FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Se hvordan kofferten behandles på flyplassen

Av Anne BergsengAv Hege Lyngved Odinsen23.10.12 12:16

    Del saken på:

    (VG Nett) Får du tilbake en bulkete koffert med skjeve håndtak og ødelagte hjul etter flyturen, så kan du se forklaringen her.

    Bagasjen til passasjerene som fløy Norwegian til København forrige uke, fikk en ganske røff behandling på flyplassen.

    Har du lignende erfaringer med håndteringen av bagasjen på fly? Del dine historier, bilder eller videoer med VG Netts lesere!

    Videoen fra Københavns Lufthavn, Kastrup, avslører hvordan de ansatte bakkemannskapene behandlet kofferter og bager som kom med Norwegian-flyet. Koffertene blir kastet fra transportbåndet og over i en vogn, men ramler underveis hardt i bakken, før de lempes videre.

    De to ansatte som ble videofilmet av en passasjer er ansatt i selskapet Novia. Selskapet er hver dag ansvarlig for bagasjen til tusenvis av dansker. Deres ansvarlige leder er ikke fornøyd med hvordan bagasjen blir behandlet.

    Vil bli fulgt opp

    - Vi mener slik håndtering av bagasje er helt uakseptabelt og i strid med våre retningslinjer. Denne saken vil bli fulgt opp, sier Ole Brink Andersen, administrerende direktør i Novia Danmark, til den danske avisen Ekstra Bladet, som først publiserte saken og videoen.

    Han understreker at selskapet er opptatt av å gi best mulig service til sine kunder.

    - Men vi kan ikke overvåke hver enkelt arbeidstaker til enhver tid på dagen, sier Ole Brink Andersen.

    Han vil nå gå nøye til verks for å sørge for at de ansatte behandler bagasjen på en forsvarlig måte.

    - Vi lever av kundeservice, og må i alle sammenhenger opptre i tråd med det. Videoen viser en dårlig holdning, og kan tyde på at noen har en dårlig dag og lar det gå utover koffertene, sier Ole Brink Andersen.

    Norwegian kritiske

    Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian reagerer kraftig på denne behandlingen av koffertene:

    - Denne type oppførsel er helt uakseptabel og vi vil ta dette opp med vår samarbeidspartner i Danmark, sier han.

    Han understreker at Norwegians passasjerer skal være trygge på at bagasjen deres håndteres på en skikkelig måte.

    - Derfor har vi klare rutiner på hvordan våre representanter på bakken skal håndtere bagasjen. Disse rutinene forventer vi at våre representanter følger. Hvis det avdekkes åpenbare brudd på avtalte rutiner, blir dette tatt opp med den ansvarlige og tiltak iverksettes umiddelbart for å unngå at lignende skjer igjen, sier Lasse Sandakeranaker-Nielsen.

    Gir ingen garanti

    Pressesjef John Vegar Gystad ved Oslo Lufthavn er opptatt av at de reisendes bagasje skal håndteres på en skikkelig måte.

    - Men jeg kan selvfølgelig ikke gi noen garanti for at ikke en stuer kaster en koffert feil og at den havner i bakken, sier han.

    Han legger til at Oslo Lufthavn driver bagasjeanlegget, men at det er flyselskapene selv som er ansvarlige for den manuelle bagasjehåndteringen mellom flyet og bagasjeanlegget. På Gardermoen er det fem ulike handlingagenter som tar seg av bagasjen.

    Følg VG Reise på Facebook!