FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Boeing tester ut flyvende vinge

Av Jan Ovind19.08.12 12:38

Del saken på:

Et fly behøver ikke ha en lang, rørformet kropp og vinger som stikker ut. Mer effektivt og miljøvennlig vil e`n flygende vinge bevege seg gjennom luften - i fremtiden.

I forrige uke steg fremtiden til værs på NASAs testsenter Dryden på Edwards Air Force Base i Mojave-ørkenen i California.

Det er flyfabrikanten Boeing som står bak prosjektet.

En 8,5 prosents skalamodell av et Blended Wing Body (BWB)-forskningsfly - kalt X-48C - gikk stolt til værs ved hjelp av fjernkontroll, steg til 5500 fot og landet ni minutter senere.

Boeing og NASA mener at en slik flykonstruksjon - når den er ferdigutviklet - vil gi enorme besparelser i drivstofforbruk, dramatisk reduksjon i utslipp og svært redusert støy.

Drivstofforbruk og utslipp skal reduseres med 70 prosent.

Når vinge og skrog utgjør et hele, er nemlig flyet langt mer aerodynamisk enn tradisjonelle flykonstruksjoner.

- I tidligere forsøk med forsøksflyet X-48B har vi vist at en flygende vinge kan kontrolleres like effektivt og konvensjonelt som et «tube med vinger»-fly både under avgang og landing og andre sakteflygende segmenter av en flyging, sier Bob Liebeck, sjef for BWB-programmet.

Lav vekt

Modellen X-48C har et vingespenn på seks og en halv meter og en vekt på 226 kilo og en toppfart på 225 km/t.

Flyet er utstyrt med to turbojetmotorer, og wingletene, som vanligvis sitter på vingetippene, er flyttet lenger inn - og plassert ved siden av motorene.

Klarer man å holde seg levende i 15-20 år til, vil man kunne oppleve flyet i virkeligheten - først i en militær rolle. Og lever man enda lenger, kan man oppleve at det annonseres at «flygende vinge til Gran Canaria er klar til avgang» fra utgang 195.

Men det er altså en stund til man kan bestille billett.