FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

NATO-banen som ble turistattraksjon

Av Mette Solberg Fjeldheim20.09.18 16:35 | Oppdatert: 21.09.18 13:38

    Del saken på:

    Gaustabanen var et hermetisk lukket NATO-anlegg, men i dag er det langt fra så ukjent som under den kalde krigen.

    Nå kommer folk langveisfra for å la seg trekke 1050 meter opp til toppen midt inne i fjellet - selv om toppen er tyllet inn i den tykkeste tåke.

    Jeg er på vei vestover langs E134, og har denne gang tatt meg en avstikker via Rjukan og Gaustatoppen. I det jeg nærmer meg, ser jeg at tåken har lagt seg tykk rundt fjelltoppen som i år sannsynligvis vil nå 100.000 besøkende.

    Annonsørinnhold

    Men valget er tatt: er jeg kommet så langt, er det bare å fullføre. Det er da også enklere når jeg bare kan ta banen opp og heller gå ned igjen, når tåken letter. Så håper jeg på, i hvert fall, der jeg svinger meg og bilen oppover kleiva i retning startpunktet.

    Med trikk inn i fjellet

    Jeg parkerer bilen nedenfor det tidligere NATO-anlegget, tar på meg fjellskoene og ikler meg ulltrøye, fleece og skalljakke. Jeg kjøper billetten og vips er jeg ombord i banen, knapt før jeg har tenkt meg om. For plutselig befinner jeg meg 850 meter inn i fjellet og ennå er det langt igjen til toppen.

    - Nå skal dere over i banen der borte, sier føreren. Første strekning med banens egen lille trikk er unnagjort. 

    Jeg tar med meg sekken og går ut av vognen sammen med en gruppe andre reisende. Det er kjølig her inne i det fuktige mørket, jeg kjenner jeg er glad jeg har kledd meg godt.

    Tyngden av fjellet

    Vi er nå i midten av fjellet, og det er som om jeg kjenner tyngden av fjellet på mine skuldre. Vannet skyller kjølig nedover veggene fra et sted lenger oppe i fjellet. Kabelbanen skal trekke vognen jeg skal over i 40 grader opp til endestasjonen 1800 meter over havet. Det ikke bare høres bratt ut. Det ser bratt ut også.

    Jeg er sistemann fremme ved kabelbanen og finner meg en plass i øverste vogn sammen med en svensk familie, føreren Tomas Reiten ved min side og knappepanelet foran nesen. Her får jeg ikke bare en grundig innføring i hvordan banen styres. Jeg får også førstehåndskunnskap om arbeidslivet inne i fjellmassivet Gaustatoppen.

    Reiten kan blant annet fortelle oss at de smale trappene opp langs banen er på langt over 3000 trinn, og at alle som fører banen må bestå testen om å klatre hele veien opp fjellet innvending til fots. At vannet jeg ser renne under meg er grunnvann som fosser i et tempo på 25.000 liter i døgnet, men kun de første 1500 meterne over havet. Deretter er det stopp. Reiten kan også fortelle at Gaustabanen følger samme prinsipp som Fløibanen i Bergen, der to vogner møtes.

    Stadig flere besøkende

    Jeg lurer på hvordan det er å jobbe her ved fjellet som byr på Norges videste utsikt - om man bare kommer til topps og det er en klar og skyfri dag:

    - Det er perfekt, da får jeg også øvet på engelsken, forteller Reiten. Gaustatoppens hemmelige bane er nemlig ikke så hemmelig lenger. Hit kommer det nå folk fra hele verden og i år har det vært veldig mange utlendinger, får jeg vite.

    Turen med banen tar i alt 15 minutter opp til toppen. De kan være lange de minuttene, tenker jeg. Særlig om man har klaustrofobi. Men for meg som har holdt lag med føreren har tiden flydd. Vipps er vi oppe i tåkehavet, med kald vind rundt oss og null utsikt. Ikke ser tåken ut til å ville lette, heller. Det ble altså banen på meg ned igjen også. Toppturen til fots får med andre ord bli neste gang.

    Gaustatoppen

    Gaustatoppen ligger 1883 moh. ved Rjukan, og hit kommer du med Gaustabanen inne i fjellet eller til fots. Det finnes flere ruter å gå opp til Gaustatoppen. Turen fra Stavsro til Gaustatoppen tar omtrent 2 timer.

    Gaustatoppen har Norges videste utsikt, der du på en klar dag kan se omtrent en sjettedel av Norge.

    Gaustabanen

    Ideen om Gaustabanen som turistattraksjon ble lansert i 1953, men først i 2010 ble anlegget åpnet for allmenheten. Da banen sto ferdig i 1959 var imidlertid turistene borte, og anlegget ble i stedet et hermetisk lukket NATO-anlegg.

    Halvor Haukaas ved Gaustabanen kan fortelle at de i så langt i år opplever en økning på hele 12 prosent

    – Vi regner med å passere 75.000 passasjerer med Gaustabanen, mens toppen sannsynligvis vil nå 100.000 besøkende i løpet av året, sier Haukaas.

    Praktisk info

    Turen til toppen er todelt: Først går turen med en liten trikk 850 meter rett innover i fjellet, dernest trekkes man opp til toppen ved hjelp av en kabelbane, der vognene går på skinner. Kabelbanen er 1050 meter lang og har en stigning på 40 grader. Endestasjonen er på 1800 meter over havet.

    Banen er åpen hver dag i sommerhalvåret, og holder åpent hver dag frem til 21.oktober. I tillegg er banen åpen helger og ferier vinterstid når snø og værforhold tillater det.

    Pris: Det koster kr. 300,- å ta banen en vei, 390,- med returbillett. Halv pris for barn under 15 år, gratis for barn under 4 år. Billett kjøpes på stedet, enten ved nedre stasjon eller på toppen.

    Komme dit

    Gaustabanen ligger i Telemark, ved foten av Gaustatoppen, i høyden over Rjukan. Det går buss fra Rjukan og flere steder i området til Gaustatoppen sommer og vinter.

    Gaustabanen starter fra Svineroi (Fylkesvei 651) ca. 2 kilometer fra innkjøringen til Gaustablikk.