FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

ESA inn i «spritferge»-krigen

Av Dag Fonbæk 06.03.15 12:13

    Del saken på:

    – Vi føler oss motarbeidet i ett og alt, både av Color Line og Sandefjord kommune, og er glad for at ESA nå vil se på konkurransesituasjonen, sier Fjord Line-sjef Rickard Ternblom til VG.

    Fjord Line: - Vi føler oss motarbeidet av Color Line

    Fergekrigen i Oslofjorden og kampen om «spritrute»-hegemoniet på fergeruten Sandefjord-Strømstad tar en ny vending når EFTAs overvåkningsorgan ESA nå har åpnet sak mot Color Line og Sandefjord kommune, for å undersøke om de to bryter konkurransereglene i EØS-avtalen.

    – Vi er veldig tilfreds med at ESA deler vår bekymring om konkurranseforholdene på denne fergeruten, sier Fjord Line-sjef Ternblom.

    I skarp konkurranse med Color Line har Fjord Line siden i fjor sommer kjempet om taxfree-kundene på strekningen Sandefjord-Strømstad.

    – Tøft

    Men det har vist seg tøft for vestlandsrederiet å komme inn på en fergerute Color Line har hatt godt grep om gjennom alle år.

    – Ja, det har vært tøft. Vi føler oss motarbeidet i ett og alt, både fra Color Line og Sandefjords side, sier Fjord Line-sjef Ternblom – som har stevnet Vestfold-kommunen på bakgrunn av tildelte seilingstider fra Sandefjord havn – seilingstider vestlendingene langt fra er fornøyd med.

    De mener det mangeårige tette og nære forholdet mellom Color Line og «hjemkommunen» Sandefjord har skapt en symbiose av proteksjonisme, som gjør at konkurrenter ikke slipper til.

    – Ikke konkludert

    – Beslutningen om å åpne sak betyr ikke at ESA allerede har konkludert med at konkurransereglene er brutt. Utfallet av saken er ikke gitt. Beslutningen innebærer imidlertid at ESA vil gjennomføre en nærmere gransking før det trekkes en endelig konklusjon, forklarer direktør for ESAs konkurranse- og statsstøtteavdeling Gjermund Mathisen.

    Bakteppet for ESA-undersøkelsene er dette:

    Color Line driver en fergerute med lukrativt taxfree-salg mellom Sandefjord og Strømstad. Sandefjord kommune eier og driver Sandefjord havn. Denne type drift av havnen er å regne som forretningsvirksomhet, og Color Lines tilgang til havnen reguleres av en kommersiell avtale med kommunen.

    ESA vil undersøke om denne havneavtalen begrenser konkurransen, og om partene har misbrukt en dominerende stilling i markedet.

    Ulovlig vern?

    Et sentralt spørsmål vil være om havneavtalen gir et ulovlig vern for Color Lines seilingstider, som forhindrer at konkurrenter får etablere seg.

    Det kan ramme forbrukerne i form av færre valgmuligheter, høyere priser og dårligere utsikter til forbedring av tjenestetilbudet, poengterer ESA.

    I 2011 ble Color Line AS og Color Group AS ilagt en bot på 18,8 millioner euro (rundt 145 millioner kroner) etter at ESA hadde konkludert med at det forelå brudd på konkurransereglene i EØS-avtalen. Den saken gjaldt en langsiktig eksklusivitetsavtale om tilgang til Strømstad havn. Havneavtalen mellom Color Line og Sandefjord kommune som nå blir gransket, var ikke omfattet av vedtaket i 2011.

    Color Line vil ikke kommentere ESA-etterforskningen:

    – Vi konstaterer at ESA har åpnet sak mot Color Line og Sandefjord kommune, og vil være helt åpne og gi ESA all den informasjon de ber om, i tillegg til den de allerede har mottatt. Utover det finner vi det ikke riktig ikke å gi ytterligere kommentarer, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til VG.

    Eksterne lenker