MEST LØNNSOMME: Næringsminister Monica Mæland snakker med kinesiske turister i Mathallen i Bergen. Kinesere er den gruppen av turister som bruker mest penger når de er på besøk. Fra venstre ser vi Shi Yuan, Yu Bao Min, Wang Ying Yu og Aeng Xiao Li som spiser lunsj hos Fjellskål i Mathallen. Foto:TOR ERIK H. MATHIESEN,VG

Disse turistene er mest lønnsomme

Kineserne topper listen, mens tyske turister ligger på bunnen

OSLO/BERGEN (VG) Kinesiske turister på besøk i Norge bruker rundt åtte ganger så mye penger i døgnet som en tysk turist, viser fersk rapport.

Næringsminister Monica Mæland, som også er landets reiselivminister, møtte en rekke kinesiske turister i Mathallen i Bergen i går ettermiddag.

Ifølge en ny rapport fra Menon Business Economics legger hver kineser igjen 8130 kroner per døgn under sitt norgesbesøk, mens en tysk turist i gjennomsnitt legger igjen 1060 kroner. Turister fra disse to landene representerer ytterpunktene i en verdiskapingsanalyse av norsk reiseliv som kom tidligere i år.

Øvrige land fra Asia ligger som nummer to på listen, med et forbruk på 4410 kroner per døgn, som er noe over halvparten av hva en kineser bruker. Nederst på listen sammen med Tyskland finner vi Nederland, Norge og resten av Skandinavia. Tallene inkluderer overnatting, transport, servering, opplevelser og shopping.

Monica Mæland slo av en prat med kineserne Shi Yuan, Yu Bao Min, Wang Ying Yu og Aeng Xiao Li mens de inntok lunsjen sin hos Fjellskål i Mathallen. De er på en seksdagers rundtur i Norden, og synes sjømaten er det beste med Norge. Mæland forteller at hun ennå ikke har vært i Kina, men får vite at hun er hjertelig velkommen.

Blant turistene i Bergen er det mange kinesere, noe som stemmer overens med utviklingen innen norsk reiseliv, som viser en kraftig økning i antall besøkende fra Kina. I 2009 besøkte rundt 52.000 kinesere Norge, mens tallet for 2014 viste hele 175.000 besøk fra Kina, ifølge tall fra SSB.

Les også: Turistundersøkelsen for 2014!

Ny stortingsmelding

ØKER KRAFTIG: Stadig flere kinesere velger å besøke Norge, viser tall fra SSB. Mange av disse ønsker å se Bergen og oppleve fjordene. Foto:TOR ERIK H: MATHIESEN,VG

Regjeringen jobber nå med en ny stortingsmelding om reiseliv, som er den første på 15 år, og som skal være klar neste vår. Den skal blant annet utrede hvordan vi får flere av de mest lønnsomme turistene til landet. Norge tar ikke stor nok del av den internasjonale veksten i en av verdens raskest voksende næringer som reiseliv er.

Ministeren understreker likevel at alle turister som besøker Norge er viktige, på hver sin måte. Hun påpeker at en kineser på besøk i Norge er her i gjennomsnitt i fire døgn, mens en tysker er her i 15 døgn.

– Selv om kinesere bruker mer penger per døgn, er det ikke nødvendigvis de som er mest lønnsomme. Vi skal også huske på at en kinesisk turist i løpet av fire døgn først og fremst besøker Oslo og Vestlandet, mens tyske turister besøker hele landet. De utfyller faktisk hverandre, sier Monica Mæland.

Rapporten viser at amerikanerne legger igjen relativt lite sammenlignet med andre land som ligger langt unna, og at de også bruker mindre penger enn turister fra Sør-Europa. Mæland forklarer dette med at amerikanerne etter hvert har fått tilgang på billigere flybilletter, noe som trekker ned den samlede kostnaden.

– Samtidig shopper en asiatisk turist betydelig mer enn en amerikaner. Dette har med tradisjoner å gjøre. Men siden en amerikansk turist er i Norge i gjennomsnitt i ti døgn, er samlet forbruk likevel ganske stort, sier hun.

Fra Sør-Europa er det kun spanske turister som ligger høyere enn en amerikansk turist i døgnforbruk.

– Etter finanskrisen ser vi at profilen på spanske turister har endret seg, fra bussturister til en mer eksklusiv kjøpegruppe som i større grad reiser individuelt og har et høyt forbruk, sier Mæland.

Les også: Rekordår for friluftslivet!

Godt år for reiselivet

MØTTE MINISTEREN: Næringsminsiter Monica Mæland var i Mathallen i Bergen i går. Her tar Zeng Xiao Li bilder av Mæland sammen med Wang Ying Yu. Til høyre ser vi Yang Nan få rå Hummer servert av Kitty fra spisestedet Fjellskål. Foto:TOR ERIK H. MATHIESEN,VG

Mæland mener det viktigste vi kan gjøre for å lokke flere turister til Norge er å bli flinkere til å sette sammen attraktive opplevelser.

– Vi må fortelle de gode historiene, og vi må kombinere naturen og aktiviteter med historie, kultur, attraksjoner og matopplevelser, sier hun.

Så langt i år, og spesielt for sommeren, melder norsk reiselivsnæring om svært gode resultater.

Også fjoråret var svært godt for norsk reiseliv. Turister i Norge hadde et samlet forbruk på over 60 milliarder kroner i 2014, viser Turistundersøkelsen fra Innovasjon Norge. De forretningsreisende sto for omtrent 32,4 milliarder kroner, mens feriereisende la igjen 28,2 milliarder kroner.

– Det er flere grunner til dette. Men jeg tror at flere og bedre flyforbindelser til Norge, en svakere norsk krone og stadig bedre kvalitet på det vi tilbyr, gir gode resultater, sier Mæland.

Hun peker på at europeiske og amerikanske turister er opptatt av natur og opplevelser, sammen med kultur og mat.

– Den asiatiske turisten er i stor grad kun opptatt av natur, fred og ro. Dette har jeg stusset over selv, men det er egentlig logisk. Dette er mennesker som lever i millionbyer med masse støy og forurensning. For en asiatisk turist kan det å komme til Norge og oppleve «ingenting» være en stor opplevelse, tror ministeren.

Flere tilbud til turistene

FLERE AKTIVITETER: Turister på besøk i Norge ønsker å se ren og vakker natur. Men stadig flere vil i tillegg være med på aktiviteter, viser undersøkelser. Båttur i fjordene rundt Bergen er en mulighet. Foto:TOR ERIK H. MATHIESEN,VG

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge sier de jobber aktivt med å trekke til seg flere kjøpesterke målgrupper til landet.

– Majoriteten av utenlandske turister som besøker Norge er innenfor denne målgruppen. Det som er viktig er ikke å skaffe flere «rette» turister, men å utvikle de norske reiselivsproduktene på en slik måte at vi har flere tilbud til turistene. Dette ved å sørge for at reiselivet i Norge i større grad utvikler reisemålene med tanke på aktiviteter, opplevelser, kulturtilbud og lokal mat, sier Tuftin.

Han viser til at Norge kan vise til en fantastisk økning i turismen fra Sørøst-Asia de siste fem årene.

– For å øke turismen fra Asia til Norge ytterligere er det nødvendig med flere direkte flyruter og enklere tilgjengelighet, sier Per-Arne Tuftin.

Turistsjef i Oslo, Bente Bratland Holm, mener Oslo skiller seg fra resten av landet når det gjelder såkalt «turist-markedsføring» for å lokke til seg flere besøkende.

– Vi ser i økende grad at turistene kommer på kortferie til byen uten at det er en del av en større rundreise i Norge, sier Holm.

Årsakene til det mener hun er at det nå er 110 internasjonale direkteruter inn til Gardermoen, og at Oslo er en av de raskets voksende hovedstedene i Europa.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder