette for dette.

ULIKE UTFORDRINGER: Den nye sykkelstien er merket blå på kartet, men det er mulig å velge røde og sorte utfordringer underveis. Trysilguide Robin von Braun velger ikke den letteste veien. Foto:Mona Langset,VG

Trysil, som er Norges største skidestinasjon om vinteren, tar nå ubeskjedent mål av seg til å bli Skandinavias største sykkeldestinasjon om sommeren.

Annonsørinnhold

– Hafjell er best på downhill, og vi tar ikke opp kampen med dem. Vi satser i stedet på stisykling for hele familien, sier Gro Kveldro Bruksås fra Destinasjon Trysil.

Bak Radisson-hotellet midt i skianlegget er Trysilguide Robin von Braun i gang med å lære familien Pfister fra Nittedal det mest elementære om stisykling.

De øver seg i den 800 meter lange ferdighetsbanen med humper og hindre i ulike vanskelighetsgrader, som ble anlagt i fjor sommer.

FERDIGHETSBANEN: Ola Pfister (5) sykler over humpene på ferdighetsbanen bak Radissonhotellet. Foto:Mona Langset,VG

Bremseteknikk

– Den største forskjellen på en stisykkel og annen sykkel er bremsene. Her er det hydraulikkbremser. De napper skikkelig, derfor skal dere sette dere litt bak på sykkelen før dere bremser. Gjerne helt bak setet, for kroppen vil fortsette fremover. Bremsene er så lette at det holder å bruke en pekefinger. De andre fingrene må du holde i styret med, instruerer han mor Elin Oda, far Per og sønnene Ola (5) og Jacob (6 1/2).

TRENINGSLØYPE: Trysilguide Robin von Braun lærer Jacob Pfister (6 ½) hvordan han skal plassere sykkelen i kurvene. Foto:Mona Langset,VG

Trysilguide Robin lærer dem også hvordan de skal plassere sykkelen i doseringene, og at de bare skal flyte igjennom svingen, ikke bremse der.

Etter noen prøverunder er familien klar for den nye sykkelstien i Gullia. Løypa er blå på sykkelkartet, men har flere valgmuligheter, slik at den som vil ha større utfordringer kan velge røde eller svarte elementer underveis.

Fargemerkingen på sykkelstiene er den samme som i skibakkene, der grønn er lettest, fulgt av blå, rød og sort.

På reise med sykkelen? Slik får du den med deg på tog og fly

VALGMULIGHETER: På sykkelstiene i Gullia kan du velge den lette eller den utfordrende veien. Foto:Mona Langset,VG

Store investeringer

Både ferdighetsbanen ved hotellet og den nye 10 kilometer lange sykkelstien i Gullia er en del av prosjektet Trysil Bike Arena. Hittil er det investert 3,5 millioner kroner i sykkelprosjektet, men i Trysil tenker de større.

Neste år er det planlagt ytterligere 20 kilometer sykkelsti. Og en ny flyt-sti ned skibakken.

Allerede i dag er det mange som tar skiheisen opp og sykler ned skibakkene uten at det er bygget spesielle løyper for sykling der.

Når det neste høst kommer en egen sykkeltrasé ned bakken, blir den nærmest det motsatte av hva de har satser på i Hafjell.

– Flyt-løypa er så slak, og doseringene så flate, at det skal være mulig bare å seile igjennom uten å bruke bremser, forklarer Gro Kveldro Bruksås.

Men selv om Trysil ikke profilerer seg som et downhill-sted, er det nok av utfordringer for tøffe syklister.

Når de er ferdige med å guide barn og nybegynnere i sykkelløypene i nærheten av hotellet, legger Trysilguidene ofte ut på sine egne sykkel-eventyr i fritiden. Gjerne sammen med medlemmer av Trysil Stisykkellaug.

Da går turen på stier fra toppen av alpinanlegget, eller på østsiden av bygda. Stier som er merket rødt og sort på sykkelkartet.

Mer Trysil-moro om sommeren: Rafting, riding, fisking

Trysiltips til vinteren: Surf og ski på samme dag

AFTER-BIKE: Etter sykkelturen er uteserveringen på Radisson-hotellet et naturlig møtested. F.v: Sara Dahlkild, Mattias Lundgren, Lars Nordli, Robin von Braun, Rickard Jönsson og Alexander Högberg. Foto:Mona Langset,VG

After-bike

- Det er nærmest uendelige sykkelmuligheter her, og stier i alle vanskelighetsgrader, sier Lars Nordli, som er leder av Stisykkellauget.


Vi treffer ham sammen med en gjeng Trysilguider som tar en after-bike-øl på uteserveringen ved Radisson-hotellet.

Stisyklene deres står lent til tregjerdet rundt uteserveringen. Bak dem, ved inngangen til hotellet er det hengt opp små, blålakkerte sykler til pynt.

Samme type pyntesykler er hengt opp rundt i sentrum, og signaliserer til alle at dette er et sted hvor det satses på sykkel.

Selv om Trysil er godt i gang, er planene enda større.

Masterplanen for sykkel skisserer en mulig utbygging for 25 millioner kroner i kommunen. Dette er riktig nok kroner som ikke er på plass ennå, og er avhengig av økonomisk støtte.

Men at det vil lønne seg, er Tryslingene ikke i tvil om.

– Satsingen vil kunne gi 50000 til 100000 nye kommersielle gjestedøgn om sommeren, noe som gir omsetning på 40 til 80 millioner kroner og mellom 40 og 80 nye årsverk, sier turistsjef Gudrun Sanaker Lohne entusiastisk.

Har du lest disse om sykling i andre landt?

* Syklende folk søker sykkelturister
* Opplev Gran Canaria på to hjul

NY STI: Den nye 10 kilometer lange sykkelstien passer for alle aldre. Foto:Mona Langset,VG

Stisykkelfenomenet


Det finnes ulike typer terrengsykler. Den varianten som øker mest akkurat nå, er sykler beregnet på stisykling.

NY STI: Den nye 10 kilometer lange sykkelstien i Trysil passer for alle aldre. Foto:Mona Langset,VG

De mest ekstreme terrengsyklene er beregnet på utforsykling, eller downhill. De er tunge, har ekstrem demping og kraftige knastedekk.

De terrengsyklene det selges mest av, er den typen som brukes på Birken og lignende ritt. De er lette, har middels demping, og egner seg på grusveier og enkle stier.

Stisyklene er en mellomting mellom disse.

– Du kan kalle dem sykkelsportens svar på randonee-ski, skapt for opplevelse og glede. De egner seg for sykling i ulendt terreng. De har mer demping enn de tradisjonelle terrengsyklene, men er ikke like ekstreme som downhill. De har også lavere vekt enn downhillsyklene, forklarer Stian Steen Olsen som er adminstrerende direktør i Stian Sport, og Merida sykler.

Han tror stisyklene vil få et gjennombrudd neste år. Ikke bare fordi skisentrene legger til rette for slik sykling, men også fordi kundene spør etter stisykler, og fordi sykkelprodusentene følger opp.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon