FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Den store musikkreisen

Av Jostein Matre 24.06.12 19:07

Del saken på:

SØRSTATENE (VG) Eventyret startet allerede på flyet sørover. Med den beste tilfeldigheten som har skjedd i mitt liv.

Åtte dager. Fire byer. Fire musikksjangre. Én bil.

Jeg har sett frem til en høneblund i løpet av de drøye tre timene JetBlues flight 119 skal bruke fra New York til New Orleans. Slik skal det ikke gå.

Damen i setet ved siden av meg er nemlig som amerikanere flest. Hun snakker veldig gjerne med fremmede. Og hun vil vite alt om hvem jeg er, hvor jeg skal og hvorfor.

Annonsørinnhold

Jeg legger ut om at fotografen og jeg skal lage sak på en musikk-roadtrip. Vi skal oppsøke Frenchmen Street for å høre på jazz i New Orleans. Vi skal kjøre Highway 61, «The Blues Trail», oppover Mississippi og være til stede på en bluesfestival i Clarksdale. I Memphis skal vi selvsagt innom Sun Studio, hvor Elvis, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis og flere andre startet sine karrierer. Så skal vi avslutte reisen på countrybarene i Nashville.

- Du vil ikke tro dette, men Jeg jobbet faktisk for Sam Philips i Sun Studio i gamle dager.

- NO WAY!?

- Jo, det er helt sant, sier damen.

Og jo da. Barbara Barnes, eller Sims, som hun heter i dag, jobbet i Sun Studio fra 1957 til 1960. Hun var markedsføringsansvarlig. Det var hennes jobb å sørge for at Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Roy Orbison, Carl Perkins og de andre ble spilt på radio.

BLID DAME: Barbara S. Barnes jobbet i sin tid for Sam Phillips i Sun Studio i Nashville. Foto: Gøran Bohlin

Det ble selvsagt ingen høneblund på flyet i det hele tatt. De neste tre timene fortalte Barbara alt om tiden hun jobbet i verdens kanskje mest legendariske platestudio.

Men mer om det når vi ankommer Memphis. Først skal vi til New Orleans.

SE STOR BILDESPESIAL HER!

New Orleans

I løpet av rundt 100 meter i Frenchmen Street, like utenfor French Quarter, ligger de på rekke og rad. De verdensberømte jazzbarene.

Allerede tre kvartaler unna gaten kan vi høre musikken. I det vi runder det siste gatehjørnet går vi praktisk talt rett på et band som står ute på gaten og spiller. Et trettitalls personer står rundt og hører på. Flere danser.

Artikkelen fortsetter under bildet.

JAZZBAR: Tuba Skinny fikk gjestene på The Spotted Cat, en av de berømte barene i Frenchmen Street i New Orleans, til å svinge jazzfoten. Foto: Gøran Bohlin

Det er tirsdag, og klokken er bare ni om kvelden. Stemningen er likevel helt der oppe. Inne på de ulike barene fortsetter dansen. Om enn noe mer trangt og svett. Liveartistene er energiske. De gir alt.

- Dette er hvor musikken kommer fra. Det er her jazzen skal oppleves. Akkurat her, sier Kenneth Terry til oss i en pause.

Han spiller trompet og synger i Treme Brass Band. For en del nordmenn kjent fra TV-serien Treme, som handler om New Orleans etter Katrina-orkanen.

Det blir flere trompetsoloer, tromboneutblåsninger og rå energi før vi halvannet døgn senere forlater byen.

Clarksdale

Vi har senket taket på leiebilen, en Chrysler kabriolet. Det er behagelige 25 varmegrader, og knapt en bomullsdott på himmelen. Vi suser gjennom lange, rette strekk oppover Mississippi. Området der slaver for bare noen få generasjoner siden plukket ekte bomullsdotter på enorme plantasjer.

Det var disse, og deres etterkommerne, som utviklet bluesmusikken. Mange av de største kom herfra. B.B. King, Muddy Waters og John Lee Hooker. Veien fører oss til Clarksdale. Byen som huser en av få såkalte juke joints som fremdeles utelukkende satser på levende musikk.

Artikkelen fortsetter under bildet.

CROSSROADS: DEt var her i dette krysset i Clarksdale at blueslegenden Robert Johnsen angivelig solgte sjelen til djevelen for å bli god til å spille gitar. Ryan Rigdon har tatt med seg sin gitar, men har ingen planer om å selge sjelen. Foto: Gøran Bohlin

- Det er en skatt som er i ferd med å forsvinne. Heldigvis er Red, nede i gaten her, fremdeles gal nok til å risikere å tape penger på å gi oss live blues. Før var det juke joints overalt, forklarer Roger Stolle, som denne kvelden har premierevisning av sin nyeste dokumentarfilm.

Den tar for seg akkurat dette temaet. Etter å ha sett filmen sjekker vi selv ut hva «Red's Lounge» har å by på. Stedet - og mannen («I keep open as late as I want to. I'm The King») - lever opp til ryktet. Det ser ut som en falleferdig rønne, men atmosfæren er så langt fra falleferdig en kan komme når Louis «Gearshifter» Youngblood girer opp gitaren og vokalen.

For å sitere en annen musiker, Pat Thomas, som vi også møtte:

- Om man hverken har penger eller mat, så går det fint. For man har alltids bluesen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

JUKE JOINT: På Red's Lounge i Clarksdale feiret «Cadillac» John Nolden (sittende) 85-årsdagen med å synge tung blues. Foto: Gøran Bohlin

Memphis

Vi er tilbake i kabrioleten, og legger forlatte bysentra og områder med nitriste, mobile hjem bak oss på vei mot Memphis. Byen som fostret Elvis Aaron Presley, The King of Rock 'n' roll. Byen som gjorde bluesen om til rock.

Vi besøker selvsagt Elvis' hjem, Graceland. Overdådig, men likevel overraskende intimt.

Men det er besøket i Sun Studio som virkelig gir oss den magiske følelsen av å ha kommet til rockens hjemsted. Her ble det mange regner som tidenes første rockelåt, «Rocket 88», ble spilt inn i 1951. Jackie Brenston and his Delta Cats hadde mistet forsterkeren i bakken, og slått hull på den. Sam Phillips stappet avispapir i hullet, men ut av det hullet dukket likevel opp en helt ny sound.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SUN STUDIO: Her startet mange av rockens største stjerner. Folk som Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash, Roy Orbison og Carl Perkins spilte alle inn sine første plater i den lille studioet i Memphis. Foto: Gøran Bohlin

Møtet med Barbara på flyet noen dager i forveien forsterker selvfølgelig følelsen av at det er noe helt spesielt med dette lille studioet. At det på veggen i forrommet til selve studioet henger et bilde av den unge Barbara gjør det enda morsommere.

- De var alle hyggelige og høflige, unge menn den gang jeg kjente dem, sier Barbara om guttene som skulle bli verdensstjerner, og som fremdeles blir beundret verden over.

Det var det ingen som jobbet i Sun Studio som så for seg den gangen.

- Derfor tok jeg faktisk ingen bilder av meg med dem. Vi trodde egentlig at de bare ville være populære i en liten periode. Der og da.

Artikkelen fortsetter under bildet.

ROADTRIP: Skal man kjøre bil i USA er selvsagt en kabriolet det ultimate kjøretøy. Foto: Gøran Bohlin

Barbara forteller videre om hvordan Johnny Cash var mye mer humoristisk i sosiale lag enn mange tror. Om Carl Perkins, som kom fra veldig fattige kår. Om hvordan Jerry Lee Lewis hadde så mye selvtillit at han nesten fremstod som arrogant, men likevel faktisk var så dyktig at de kunne gi ut audition-opptakene av ham.

Og om den gangen Elvis var innom studioet, og hun ble litt fornærmet fordi han, høflig som han var, omtalte henne som «ma'am». Hun var tross alt bare i midten av 20-årene. Ingen gammel dame.

Da hadde Elvis allerede forlatt det lille studioet i Memphis til fordel for RCA i Nashville. Ruten mellom de to byene er også den siste etappen på vår tur. En etappe som tar oss med til de hvite cowboyers countryland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

COWBOY: Når Scott Collier og hans band fyrer opp countryhits på Tootsie's i Nashville står vokalisten på bardisken og stemningen i taket. Foto: Gøran Bohlin

Nashville

Byen hvor cowboyhatt og cowboyboots fremdeles står svært sentralt i motebildet, og hvor Ryman Auditorium ligger sentralt plassert. Konsertscenen hvor man i nesten 31 år, fra 1943 kringkastet det nasjonale countryprogrammet Grand Ole Opry.

- Dette er vårt hellige sted. Vår katedral. Stedet alt startet, forteller Vince Gill til oss like etter å ha holdt en veldedighetskonsert sammen med blant andre verdensstjernen Emmylou Harris.

Og han er ingen smågutt han vi plutselig står og snakker med heller. Gill har solgt mer enn 22 millioner album og han har mottatt flere grammypriser enn noen andre countryartister. Som Emmylou Harris har han fått sin plass i Country Music Hall of Fame.

Artikkelen fortsetter under bildet.

COUNTRYSTJERNE: Vince Gill studerer et maleri som ble malt mens han stod på scenen i Ryman Auditorium sammen med en rekke andre countryartister. Foto: Gøran Bohlin

Katedralen deres ligger nesten vegg-i-vegg med en av de mest kjente countrybarene i byen. Mange kjente artister har vært innom «Tootsie's» for en drink eller ti før, etter og under spillejobber på Ryman. Som Willie Nelson en gang sa:

- Det er 17 skritt til «Tootsie's». Men det er 34 skritt tilbake.

Vi takker Vince Gill for samtalen og går de 17 skrittene bort for å høre på The Scott Collier Band. Det er siste kveld på turen. Vi aner ikke hvor mange skritt det var hjem til hotellet.

STEDER Å HØRE LEVENDE MUSIKK:

New Orleans:

The Spotted Cat (623 Frenchmen Street)

D.B.A. (618 Frenchmen Street)

Preservation Hall (726 St. Peter street)

Clarksdale:

Red's Lounge (392 Sunflover Avenue)

Ground Zero Blues Club (352 Delta Avenue)

New Roxy (363 Issaquena Avenue)

Memphis:

KONGEN LEVER: Det kan nok bli vanskelig å høre Elvis Presley synge live, men i Beale Street i Memphis kan det godt hende du møter på en som ligner. Foto: Gøran Bohlin

The Lounge (145 Lt. George Lee Avenue)

Wild Bill's (1580 Vollintine Avenue)

Alfred's (197 Beale Street)

Nashville:

Tootsie's Orchid Lounge (422 Broadway)

The Station Inn (402 12th Avenue South)

Ryman Auditorium (116 5th Avenue North)

PS: Dette er bare et lite utvalg

INTERESSANTE, MUSIKKRELATERTE STEDER, OG TING Å GJØRE:

New Orleans:

Second Lines-parader (Kan dukke opp hvor som helst og når som helst. Spør på hotellet.)

New Orleans Jazz National Historical Park (976 North Peters street)

New Orleans Music Tour (726 St Peter Street)

Langs Highway 61:

Highway 61 Blues Museum (307 North Broad, Leland)

The Crossroads (673 North State Street, Clarksdale)

Delta Blues Museum (1 Blues Alley, Clarksdale)

Artikkelen fortsetter under bildet.

BLUESMANN: Dersom du tar turen innom Highway 61 Blues Museum i Leland kan det hende du møter på Pat Thomas. Mannen med de skeive tennene, men brede gliset, spiller levende blues inne på museet. Foto: Gøran Bohlin

Memphis:

Sun Studio (706 Union Avenue)

Graceland (3764 Elvis Presley Boulevard)

Memphis Rock N Soul Museum (191 Beale Street)

Nashville:

Country Music Hall of Fame and Museum (222 5th Avene South)

RCA Studio B (Turer arrangeres kun fra museet nevnt over)

Grand Ole Opry Backstage Tour (2802 Opryland Drive)

PS: Dette er bare et lite utvalg

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon