FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Drømmer om Nord-Norge, reiser til Østlandet

Av Mona Langset24.09.19 14:36 | Oppdatert: 01.10.19 12:56

Del saken på:

De aller fleste nordmenn som drar på høstferie i eget land reiser til Østlandet. Samtidig drømmer mange om ferie i nord.

Det viser befolkningsundersøkelsen som Kantar har utført for NHO reiseliv i september 2019.

Deltakerne i undersøkelsen ble blant annet spurt om hvilket fylke de ville feriert i dersom kunne velge helt fritt, uavhengig av hvor de har familie eller hytte. Mer enn en av fire svarte et av de nordligste fylkene. Aller flest ville feriere i Nordland, mens Troms og Finnmark delte andreplassen for ferieønsker i høstferien.

Undersøkelsen som er foretatt blant 1102 nordmenn fra hele landet, viser at de fleste (51 prosent) som skal ha høstferie i Norge, tilbringer den på Østlandet. Vestlandet er er nummer to med 27 prosent.

– Nord-Norge ligger øverst på ønskelisten, selv om de fleste drar til Øst- eller Vestlandet i høst. Det betyr at nord-norske destinasjoner har et godt potensial for å lokke nordmenn på høsttur, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold i en pressemelding. Hun utdyper overfor VG:

– Mange har nok hytter og etablerte høstferievaner knyttet til Østlandet, men en drøm om nord. Det burde vært laget og annonsert enda flere gode høsttilbud med reise, overnatting og aktiviteter på de populære nord-destinasjonene. Ofte mangler det lille ekstra som utløser kjøp fra en vennegjeng eller familie, sier Krohn-Devold.

Leder av kommunikasjon og marked i Nord-Norsk reiseliv, Siw Sandvik, sier seg enig med Krohn Devold. Samtidig påpeker hun at Nord-Norge ligger langt unna de store befolkningskonsentrasjonene, der avstandene er mye kortere. Men hun medgir at de har et stykke å gå når det gjelder informasjon.

– Vi i Nord-Norge må jobbe mer med budskapet om at landsdelen er mer tilgjengelig enn folk tror. Det går tog til Bodø, og derfra kan du reise videre med båt. Det går også fly til hele Nord-Norge. Det er lett å komme til Nord-Norge, sier hun.

Populært med høstferie

En halv million flere nordmenn skal på høstferie i år, sammenlignet med i fjor, ifølge NHO-undersøkelsen. Av disse skal 230.000 på ferie i Norge.

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold påpeker at dette er en god vekst for høst-reiselivet i Norge – selv om den samme undersøkelsen viser at enda flere nordmenn planlegger å reise utenlands i høstferien.

Øker på østlandet

En av destinasjonene som øker sterkt på høsten, er Beitostølen. Bare fra september i fjor til september i år hadde området en økning i antall gjestedøgn på 19,3 prosent. Beitostølen er den fjelldestinasjonen i innlandet som har hatt størst økning i antall gjestedøgn de siste årene, og er nå nest størst i regionen, etter Lillehammer, ifølge SSBs gjestedøgnsstatistikk.

PR-strateg Bjørn B. Jacobsen mener Beitostølen scorer på sin kompleksitet.

– Vi har kombinasjonen av gedigne turmuligheter i nærområdet og i hele Jotunheimen, i tillegg til en mengde ulike aktiviteter og andre opplevelser, sier han.

VG reise har tidligere skrevet om Synshorn via ferrata, som ligger like ved Beitostølen, ved porten til Jotunheimen.

Kortreiste turer

Nordmenn på ferie i eget land vil først og fremst bruke høsten til å gå turer i nærmiljøet, ifølge NHO-undersøkelsen. 48 prosent sier at det er noe de skal bruke høstferien til.

VG reise har tidligere skrevet om kortreiste høstturer fra Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Fottur i fjellet er det nest mest populære (44 prosent), tett fulgt av restaurantbesøk som nummer tre (39 prosent). Men restaurantbesøk er ikke bare populært i høstferien. Andelen av befolkningen som mener de vil bruke mer penger på restauranter og serveringssteder hele det kommende året, har økt signifikant. To av ti sier at de vil bruke mer penger på restaurantbesøk de neste 12 månedene.

Men hva påvirker oss til å ta de ferievalgene vi gjør? Det er i alle fall ikke valuta. Kun 12 prosent sier at svekket valuta har betydning forvalg om å dra på ferie eller fritidsreise til utlandet i høst.

Noen flere lar seg påvirke av klima- og miljøhensyn. 32 prosent sier at dette påvirker deres reisevalg. Hele 51,7 prosent sier at de ikke lar seg påvirke av klima og miljø når de velger reisemål i høstferien.